Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Citigo slaví pět let. Vylepšila ho nová světla a dvě šňůrky. TSI zatím ne

Ideálním tělesem je koule, která při minimální vnější ploše dosahuje největšího objemu. Jenže ideálním tvarem malého auta je kvádr. To ctí bezezbytku Škoda Citigo. Nejmenší škodovce je právě pět let.
Škoda Citigo

Škoda Citigo | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nějaký ten rok už je na té nejmenší škodovce možná trochu znát. Přeci jen hodně střídmý interiér už bývá u moderní konkurence na pohled lepší. Na druhou stranu ta přísně hranatá karoserie skrývá obdivuhodně velký interiér. Dva dospělí plus dvě děti a kočárek se dovnitř a do kufru poskládají.

Jízda stále na výbornou

Jízdní vlastnosti jsou velmi slušné. Má dobrý poměr rozvoru vůči rozchodu kol. V nápravách je tedy doširoka rozkročené, takže se moc nenaklání a obdivuhodně drží stopu. Na poměry kategorie tříapůlmetrových aut je velmi slušně stabilní i na dálnici, citlivější povahy lehký neklid zádě však pocítí. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.

Škoda Citigo

Škoda Citigo G-TEC v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor: 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru: 251–951 litrů
  • pohotovostní hmotnost: 929 kg
  • motor: atmosférický benzinový tříválec 1,0 MPi
  • převodovka: pětistupňová manuální
  • max. výkon: 50 kW/ 68 k
  • točivý moment: 90 Nm
  • max. rychlost: 164 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 16,3 s
  • základní cena: 274 900 Kč
  • nejlevnější cena 197 900 Kč (1,0 MPI/44 kW), příplatek za pětidveřové provedení 10 000 korun

Všude zaparkuje, všude se vejde. Je z něj obstojný výhled a při parkování a brouzdání ulicemi natěsno oceníte ty pravidelně hranaté tvary, které jsou přehledné.

Kufr si poškrábete

Dobře se nastupuje doširoka otvíranými dveřmi. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Sedadla s integrovanými opěrkami vypadají efektně, na dlouhé cestování to ale zrovna není. Některým typům postav bude vadit jen výškově polohovatelný volant. Dva čahouni si libovali kvůli místu na předních sedadlech. Na šířku je ho nečekaně hodně. Podélné centimetry vystačí pro systematické dlouhodobé používání spíš jen pro rodiče a dva caparty, kteří ještě neodrostli dětským autosedačkám. Na kratší cestování se ovšem do citiga poskládají i čtyři dospělí - vyzkoušeno. Nutno dodat, že citigo je vždycky jen čtyřmístné, takže na nouzové převážení dětí ze školy nebo tréninku napěchovanými na třech podsedácích na zadní lavici zapomeňte.

Nedělní nákup si asi občas vyžádá sklopení zadních opěradel. Nakládání těžkých věcí přes vysokánskou hranu kufru ale není zrovna komfortní. Odhalený plech v zavazadlovém prostoru patří k žánru kategorie. Hloupé je, že je nekrytý i na exponovaných místech, takže se brzy poškrábe. Kufr má objem 251 litrů, když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů).

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Tři válce

V bratislavské fabrice Volkswagenu vyráběná škodovka má pod kapotou vždy jen tříválcový atmosferický benzinový litr. Na přeplňované provedení, které dostává třeba i octavie, oproti spekulacím zatím nedošlo. Na druhou stranu dvojče citiga, volkswagen UP!, dostalo motor 1,0 TSI v letošním roce a na ten příští se chystá dokonce ve verzi GTI s výkonem 115 koní. Citigo čeká další facelift v příštím roce, uvidíme, jestli na turbo nakonec přeci jen nedojde.

Zkusili jsme prostřední výkonové provedení motoru s 50 kW, které je spjato s bivalentním pohonem na benzin a zemní plyn. Další dvě čistě benzinové verze mají 44 a 55 kW.

Motor citiga se ochotně vytáčí; taky potřebuje aspoň tři tisíce otáček, pak drnčivě zabere a předvede zátah. Stále je to ale jen 90 Newtonmetrů točivého momentu (benzinové verze mají 95 Nm), takže tyto kratochvíle jsou citelné a smysluplné někam do osmdesátikilometrové rychlosti.

Citigo může mít i brzdového asistenta. Vyzkoušeli jsme ho:

1. listopadu 2011

Když není pod velkou zátěží, je tříválec i docela tichý. Když ale dojedete kopec, musíte přišlápnout plyn, a to se pak rachtavě ozve. Na dálnici pak slýcháte hlavně ten motor.

Na rovné autostrádě dokáže stabilně udržovat i v kopcích stotřicítku, pravda, v těch prudších musíte podřadit a nesmíte toho vézt moc. Když se kopec překlopí, umí se citigo rozdovádět až ke stošedesátce. Životně důležité je rychlost udržet, jakoukoliv dynamickou disciplínu z kategorie těch mimoměstských zapomeňte. Když jednou ztratíte rychlost, pokorně se vrátíte do pravého pruhu a postupným vytáčením a odřazováním se musíte zas na vyšší hodnoty na otáčkoměru propracovat. Při jízdě se musíte řídit hlavně sluchem, malý otáčkoměr s titěrnými dílky moc čitelný není.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Provedení na zemní plyn je pro šetřílky. Jezdí za korunu na kilometr. Nádrže ale nejsou zrovna velké (plynová 11 kg, benzinová 10 litrů), takže budete čerpat docela často. Reálně jsme na plynovou nádrž ujeli nějakých 220 kilometrů. Plynový pohon vykázal průměr 3,8 kg na sto kilometrů, jízda na benzin byla kolem šesti litrů, nutno přiznat, že to bylo skoro pořád s plynem na maximum a hodně kilometrů jsme nacourali po dálnicích.

Přepnutí z plynu na benzin probíhá automaticky, občas sebou při tom nejmenší škodovka lehce škubne, ale není to nic, co byste nezaměnili za zakopnutí kola v propadlém kanálu. To si spíš všimnete trochu kostrbatého řazení pětistupňového manuálu. Sluší se připomenout, že citigo může mít i robotizovaný automat, který ovšem nepořídíte v plynové verzi.

Nová světla

K pětiletému výročí výroby (první sériové vyjelo 29. listopadu 2011) dostalo citigo parádní dárek v podobě nových světel. Nejde o to, že mají nově integrovaný pásek denního svícení z LEDek, takže vypadají fakt hezky. Hlavně se změnila technika, takže mají nově dvojitou parabolu a v ní žárovky H7 (doposud mělo citigo H4). A protože má citigo hezky velké lampy, celé dohromady to funguje a auto v noci dobře svítí.

Do ceníku se dostaly také nové položky výbavy a pod sedadlo spolujezdce se nastěhoval deštník. Nám se líbil univerzální držák na mobil nahoru na přístrojovku. Párování s autorádia s Bluetooth handsfree s telefonem je bezproblémové.

Vylepšení na dvou šňůrkách

Žádný nový krok pro automobil, velký pro citigo, tak by se dalo nazvat jedno z drobných vylepšení citiga. To napravilo řešení, které po úvodním okouzlení štvalo snad úplně všechny. Kdo neokusil, tomu se to špatně popisuje.

Celá ta vymyšlenost, ze které byla cítit hlavně snaha ušetřit, spočívala v řešení krytu zavazadlového prostoru. Namísto tradičního pojetí, kdy plato při otevírání víka kufru zvedají dvě šňůrky (někdy stačí i jedna), ho u původního citiga musíte zvedat ručně. To se pak zablokuje ve vertikální poloze a ručně ho musíte před zavřením kufru zase vrátit. Myšlenka to byla snad dobrá, ale když na to zapomenete, nic nevidíte ve zpětném zrcátku. Těm pohyblivějším a delším se naštěstí stačilo na první červené natáhnout dozadu a plato sklopit. Občerstvené citigo se pokorně vrátilo ke šňůrkám. Některé inovace se holt ukážou jako cesta do slepé uličky.

Škoda Citigo
  • Nejčtenější

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...