Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Silniční vlaky na autopilota. Po Evropě by mohly jezdit už za šest let

  1:00
Na evropských dálnicích by se mohly už za šest let v běžném provozu pohybovat kamiony, které pojedou v těsném sledu za sebou a řídit je bude hlavně automat.
Kamiony pojedou v těsném sledu za sebou a řídit je bude hlavně automat.

Kamiony pojedou v těsném sledu za sebou a řídit je bude hlavně automat. | foto: European Truck Platooning

Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) vyzvala Evropskou unii, aby do roku 2023 umožnila provoz takzvaných kamionových konvojů. Jde o nejméně dva kamiony za sebou, kdy reálně řídí jen první kamion a další nákladní vozy jedou v těsném sledu za ním a řídí se samy. Řidič je na místě jen jako kontrola.

V angličtině se pro takovou technologii vžilo označení platooning, v češtině se mluví nejčastěji o konvoji nebo jízdních četách.

Výrobci, kteří už technologii několik let testují, chtějí, aby se do běžného provozu dostaly takové kamiony do roku 2025. V materiálu uvádí přesný časový plán, jaké legislativní změny je potřeba udělat pro rozšíření této technologie.

Dopravci by to jen uvítali. „Je to asi jediná cesta, jak řešit zoufalý nedostatek řidičů po celé Evropě,“ říká mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Technologie zatím nepočítá s tím, že by řidiče automat zcela nahradil. Potřeba by byl v prvním kamionu, který by jel v čele konvoje. Další kamiony by jely v těsném závěsu a automaticky by reagovaly na chování prvního vozu. Řidič v dalších vozech neřídí, jen dohlíží na situaci.

Technologii bude od příštího roku testovat například MAN s DB Schenker na dálnici mezi Norimberkem a Mnichovem. V Evropě jako první technologii představil Mercedes-Benz, postupně ji objevují všichni velcí hráči.

Výrobci argumentují tím, že když jedou kamiony těsně za sebou, mají nižší odpor vzduchu a tím pádem i nižší spotřebu paliva. Automatické řízení má zvýšit současně bezpečnost.

„Technologie je už dnes vyvinutá, ale pouze mezi vozy stejných značek. Zákazníci budou potřebovat, aby spolu komunikovaly vozy různých výrobců, to je další krok, který nás čeká,“ řekl šéf CEA Erik Jonnaert. Podle něj by tak mělo být možné, aby kamiony jezdily v konvojích po evropských dálnicích do roku 2023, do té doby by měly pokročit technologie i tak, že by řidiči v kamionech v konvoji mohli během jízdy spát a plnit tak normu na povinný odpočinek. Podle něj ale plně samořiditelné kamiony jsou ještě otázkou vzdálenější budoucnosti.

Rozvoji samořiditelných vozů dosud brání hlavně legislativa, výrobci proto požadují po Evropské unii, aby tyto technologie začala řešit. „Potřebujeme nová pravidla a aby byla jednotná v celé EU,“ dodal Jonnaert.

Nejde o jediné technologické změny v nákladní kamionové dopravě. V Německu se například vážně řeší vybudování trolejí nad vybranými dálnicemi pro provoz elektrických kamionů.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Chystá se nová plavba naháčů Karibikem. Povinný bude ručník pod zadek

5. května 2024

Cestovní kancelář Bare Necessities, která realizuje nudistické plavby, zahájí v příštím roce plavbu...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....