Z jeho předchůdce v podstatě kromě jména nezůstalo vlastně nic. Hrany nového korábu se výrazně přiostřily. Při pohledu zepředu se svým vzhledem blíží k modelu CTX 1300. Mohou za to výrazné hranaté kryty zpětných zrcátek s integrovanými LED blinkry.
Obě motorky díky tomu tak trochu připomínají slavného mistra Yodu z Hvězdných válek. Na rozdíl od CTX však Gold Wing umí svůj plexi štít zvednout a v případě potřeby i změnit jeho úhel. To vše samozřejmě pomocí elektromotorků.
Další viditelnou změnu představuje palubní deska. Do té byl nově vestavěn sedmipalcový TFT displej, na kterém se kromě ovládání audiosystému zobrazuje i navigace.
Objem palivové nádrže byl mírně zmenšen, nově pojme „pouze“ 21 litrů paliva. Ovšem díky tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou i nižší spotřebou (5,6 litru/100 km), je dojezd na nádrž stejný, jako u jeho předchůdce.
Další dnes již nepostradatelnou cestovatelskou nezbytností je tempomat. Ani ten však nezůstal ušetřen změn. Jeho funkce stejně jako odezva plynové rukojeti byla dohladka vyžehlena použitím přepracované elektronicky řízené škrticí klapky.
O rozjezd čtyřsetkilové mašiny proti kopci se nově postará další elektronický asistent, který motorku trpělivě podrží a jezdec se tak může plně věnovat práci se spojkou. Nad plynulostí jízdy bdí také systém nastavitelné kontroly trakce HSTC (Honda Selectable Traction Control). Nově lze volit ze čtyř jízdních režimů TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Kromě odezvy plynu se zvolením jízdního režimu změní i charakteristika podvozku, zmíněné kontroly trakce i účinnost brzdového systému.
Kromě manuální převodovky nabídne nový cestovatelský speciál také sedmistupňový dvouspojkový automat. Také automatická převodovka se bude umět přizpůsobit zvolenému jízdnímu módu. A pokud se ptáte, zda bude umět nabídnout i pro Gold Wing dnes již legendární zpátečku, pak odpovídáme, že ano. Automat bude umět ve zvláštním parkovacím režimu pomalu popojíždět vpřed i vzad. Majitelé motocyklů s manuální převodovkou budou moci couvat stejně jako před tím, tedy pomocí startéru.
V případě osazení všemi třemi kufry nabízí Honda Gold Wing až sto deset litrů úložných prostor. Kufry se odemykají tlačítkem nebo pomocí bezkontaktního chytrého klíče. Top case stále hravě pobere dvě integrální helmy. Komu by kapacita úložných prostor nestačila, může sáhnout do příplatkové výbavy pro nosič na horní víko vrchního kufru. Pro lepší manipulaci s bagáží je možné použít speciální vnitřní tašky. Otevírání kufrů pak usnadní hydraulické vzpěry.
Rozměrné, ostře řezané kapotáže na první pohled odlišují novou Hondu Gold Wing od všech jejích předchůdců. Skutečná revoluce se však odehrála tam, kde to není vidět. V případě podvozku a zadní kyvné vidlice shodila honda díky zvoleným technologiím a materiálům dva kilogramy. Celková úspora hmotnosti tak činí neuvěřitelných 48 kilogramů.
Rám z hliníkových profilů posouvá motor o 40 milimetrů vpřed, tím je zajištěna ještě lepší jízdní stabilita. To se projeví zejména v nižších rychlostech nebo technicky náročném kličkování v městském provozu. Přední kolo je nově zavěšeno do dvou příčných ramen. Jezdce i spolujezdce to posouvá o necelé čtyři centimetry vpřed. Další výhodou tohoto řešení je dle prohlášení výrobce snížení smykového tření přední vidlice až o 30 %. Jízda po nerovnostech má tak být ještě hladší než kdykoli předtím. Také při zatáčení má být nový koráb silnic hbitější, přirozenější a ještě snáze ovladatelný.
Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu zvoleném jezdcem. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena aktuální jízdní situaci. Také předpětí zadní pružiny je nyní elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém.
Nezávisle na čtyřech jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec, jezdec se zavazadly, jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.
Inovací se dočkal i motor o objemu 1 833 cm³. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou. Motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.
Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 ot./min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 ot./min. Vrtání 73 mm (dosud 74 mm) bylo optimalizováno na zdvih s hodnotou 73 mm a rozestupy mezi osami sousedních válců se zkrátily o 9 mm. Levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o čtyři milimetry a vložky válců jsou nyní hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1.
Hlavy válců – u nichž jsou sací ventily ovládány vahadlem a výfukové ventily válečkovými vahadly – využívají koaxiální hřídel vahadel pro sací i výfukové ventily a opustily tak řešení se zdvihátky ventilů použité u předchozího modelu.
Spalovací komory mají díky čtyřem ventilům nyní konstrukci ve tvaru „sedlové střechy“ (namísto „vany“ běžné pro konstrukci se dvěma ventily), kdy sací kanály jsou konstruovány tak, aby přispívaly k „vířivému“ proudění uvnitř válců, které pomáhá zlepšovat účinnost spalování. Boky pístů jsou kvůli snížení tření opatřeny molybdenovým povrchem. Tužší klikový hřídel vyrobený z oceli třídy SCM440H umožňuje předsazení čepů o -4 mm a oproti předcházející konstrukci je nový motor na délku o 33,5 mm kratší.
Snímač polohy klikového hřídele (který zaznamenává otáčky motoru a polohu pístů pro potřeby elektronické řídicí jednotky a zapalování) byl přemístěn z přední strany motoru dozadu, což umožnilo zkrácení vzdálenosti mezi předním krytem a klikovým hřídelem o 7 mm.
Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky přináší 4 jízdní režimy, které upravují charakter motoru a jeho výkon, a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce, nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou.
Nová 6stupňová manuální převodovka oproti dosavadní 5stupňové převodovce snižuje otáčky motoru při jízdě rychlostí 100 km/h. Je vybavena tlumením mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení.
Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a kluzná spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování.
V případě automatické dvouspojkové převodovky je k dispozici sedm rychlostních stupňů a k tomu navrch režim „chůze“, ve kterém čtyřsetkilový obr cupitá vpřed rychlostí 1,8 kilometru za hodinu, zatímco vzad pouze 1,2. Celé to kouzlo se ovládá tlačítky + a – umístěnými na levém řídítku.
Od roku 1975, kdy vyjel z továrny první cestovní naháč s označením Honda Gold Wing, uběhlo moře času. Za ty desítky let spolu s rozměry rostly i nároky uživatelů. Dnes už je to taková luxusní jachta na dvou kolech.
Názory na takovýto festival přepychu se různí. Jedni jím pohrdají, někteří jej obdivují, u jiných budí úsměv a někdy i trochu tiché závisti. Jedno je ale jisté. Byť jen pár kilometrů v sedle Hondy Gold Wing znamená vždy životní zážitek.
Honda GL 1800 Gold Wing v číslechMotor Palivový systém Elektrická soustava Hnací ústrojí Rám Podvozek Rozvor kol: 1695 mm Pohotovostní hmotnost Zavěšení kol Kola Brzdy |