Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Milá Angelo. Jak německé automobilky úspěšně lobbovaly za mírnější normy

  14:00
Německé automobilky podle magazínu Spiegel v minulosti úspěšně lobbovaly v nejvyšších patrech německé politiky za mírnější emisní nařízení. Dnes některé z nich tvrdí, že právě příliš laxní normy jsou jednou z příčin nynějších problémů.

Ilustrační snímek | foto: Kia Motors

Výrobci automobilů, kteří jsou ve spolkové republice považováni za páteř německého průmyslu, čelí v poslední době několika aférám. Vedle problému manipulací s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen se nyní do popředí dostala i údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Aktuální problémy se odrážejí i na přesvědčení velké většiny Němců, že by politici neměli brát na automobilový průmysl takové ohledy. V minulosti tomu podle Spiegelu často bylo jinak. Magazín připomíná úzké personální propojení mezi automobilovým průmyslem a nejvyššími patry politiky a poukazuje na snahy lobbistů politiky ovlivňovat.

Jako příklad uvádí dopis šéfa Sdružení automobilového průmyslu (VDA) Matthiase Wissmanna, který byl v letech 1993 až 1998 ministrem dopravy, německé kancléřce Angele Merkelové z května 2013. Wissmann v něm svou někdejší vládní kolegyni oslovuje „milá Angelo“ a žádá ji, aby v Bruselu zabránila přijetí „přehnaných“ návrhů Evropské komise týkajících se emisí CO2.

Lobbista Volkswagenu Michael Jansen, který dříve vedl stranickou kancelář Merkelové, zase v červenci 2015 na kancléřství napsal, že by v otázce kvality ovzduší a dieselů měly být v co nejširší míře zohledněny návrhy průmyslu.

Spiegel připomíná i snahy hlavního lobbisty Daimleru Eckarta von Klaedena, který byl dříve vysoce postaveným činitelem kancléřství. Von Klaeden v březnu 2015 usiloval o to, aby se Berlín postavil návrhu Evropské komise na testování emisí aut ve skutečném provozu.

V e-mailu svému bývalému kolegovi a šéfovi oddělení hospodářské politiky na kancléřství Von Klaeden psal, že návrh Evropské komise není možné přijmout. Jeho schválení by podle lobbisty mohlo mít enormní následky pro automobilový průmysl, pokud jde o budoucí využití dieselových motorů. Byl by proto vděčný, kdyby vláda svůj postoj ještě přehodnotila.

Na kancléřství se v této věci obrátil i šéf VDA Wissmann. Lobbisté podle Spiegelu požadovali odložení rozhodnutí o zavedení testů emisí ve skutečném provozu a také změkčení emisních limitů. Věci se ujal šéf kancléřství Peter Altmeier, jehož úředníci nakonec vypracovali stanovisko, v němž žádají ministerstva dopravy a životního prostředí, aby na jednání v Bruselu explicitně zmínila obavy vyslovené sdružením VDA a Daimlerem, a aby v dalších jednáních zohlednila i požadavek VDA na „realistický celkový koncept“. „Důsledek: Během 48 hodin změnila vláda svůj postoj,“ konstatuje Spiegel.

Auta zatím musí emisní normy splňovat jen při testech v laboratořích, a nikoliv ve skutečném provozu. Při něm však například drtivá většina dieselových vozů produkuje výrazně vyšší emise.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...