V Česku se s oblibou diskutuje o přísných podmínkách pro starší řidiče, kteří od 65 let věku musejí absolvovat pravidelné prohlídky u lékaře. Ve srovnání s ostatními zeměmi jsme přitom v tomto ohledu jeden z nejbenevolentnějších států. Poukázaly na to závěry evropského projektu ElderSafe spolufinancovaného Evropskou komisí.
Nemoci a riziko na silnicíchJak neduhy navyšují nebezpeční nehody?
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti |
Závěry projektu naznačují, jak významně některé nemoci ovlivňují bezpečnost na silnicích. Řidiči se spánkovou apnoe zvyšují riziko nehody o 271 procent, tedy 3,5krát. Řidiči se schizofrenií či s problémy s alkoholem jsou na silnicích dvakrát nebezpečnější. Lidé za volantem, kteří trpí depresemi, zvyšují riziko nehody o dvě třetiny.
Na neduhy řidičů přitom často není brán zřetel, protože sami řidiči o nich mnohdy netuší. Potvrzení o dobrém zdraví dokládá žadatel pouze před získáním řidičského průkazu. Pravidelné kontroly u lékaře, které by problém zavčasu podchytily, jsou u českých řidičů - amatérů povinné až před dovršením 65 let. Starší řidiči pak na pravidelné prohlídky k lékaři docházejí každé dva roky.
V ostatních evropských státech jsou na řidiče přísnější. Například v Maďarsku docházejí na pravidelnou lékařskou prohlídku do 40 let každých deset let a do 60ti let každých pět let. Ve Španělsku zase vyžadují po řidičích mladších 65 let lékařské i dopravně-psychologické vyšetření, a to každých deset let (více viz box na konci článku).
„Provádění pravidelných lékařských prohlídek u starších osob je na místě. Pravděpodobnost, že mohou trpět některou z uvedených nebezpečných chorob, je vyšší než u řidičů mladých či ve středním věku. Ostatně v řadě států Evropské unie mají pro řidiče amatéry nastaven daleko náročnější režim,“ potvrzuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Špatné výsledky lékař hlásí
Co se stane v případě, pokud řidič lékařskou kontrolou neprojde, nebo projde s podmínkou? Po provedení pravidelné lékařské prohlídky vydá lékař řidiči písemný posudek o zdravotní způsobilosti. Je-li šofér zdravotně způsobilý s podmínkou nebo zdravotně nezpůsobilý, musí to lékař oznámit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Posuzující lékař může vyšetřovanému řidiči určit dřívější termín další prohlídky, pokud se mu výsledky nezamlouvají. Také je oprávněn nařídit před vydáním posudku potřebné odborné vyšetření. Prohlídky si hradí řidiči ze svého.
Daleko přísnější režim je v České republice nastaven pro šoféry, kteří mohou jezdit tzv. pod modrými majáky, řídí vozy v pracovněprávním vztahu nebo pracují jako učitelé autoškol. Všichni tito řidiči musí ještě před začátkem své „kariéry za volantem“ úspěšně projít vstupní lékařskou prohlídkou. Další pravidelné lékařské prohlídky je pak čekají každé dva roky a od 50 let každý rok. Tyto prohlídky hradí zaměstnavatel.
„A pozor. Tento přísnější režim platí i pro všechny držitele řidičského oprávnění skupiny C1, C, D1 a D, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel. Vždy. I v případě, že budou jezdit ryze pro osobní účely,“ upozorňuje Roman Budský.
Obejít lékaře se řidičům nevyplatí, takový případ je projednáván ve správním řízení. „Výše pokuty bude od pěti do deseti tisíc korun a současně nepoctivého řidiče čeká zákaz řízení motorových vozidel na šest měsíců až jeden rok. Trestné body se nepřidělují,“ uvádí advokát a předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. „Bude-li se naopak jednat o případ, kdy řidič při silniční kontrole nemá platný doklad u sebe, hrozí mu pokuta do výše dvou tisíc korun. Pokud by byl případ projednáván ve správním řízení, peněžitý trest bude v rozmezí od 1 500 do 2 500 korun,“ dodal Horázný.
Jaké podmínky mají jiné evropské země?řidiči osobních aut – amatéři:
Zdroj: Tým silniční bezpečnosti |