Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Hrdina z LeMans, krásný a slavný Jaguar D-Type v akci

Jaguar D-Type byl nejen závodní hvězda své doby a technická perla, ale také patří k nejkrásnějším závodním speciálům. Podívejte se na video věnované legendě, která třikrát vyhrála slavnou čtyřiadvacetihodinovku v LeMans.

Jaguar D-Type nahradil úspěšný závodní speciál C-Type v roce 1954. Byla do doslova stíhačka na kolech, však ji navrhl geniální Malcom Sayer. Letecký inženýr, z jehož hlavy jsou i tvary erotického automobilového symbolu 20. století Jaguaru E-Type, se však zlobil, když o něm říkali, že je designér. Tvrdil, že nezaměnitelné tvary svých aut prostě takto spočítal.

D-Type dostal revoluční konstrukci, kterou závodní speciály ctí vlastně dodnes. Kokpit řidiče totiž tvoří samonosný monokok. V případě modelu D-Type je z hliníkové slitiny, ten se díky eliptickému z velké části uzavřenému průřezu navíc může chlubit velmi dobrou torzní tuhostí. K monokoku je vepředu přišroubovaný rám z hliníkových trubek nesoucí motor a přední nápravu. Zadní náprava je uchycená přímo k monokoku.

Kotoučové brzdy na všech kolech, zděděné z C-Typu, byly v té době výjimečné, i díky nim se stal D-Type závodní hvězdou. Auto kvůli jejich lepšímu chlazení dostalo speciální děrované disky místo tehdy obvyklých drátěných.

Jaguar D-Type

Sayer si z leteckého průmyslu donesl ty správné návyky: stroj musí být lehký a aerodynamický. Hliníková konstrukce zajišťuje muší váhu, stroj váží 880 kilogramů. Aerodynamika je na svou dobu příkladná. Maximální rychlost 280 kilometrů v hodině, kterou stroje dosahovaly na rovince Mulsanne okruhu La Sarthe v LeMans, vyžadovala instalaci zadního stabilizačního křídla v podobě ploutve za hlavou řidiče, která se pro D-Type charakteristickou.

V roce 1955 dostal D-Type prodlouženou příď, která opět přispěla k lepší stabilizaci vozu ve vyšších rychlostech a ke zvýšení maximální rychlosti. Inspiraci letectvím najdeme i v podobě nádrže, která nepocházela z auta, ale z letadla. Byl to speciální lehký vak, který nahradil klasickou nádrž.

Ani ne čtyřmetrový závoďák (přesná délka je 3 910 mm, šířka 1 660 mm, výška 1 120 mm a rozvor 2 286 mm) má v útrobách proslavený řadový 3,4 nebo 3,8litrový šestiválec Jaguar osazený třemi karburátory Weber s výkonem 183 kW (245 koní). Sayer také trval na co nejnižší přední části vozu, což mělo přispět k lepší aerodynamice. Motoráři tedy vybavili motor systémem mazání se suchou skříní, což ho umožnilo snížit, agregát navíc v čumáku lehce sklopili do strany, aby se mohla příď zploštit ještě více.

Kokpit byl symbolicky dvoumístný, tak to vyžadovala tehdejší pravidla, ale prostoru pro spolujezdce tam bylo velmi málo.

Mužná romantika

Svezení s jaguarem C-Type

Fičí mi za krk a omrzají uši. Co bych dal za parádní koženou čepici a závodnické brýle! Jet takto 24 hodin závod v Le Mans muselo být příšerně vysilující. I když jste seděli v nejlepším závoďáku své doby, v Jaguaru C-Type. Více zde.

Třikrát vítězství

V letech 1955 až 1957 D-Type třikrát opanoval slavný 24hodinový závod v LeMans. V roce své premiéry (1954) přijely závodní stoje na francouzský okruh z domovského Coventry po vlastní ose a při tréninku D-Type hned překonal rekord trati. V samotném závodě pak skončil druhý, ale prý jen kvůli špatnému benzinu, se kterým jel hůře než obvykle.

D-Typy se po změně pravidel, která předepsala snížení objemu motorů závodních strojů na tři litry, v LeMans už neprosadily, nastupovaly ovšem na start až do roku 1960.

Do roku 1957 postavil Jaguar 71 exemplářů. K tomu ještě vzniklo šestnáct kusů civilní silniční verze, výrobu Jaguaru XK-SS ovšem předčasně ukončil požár továrny, kde se vyráběl.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...