Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velká kola nového Renaultu Scénic navrhla žena, s inženýry umí diskutovat

  10:46
Důležité modely Renaultu posledních dvaceti let mají na svědomí ženy. Sympatická Švédka Agneta Dahlgrenová působí u francouzské automobilky od roku 1991. Dnes je šéfkou designérských týmů modelů Megane, Kadjar, Scénic a elektromobilů.
Nový Renault Scénic

Nový Renault Scénic | foto: Renault

Za sebou však má i práci na kamionech a malých autech. Ty výrazné líbivé tvary dává renaultům právě ona.

Agneta Dahlgrenová

Nezávislá organizace WAVE (Women And Vehicles in Europe) právě zvolila Agnetu Dahlgrenovou ženou roku v autoprůmyslu pro letošní rok. Do prodeje startuje její nejnovější dítě: nová generace Renaultu Scénic.

Jak se žena k designu renaultů dostane?
Na technické škole ve Švédsku jsem studovala obor produktového designu. Předtím jsem ovšem byla ve Francii na škole, která se věnovala technice a průmyslovému designu, chtěla jsem si vyzkoušet jiné prostředí. Autoprůmysl mě zajímal, a tak když jsem po studiích hledala práci, mířila jsem k autům. Pro designéra jsou auta velmi zajímavá. Musíte brát na zřetel a integrovat velké množství rozmanitých parametrů a požadavků.

Pro vás je autodesign umělecký vrchol?
Automobilový design je průmyslový design, ne umění. Protože to, co vytváříme, se vyrábí průmyslově, spojuje stovky a tisíce komponent. Designér integruje ekonomickou, technickou, výrobní stránku a k tomu ergonomii.

Takže je lepší být inženýr, než umělec.
Určitě. Ale vlastně potřebujete mít v týmu kombinaci obou. Průmyslový designér musí vlastně zvládat obojí.

Před dvaceti lety byla na vaší pozici u Renaultu také dáma (Anne Asensiová). Je to nějaká strategie Renaultu, že má na pozici designéra rodinných aut ženu?
Ano, pracovaly jsme spolu. Nemyslím, že je to strategie. Mohla bych a pracovala jsem i na autech dalších kategorií. Na této pozici jsem začala pracovat před šesti lety. Tehdy se tento segment rodinných vozů rozvíjel, ale nemyslím si, že by to bylo kvůli tomu, že jsem žena. Není tam rovnítko, že žena rovná se rodinné auto, muži přece mají také rodiny.

Jsou mezi muži a ženami rozdíly v přístupu?
Nemyslím. Firma potřebuje co největší diverzitu, proto mixujeme složení týmů z lidí, různých věkových kategorií a kultur. Přináší to více kreativity a inovací. Když budeme mít stejné lidi, budeme mít stále stejné výstupy. Věřím v rozmanitost v co nejširším rozsahu.

Jak se v tom světě s převahou mužů cítíte?
Není nás mnoho, ale máme v designstudiu Renaultu některé další. Vždycky, už za studií, kolem mě byla většina mužů. Takže jsem zvyklá. Ale myslím, že je to správné, že nás je stále více. Přicházíme z různého prostředí. Přináší to nové pohledy, přístupy a způsoby práce.

Když malujete auto, používáte počítač, nebo tužku?
Jako ve všech automobilkách začínáme tužkou a papírem, protože designér se vyjadřuje s pomocí ruky. Mozek pracuje, ale je to ruka, která zkouší různé linie. Poté, když najdeme zajímavé řešení, přeneseme jej do počítače. Proces tedy pokračuje v digitalizované podobě. Ale když potřebujeme něco změnit, navrhnout nějaký detail, opět skicujeme rukou.

Máte technické vzdělání. Jak moc napjatý vztah máte s konstruktéry? Obvykle se s nimi designéři hádají.
Mít technický základ je velmi dobré. Protože s inženýry můžete diskutovat. A chápete, co potřebují, proveditelnost, problémy. Můžete jednodušeji hledat řešení i přes technické těžkosti. Ale samozřejmě potřebujeme i vyslovené umělce, kreativní lidi. Ti přinášejí nové myšlenky. To je další rozměr té rozmanitosti.

V době, kdy jste pracovala s Anne Asensiovou, vznikly ikonické renaulty - první Twingo, Scénic. Který renault dneška má takový potenciál být ikonou?
Jsem si jistá, že taková auta máme. Ale budou slavná jiným způsobem. Tehdy jsme měli velmi výrazné a silné modely - Espace, Twingo, Scénic, které byly velmi dobře známé. Ale identita značky nebyla tak výrazná. Dnes budujeme značku, její image. Jsme stále více přítomni na mezinárodních trzích a potřebujeme být známí jako automobilka. Posilujeme význam silné firemní identity napříč modelovou řadou. Určité prvky, tvary, specifické linky nebo výrazná přední maska mají renaultům dávat tvář.

Jaká je vaše strategie v designu?
Všechno je důležité, proporce i grafické prvky. Samozřejmě stavíme na vyváženosti tvarů a proporcí. Poměr velikosti kol, rozvoru a převisů, všechno musí být vyvážené. Po proporcích pracujeme na stylingu. Dáváme vozu designérské prvky, které spojují naše modely.

Jak byste popsala renaulty?
Děláme smyslná auta ušlechtilých tvarů, mají vyjadřovat vřelost. Zároveň máme velmi jednoduché a čisté linky, které jsou lehce zapamatovatelné a rozpoznatelné.

Jaký je váš oblíbený prvek, detail na autech, která jste navrhla?
Právě uvádíme na trh nový Renault Scénic, jehož velmi silným designovým prvkem jsou velká kola. Dvacetipalcové ráfky dostávají všechny verze. Navždy si budu pamatovat, že se mi podařilo něco takového prosadit na takový druh auta. Potřebovali jsme je, abychom udrželi správné proporce vozu. Nebylo to jednoduché, ale bylo to velmi důležité.

Před lety byli designéři limitování technologiemi, dnes hlavně ekonomikou a legislativou. Jak se s tím srovnáváte?
Ano, je to tak dlouho. Legislativa se stále vyvíjí a my to musíme sledovat. Ale technickou proveditelnost musíme sledovat také. Důležitá je také cena, auta jsou stále nabitější technologiemi a lidé nemají více peněz. Takže pracujeme hodně na snižování nákladů.

Autoprůmysl se teď vyvíjí velmi překotně. Myslíte, že je na dohled nějaký převrat v automobilovém designu, který přinesou auta řízená roboty a poháněná elektřinou?
Myslím, že obrovským vývojem prochází osvětlení aut. V tomto oboru se toho děje spousta.

Jaké auto řídíte?
Teď řídím elektromobil Renault Zoe, ale už se těším na nový scénic.

Dáma, která malovala autolegendy moderní doby

Anne Asensiová je žijící legenda

Šarmantní dáma, která neskrývá velkou lásku k motorkaření, oblékala přelomová francouzská auta devadesátých let. Z jejího skicáku je Renault Scénic první generace, auto, které v Evropě zakládalo kategorii rodinných MPV. Prodejní trhák, který inspiroval ostatní značky, milovaly hlavně ženy, stejně jako neodolatelnou městskou kabelku Renault Twingo. Ta bublina na kolech s neopakovatelnýma očima světel je jednou z automobilových ikon posledních desetiletí, také nese její podpis.

Anne ještě pamatuje časy, kdy se auta malovala rukou a modelovala z hlíny a také byla u nástupu počítačů do designérských studií. Její cesta vedla z Renaultu přes pozici šéfdesignérky amerického GM až na pozici viceprezidentky u softwarového giganta Dassault Systèmes.

Hlavní hvezdy konference Autodesign Prague - Anne Asensio a Peter Horbury


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...