Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

  11:00
Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého konceptu na zvýšeném podvozku s televizí a ledničkou v kufru a elektromotorem namísto benzinového tříválce trvala několik měsíců.

Je to koncept, ale jezdí líp než lecjaký autosalonový frajer naparující se na autosalonu. Ti sice vypadají báječně, jenže když dojde na jízdu, jedou opatrně, pomalu, do zatáček kulhají, kola dřou o blatníky a podběhy a spíš nejedou.

Učni z Mladé Boleslavi měli v tomto ohledu úkol jednodušší a vsadili na jistotu prověřeného sériového základu. Takže když zvedali podvozek, aby z Citiga byla opravdová plážová bugina, nepřeháněli to. K tomu přiobjednali velké, tak trochu balonové pneumatiky s „písečným“ vzorkem. Nakonec zvětšili světlou výšku nejmenší škodovky v aktuální nabídce o šest centimetrů, kdyby šli ještě výš, museli by zasahovat do podběhů a upravovat nárazníky.

Škoda Element
Škoda Element

Nerozpakovali se však zahodit dveře a uříznout střechu. Takže je z městského mrňouse plážový frajer.

Pod kapotu studenti nastěhovali elektromotor s výkonem 60 kW (82 koní) a 210 Nm a za sedačky akumulátory (Li-ion 18,7 kWh). Pohon je převzatý z Volkswagenu e-Up!, který je elektrickým dvojčetem Citiga. Element by tak čistě papírově měl být rychlejší než sériové citigo, jehož atmosferický benzinový litrový tříválec má 55 kW (75 koní) a 95 Nm.

Škoda Element

Nastupování přes vysoký práh, ve kterém musela zůstat výztuha, aby byla zachována pevnost karoserie, vyžaduje zvednout nohu výš. Anebo stoupnete na trubkové ozdobné prahy a už jste za volantem. Přístrojovka zůstala stejně jako v sériové miniškodovce. Samozřejmě musel interiér dostat stejně zářivé doplňky, aby to hrálo s karoserií. Vrch přístrojovky navíc potáhli broušenou syntetickou kůží Alcantarou.

Zajímavý je kufr. Byl by obrovitý, velkou část z něj ovšem ubírá lednička a na víku, které se vyklápí v pravém úhlu, je připevněná velká placatá televize. Ledničku a televizi živí solární panel na víku kufru, nechybí ani zásuvky pro připojení dalších zařízení. Na plážovou party je tedy element vybavený důkladně.

Škoda Element

Ovládání je stejné jako u většiny ostatních elektromobilů. Otočíte klíčkem v zapalování a nic se nestane. Voličem s logikou řazení jako u automatické převodovky nastavíte couvání nebo jízdu vpřed a šlápnete na to. Elektromotor má ze své podstaty sílu od nízkých otáček, ale zrychlení okouzlí ještě víc; protože nic neslyšíte. Elektroauto se pohybuje dokonale tiše, element varuje chodce aspoň zvukem odvalujících se špalků pneumatik.

Baterky mají vystačit na nějakých sto šedesát kilometrů jízdy, pak se šest hodin nabíjejí z 230voltové zásuvky. Písmeno E odkazuje na elektřinu, samotné jméno Element zase na to, že elektropohon bude v budoucnu elementárním zdrojem mobility. „Elektromobilita není jen přechodný trend, je to budoucnost. Proto jsme se rozhodli postavit auto s elektrickým pohonem,“ řekl jeden z učňů podílejících se na stavbě buginy Daniel Launa.

Element je klasický koncept, nedělá si ambice na pokračování. Teď bude několik měsíců hvězdou různých akcí (prý má už hodně nabitý diář) a pak se postaví ke třem předchozím školním autům, loni to bylo kupé atero, postavené na základech rapidu (prohlédněte si ho zde). Studenti Středního odborného učiliště strojírenského Škody staví v posledních letech svůj učňovský koncept každý rok.

Projekt letošního učňovského auta začal na podzim roku 2016 prvními výkresy. Od ledna 2017 pracovali nejen na papíře a v počítači, ale také v dílně se svářečkou a s nůžkami na plech. Škodu Element navrhlo a postavilo 22 učňů (z toho čtyři dívky) devíti oborů za 1 500 hodin, práce na voze byla součástí výuky.

Škoda Element
Škoda Element

Nejsložitější byla výroba individuálních dílů karoserie. „Schopnosti učňů však rostly spolu s jejich úkoly. V praxi poznali, co obnáší spolupracovat jako tým, osvojili si technické a organizační schopnosti a naučili se, jak vystačit se závazným rozpočtem,“ popisuje Pavel Jína z tiskového oddělení Škody Auto. Se specializovanými pracemi pomohli učňům profesionálové z výroby, vývoje i designérského studia automobilky.

Stavba studentského konceptu měla ještě jeden zajímavý rozměr. Novou elektrickou buginu učni symbolicky věnovali svému kamarádovi, který měl v červenci minulého roku nehodu na motocyklu a od té doby je odkázán na invalidní vozík. „I přesto chce své nástavbové studium dokončit. Jeho kolegové se svým nasazením starají o potřebnou motivaci,“ dodává Pavel Jína.

Střední odborné učiliště strojírenské automobilky bylo založeno v roce 1927, v letošním roce tedy slaví 90 let existence. Žáci zde studují ve tří nebo čtyřletých technických oborech ukončených výučním listem nebo maturitou. Denním studium navštěvuje téměř 900 žáků, z toho zhruba 14 procent dívek.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...