Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec automobilů. Volkswagen ukázal elektrický samořiditelný kočár bez koní

  11:42
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Usadíte se do prostorné kabiny, dveře se neslyšně uzavřou a vozidlo se rozjede. Rovněž neslyšně, bez jediné další interakce s cestujícím, samo už bude vědět, kam pasažér míří. Tuhle budoucnost ukazuje koncept Volkswagen Sedric představený v předvečer autosalonu v Ženevě.

Koncern Volkswagen pořádá před každým autosalonem VW Group Night, akci, kde předvádí pozvaným novinářům novinky svých koncernových značek. Většinou se tu neobjevují šokující záležitosti, ale v Ženevě tohle koncern porušil. Představení vozidla Sedric totiž nikdo nečekal. Tohle auto ukazuje budoucnost mobility a je v tom tak radikální, jak jen může být.

Sedric ani nevypadá jako auto. Má kola, ale jinak je to prostě kabina pro cestující – skoro jako kabina lanovky nebo jako starý kočár, který ovšem netáhnou koně a který nepotřebuje vozku.

Revoluční je Sedric i z jiného důvodu – jde o historicky první koncept samotné skupiny Volkswagen, tedy Volkswagen Group. I proto je tento nápis na přídi namísto tradičního znaku VW.

Sedric jako takový se vyrábět určitě nebude, ale ideově z něj budou jednotlivé automobilky konceptu v příštích letech a desetiletích zcela jistě čerpat.

Podle toho, co prohlásil šéf koncernu Matthias Müller, je zcela autonomní mobilita nevyhnutelnou budoucností. Sedric má ukázat, jak může vypadat vozidlo, které se nemusí držet zažitých konvencí. Je to opravdu jen kabina pro pasažéry na kolech, která bude jezdit zcela sama. A to nejspíš dokonce i bez toho, aniž by ji musel uživatel přímo úkolovat.

Müller si Sedrica přivolal na pódium „kouzelným“ tlačítkem, které má v budoucnu sloužit v případě služeb mobility vlastně stejně jako dálkové ovládání k televizi. Uživatel jej zmáčkne a stane se to, co chtěl. Odněkud se vynoří vůz, cestující do něj nastoupí a po nutné době cesty z něj zase vykráčí tam, kde potřeboval být. Bez toho, aniž by se o cokoli staral.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Volkswagen se samozřejmě nechlubí konkrétními technickými parametry a netvrdí, že by něco takového bylo možné hned. Ale z vyjádření představitelů automobilky vyplývá, že tohle je cesta, kterou teď intenzivně zkoumají a pracují na její realizaci. Dnes je Cedric samozřejmě jen poměrně sci-fi koncept, ale v rámci své strategie do roku 2025 by VW rád přivedl mnohé myšlenky do praxe. A kdo ví, možná to nebude trvat o moc déle a opravdu bude možné si magickým tlačítkem přivolat auto, které bude fungovat spolehlivěji než taxi.

Sedric, nebo spíše auta z této studie odvozená, samozřejmě neovládnou silnice ze dne na den. Koncept ovšem ukazuje, že chce koncern nabídnout lidem zcela jinou koncepci individuální mobility, než nabízí automobilky dnes.

Automobiloví nadšenci zatím nemusí zoufat, i dle slov šéfa Müllera si je VW jist, že například spalovací motory nás nejméně dalších 20 let neopustí (a spíš jich bude více). Sedric by tak měl nabídnout spíše alternativu k současným druhům dopravy než úplnou změnu.

Jenže jestliže Sedric představuje začátek nového typu mobility, pak je možná namístě se ptát, kdy tento způsob převládne a převálcuje ty ostatní, podobně, jako k tomu již v minulosti několikrát došlo. Ačkoli to tak možná se Sedricem VW nemyslí, je tahle studie určitým zvěstováním konce automobilů.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Autonomní koncept Volkswagen Sedric

A to navzdory tomu, že na ženevském autosalonu, který dnes startuje, stála auta jako Lamborghini Huracán Performante, Italdesign Zerouno, karbonové Bugatti Veyron či Mulliner provedení SUV Bentley Bentayga nebo jen „obyčejná“ Škoda Octavia RS 245, ze které na rozdíl od Sedrica stále čiší emoce. Tohle jsou totiž auta současnosti, Sedric představuje budoucnost. Budoucnost, ve které si možná zanedlouho zákazníci koupí opravdový novodobý luxusní kočár. Bez koní, bez vozky a bez řidiče.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Vollkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...