Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Létající auto z Přerova může být ve vzduchu během pěti minut

  18:49
První létající auto na světě, které dostalo registrační značky a smí na silnici, pochází z Přerovska. V hangárech bývalé vrtulníkové základny v Bochoři jej zkonstruovala firma podnikatele Pavla Březiny. Před cestou prototypu vírníku na letecký veletrh v Německu dostala možnost vyzkoušet stroj také MF DNES.

Celé to nezabralo ani pět minut. Ze stroje, ve kterém jsme se před chvílí asi čtyřicetikilometrovou rychlostí projížděli po letištní ploše jako v autě, je rázem letadlo.

Stačilo sundat registrační značku ze zadního stabilizačního křídla, výstražný trojúhelník z tlačné vrtule a uvolnit listy rotoru, které byly lany připoutané ke kabině.

Na letišti v Bochoři u Přerova najednou stojí vírník, kterým pilot Pavel Březina za pár hodin odletí až do německého Friedrichshafenu. Na největším evropském leteckém veletrhu tam představí novinku, která má sice svůj obchodní název, ale Češi už ji stačili pojmenovat jako autovírník.

„Musím říct, že se mi ten název líbí, je asi nejvýstižnější,“ pochvaluje si Březina, který je nejen pilotem, ale hlavně autorem tohoto futuristického dopravního prostředku a majitelem firmy, která ho zkonstruovala.

O tom, že sestrojí létající auto, sní spousta konstruktérů na světě. Řadě z nich už se také auta do vzduchu podařilo i dostat. Březinova firma Nirvana Systems je ale první, která takové vozidlo dokázala přivést do reálného provozu jak ve vzduchu, tak na silnicích.

Šli jinou cestou. Ne auto do vzduchu, ale vírník na cestu

Šla na to totiž z opačného konce. Nesnažila se naučit létat auto, ale umožnit jízdu po cestách vírníkům, které u nás montuje a jako výhradní zástupce německého výrobce také prodává.

„Nápad jsem nosil v hlavě od chvíle, kdy jsem na vírnících začal létat. Až před třemi lety jsem ale potkal ty správné lidi, kteří mě nasměrovali na cestu, jak autovírník certifikovat. Tedy co všechno a jak předělat, aby vírník mohl skutečně vjet na silnici. Technická realizace pak zabrala asi dva roky,“ popisuje muž, do jehož rukou jsem na příštích pár minut vložila svůj život.

V úzkém, ale pohodlném kokpitu sedíme za sebou, na uších sluchátka a dorozumíváme se přes mikrofon. O tom, že zase tolik neriskuji, svědčí všechno, co má Březina za sebou. Nejsou to jen dva a půl tisíce hodin nalétaných na vírnících, ale také výčet jeho úspěchů v létání na motorových paraglidech - Březina je sedminásobný mistr České republiky, mistr Evropy i mistr světa.

Ještě než se rozjedeme po startovací dráze, která v Bochoři zůstala po zrušené vojenské základně, roztočí pilot lopatky rotoru. To je ale naposledy, kdy je k tomu zapotřebí motor. Ve vzduchu vírník, na rozdíl od vrtulníku, využívá princip autorotace - rotorové listy roztáčí už jen vítr. Na rozjezd stačilo asi padesát metrů a jsme nad zemí.

„Jako typický Zlíňan jsem si vždycky představoval, že Přerov je velmi škaredé město, ale i tady je spousta pěkných míst,“ pochvaluje si Březina, zatímco krouží nad přerovským centrem.

„Nevadí vítr, déšť ani vichřice. Pokud vidím na zem, můžu letět“

Horní náměstí s historickými domy a zámkem, park Michalov, který se teprve začíná zelenat, klikatící se řeku Bečvu, to všechno pozorujeme z výšky zhruba 150 metrů. Proti větru letíme rychlostí 180 kilometrů za hodinu, zpátky do Bochoře už se vracíme podstatně rychleji.

Nad letištní plochou, která se pomalu proměňuje v průmyslovou zónu, Březina testuje mou odolnost a předvádí triky, které vírník pilotům umožňuje. Letadélko najednou téměř zastaví, zvedne přední část nahoru a pak se náhle stáčí do protisměru. Rychlý obrat místo dlouhého nalétávání do zatáčky.

Pak Březina vypne zadní motor. U vrtulníku by to znamenalo krizovou situaci, ale rotor vírníku poháněný větrem se točí dál. I to z něj dělá vcelku bezpečný stroj.

„Vírníku nevadí vítr, déšť, sníh ani vichřice. Pokud vidím na zem, můžu pořád letět. Když přijde mlha nebo se zatáhne, musím to buď oblétnout, nebo přistát,“ popisuje Březina, který také založil školu, jež učí zájemce na vírnících létat. Ta už má asi stovku absolventů.

„S vírníky a partou kamarádů dost cestujeme po výletech po Evropě. Jako velká skupina to ale máme komplikované - musíme přistát na velkém letišti, a pokud nechceme tankovat drahý letecký benzin, potřebujeme doprovodné auto, které nám přiveze od nejbližší benzinky kanystry s naturalem,“ líčí Březina sérii impulzů, které ho přiměly začít přemýšlet o autovírníku.

Přistát v Letňanech, pak přímo do centra Prahy

Jedním z dalších bylo také to, že chtěl zákazníkům umožnit hangárovat si vírníky doma. K „ustájení“ tohoto dopravního prostředku totiž stačí vyšší garáž nebo přístřešek, problém ale byl, jak stroj z letiště pohodlně dostat.

Autovírník GyroMotion

Autovírník firmy Nirvana Systems se po silnicích pohybuje díky elektromotoru. Rychlostí až 40 km/h ujede dvacet kilometrů. Létá rychlostí až 185 km/h, běžná cestovní rychlost je ale 160 km/h. Vírník létá jak na letecký benzin, tak na levnější natural. Na jednu nádrž může letět pět hodin.

Jako vírník se stroj pohybuje ve výšce od 150 do 500 metrů, zvládne ale vystoupat i do pěti kilometrů. Přistávat nemusí jen na letištích, ale díky nízkým nárokům na přistávací plochu také na loukách. Automobil se z vírníku stává poté, co pilot po přistání zafixuje listy rotoru a na zadní stabilizační křídlo připevní registrační značku.

To všechno vyřešil vírník, který je vybavený homologovanými světly, odrazkami i blinkry, klaksonem, zpětnými zrcátky nebo ruční brzdou. Takto upravený vírník dokáže ujet na baterii, která pohání motor, až dvacet kilometrů.

„V takové vzdálenosti pohodlně najdu nejen benzinku, ale i restauraci nebo hotel,“ tvrdí Březina.

Přerovský podnikatel dlouho snil o tom, že si s vírníkem zajede na pražské Václavské náměstí na kafe. To si také před několika týdny splnil. Přistál na letišti v Letňanech a pak se asi hodinu a půl přesouval do centra. Vzbudil přitom takové pozdvižení, že na něj Pražané dlouho nezapomenou. Divit se nestačili ani policisté.

„Zastavili mě a dali mi dýchnout. Mysleli si, že musím být opilý, když s něčím takovým jezdím po Praze,“ směje se Březina a přitom už plánuje, že se ženou, která je také zkušenou pilotkou, vezmou své dvě děti na výlet do Londýna.

„Londýnské centrum je prý uzavřené autům se spalovacími motory a můžou tam jen elektromobily. Tak si tam zajedeme dát zmrzlinu,“ popisuje.

Nechce předjímat, jak na novinku zareaguje trh. Pokud ale vše půjde podle jeho představ, už letos by firma Nirvana Systems mohla zahájit výrobu první série čtyřiceti autovírníků. Jejich cena je kvůli nutným úpravám oproti klasickým vírníkům zhruba o deset až patnáct procent vyšší. Pohybuje se od dvou a půl do čtyř milionů korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

  • Nejčtenější

Skiareál z evropských dotací za 126 milionů lyžaře netáhl, je roky zavřený

2. května 2024

Dotace z Evropské unie se staly nedílnou součástí většiny velkých projektů v Olomouckém kraji....

Spor o platy graduje, řidiči se chystají soudit. Chtějí senzaci, tvrdí dopravce

30. dubna 2024

Premium Počet řidičů autobusů z Olomouckého kraje, kteří jsou odhodlaní domáhat se u soudu části mezd,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyprodáno. Sparta se valí na Olomouc. Unikátní situace, těší se trenér Saňák

27. dubna 2024  11:55

Bude to krásný pohled a skvělá kulisa. Fotbalový svátek. Naposledy Sigma vyprodala Andrův stadion...

Světlomet míval osmnáct součástek, dnes i 380, líčí šéfové mohelnické továrny

27. dubna 2024

Premium Tři desetiletí letos uplynula od chvíle, kdy tehdejší továrna Hella Autotechnik v Mohelnici na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sumčí albín z výstaviště si oblíbil makrely. Lidé si občas myslí, že je mrtvý

29. dubna 2024  4:51

Jan Nebor zaplácá do vody a sumec se začne obracet, aby si připlul pro makrelu. Je bílý a jmenuje...

Nabije kolo či mobil, ale též zachrání život. Cyklostojan ukrývá i defibrilátor

4. května 2024  6:56

Přístroj s velmi širokým rozsahem využití začal nedávno sloužit v olomouckých Smetanových sadech....

Kastnerovy perokresby vrátí návštěvníky do ulic Šumperka před dvě stě lety

3. května 2024  15:03

Jedinečnou šanci nahlédnout do ulic Šumperka 40. let 19. století tak, jak je zdokumentoval na svých...

Výstavba D1 jde podle plánu, poslední část u Přerova má být hotová za dva roky

3. května 2024  11:52

Stavba posledního úseku dálnice D1 z Přerova do obce Říkovice, která začala na začátku loňského...

Olomouc se po 25 letech chystá převzít zpět od Francouzů správu pitné vody

3. května 2024  4:55

Vodohospodářskou společnost VHS Olomouc začne už brzy vést nový ředitel, jehož hlavním úkolem bude...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...