Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými maníky a kývajícím se panáčkem na palubní desce. Nakonec je všechno trochu jinak.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jestli jste si stejně jako já představovali, že při autonehodě či poruše na silnici k vám přijede vůz s hudebně nadanou posádkou v červených montérkách, tak jste si to stejně jako já mysleli špatně. Ani ten dřevěný panáček s kšiltovkou není k mání, nemá proto cenu na linku 1224 kvůli jeho získání volat. Takových požadavků je prý několik do měsíce a všechny jsou marné.

Na to však přijdu až během dne. Teď je ráno a já se jdu podívat do call centra 1224. Tedy jedné z asistenčních společností, které pro Linku pomoci řidičům pracují. Ty jsou ve skutečnosti tři. „Je to kvůli tomu, aby linka fungovala za všech okolností, i kdyby měla jedna z asistenčních společností výpadek,“ říká mi Aleš Povr z České kanceláře pojistitelů.

Na telefonu samí chlapi

V místnosti sedí 15 operátorů. Mezi nimi jen jedna žena. „Je to přece jen taková technická asistence, kluky ta auta prostě víc baví. Ale ženy nijak nevylučujeme, naopak,“ podotýká Zbyněk Skalický, ředitel dispečinku Global Assistance.

A teď přijde vysvětlení, proč nikde (kromě té reklamy) nepotkáte auto, které by přímo patřilo k Lince pomoci řidičům, ta je totiž jen zprostředkovatel.
„Mnoho lidí si ani nepamatuje, u koho má pojištěné auto. A už vůbec neznají telefon na asistenci. Po nehodě, ale mnohdy i v situaci, kdy porouchané auto nejede a překáží provozu, bývá řidič v takovém stavu, že ho vůbec nenapadne, že číslo na asistenční službu má napsáno na takzvané zelené kartě. Číslice 1224 je snadno zapamatovatelná. Stačí volat tam,“ vysvětluje Aleš Povr.

Kolik stojí volání

U volání na linku 1224 nelze uplatnit volné minuty. Tedy i ti, kdo mají takzvané neomezené volání, budou platit. V porovnání s cenou poskytnuté asistence to není zas tak mnoho, ale je dobré
s tím počítat.

  • T-Mobile: 5,05 Kč/min.
  • Vodafone: 6,29 Kč/min.
  • 02: 3,50 Kč/min.

Co se děje, když vám asistují

Operátor, který telefon zvedne, se zeptá na registrační značku auta. Podle té zjistí, kde máte vůz pojištěný. A přepojí vás na asistenční službu vaší pojišťovny. Tam se podívají, co máte sjednáno. Součástí většiny autopojistek jsou dnes totiž i asistenční služby. Vyzvědí, co se vám stalo, a vyhodnotí, zda k vám mají vyslat servisní vůz, či odtahovou službu.

Kdy volat linku 1224

  • Při poruše vozu či autonehodě, když neznám telefonní číslo na smluvní asistenční společnost své pojišťovny.
  • Pokud chci rychle zajistit odtah nepojízdného vozidla.
  • Když chci mít jistotu, že mi pojišťovna následně proplatí asistenci, na kterou mám nárok.

A začnou se řešit peníze – operátor porovná to, co potřebujete či požadujete, s tím, nač máte podle smlouvy nárok. Když se do limitů daných pojistkou nevejdete, řekne vám, kolik by zásah stál. U asistence při poruše platí, že v ceně bývá příjezd servisního vozu a práce technika, nikoli materiál: pohonné hmoty, pneumatiku či baterii si zaplatíte sami.

Kdo přijede? Asistenční společnosti mají nasmlouvané odtahové služby a servisy. Podle toho, kde jste zůstali s autem „viset“, k vám pošlou někoho z okolí. Kde je odtahové vozidlo a je-li zrovna volné, vidí operátor na mapě propojené s GPS krabičkami v autech. Ve výsledku k vám přijede někdo z nedalekého servisu, kdo má smlouvu s vaší pojišťovnou.

Poslouchám, jak to v praxi chodí, a přitom kolem mne zvoní telefony a chlapi mluví, vysvětlují, klikají, sledují oba monitory, které mají před sebou. Dělají ve dvanáctihodinových směnách a po pravdě, ačkoli všichni působí pohodově, tu práci jim nezávidím – musí zachovávat klid i ve chvíli, kdy na druhé straně má někdo hysterický záchvat.

Kam volat levněji

Uložte si číslo na svou asistenční službu do mobilu. Volání na pevné linky do volných minut spadá.

  • Allianz: 241 170 000
  • Axa: 292 292 292
  • ČPP: 266 799 779
  • Česká pojišťovna: 241 114 114
  • ČSOB Pojišťovna: 222 803 442
  • Direct: 291 291 291
  • Generali: 221 586 666
  • Hasičská vzájemná pojišťovna: 844 114 411
  • Kooperativa: 957 105 105
  • První klubová pojišťovna: 246 097 285
  • Slavia: 255 790 260
  • Uniqa: 488 125 125

Čekání, až zhasne zelená

Loučím se s call centrem a vyrážíme do terénu. Nejprve na plac odtahové služby. Stojí tam auto, které čeká na případ. Řidič, jemuž kolegové přezdívají Koblížek, zapíná kouzelnou krabičku a na dispečinku od té chvíle vědí, že je volný. Až někdo zavolá o pomoc, přidělí v daném regionu případ přednostně nám.

Pojistěte sebe i své blízké

Za chvíli zelená kontrolka zhasne a řidiči přijde současně esemeska: kde, kdo, co, kam. Než vyrazíme, zavolá poškozenému řidiči, aby si ujasnili podrobnosti a čas dojezdu. „Operátoři řidičům obvykle říkají, že dojedeme do 40 minut. Počítají s tím, že do té doby tam určitě budeme, a klient bude rád, když přijedeme dřív. Jenomže pak se může stát, že řidič odejde na kafe, vrátí se za 40 minut a já tam mezitím už 35 minut stepuji. Takže radši volám, než vyrazím na cestu,“ vysvětluje mi Koblížek. A jedem.

Za 25 minut jsme ve Znovíně. Z místa nehody právě odjíždí policie. Obě auta, která se střetla, jsou nepojízdná. Škodovka viníka nehody už je na autě konkurenční odtahovky. „Naše“ dodávka skončila asi tři centimetry od okna rodinného domu, levé přední kolo je zcela vyvrácené z kloubu. Jak tohle chce Koblížek dostat nahoru?

Netrvalo to ani tři minuty a máme naloženo – šikovně popojet, zaháknout, navíjet. V dodávce se zatím její řidič snaží udržovat směr tří funkčních kol, náprava poškozeného kola vyorává zřetelnou brázdu do asfaltu. Řidič poškozeného vozu podepisuje papíry, předává nám klíčky a jen podotýká: „Včera jsme ho přivezli z opravy.“ A skutečně, když za dalších 20 minut dorazíme do servisu, zdejší mechanik hned komentuje: „No to si moc dlouho nepojezdilo...“

Vůz, který jsme „zachránili“, měl sjednanou takovou asistenci, že řidiči stačil jeden podpis – nic nebude doplácet. Ale co kdyby... Hned mě napadají zoufalé scénáře. Třeba: bourám, asistence mi nestačí a já nemám peníze. Řidiči odtahovek se s tím prý setkávají docela často. Platební terminál s sebou vozí jen někteří z nich, ale není problém zastavit u bankomatu. A když ani tam peníze nejsou? Nehoda se přece může stát i dva dny před výplatou. „Když člověk opravdu nemá, odvezeme vůz na své parkoviště. Až majitel zaplatí, může si ho vyzvednout, jen to má o něco dražší,“ upozorňuje řidič odtahovky.

  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...