Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je národní ostudou, že Turecko nemá auto. Erdogan ho nařídil vyrobit

  11:50
Turecko uvede na trh vůz domácí výroby. Podle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se tak stane v roce 2021. Prezident zároveň věří, že mu Turci budou dávat přednost před ostatními značkami.
Recep Tayyip Erdogan

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

„Budu prvním zákazníkem, pokud za něj budu moci zaplatit,“ citovala prezidenta agentura Reuters. Jeho vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje (AK) léta o výrobu národního vozu usilovala. Podle agentury Reuters v ní spatřuje důkaz rostoucí ekonomické síly Turecka.

Podle Erdogana je ovšem národní ostudou, že Turecko nemá svou vlastní automobilku. Auto má být hotové za dva roky a prodej má odstartovat v roce 2021.

Kromě tureckého prezidenta se v projektu angažují premiér Binali Yildirim a Faruk Ozlu, ministr pro vědu, průmysl a technologie. „Nebudeme tolerovat žádnou ztrátu času,“ měl výhružně prohlásit prezident.

Na výrobě bude spolupracovat pět firem, mezi kterými jsou také dodavatelé komponent pro autoprůmyl: skupina Anadolu (automobilová divize spolupracuje s japonským Isuzu), turecko-katarský podnik BMC, holding Kiraca, skupina Turkcell (mobilní operátor) a holding Zorlu vyrábějící elektrospotřebiče, IT technologie, ale také vlastník dolů, sléváren a energetické divize. Analytici jsou k plánu spíše rezervovaní, nemají důvěru v konkurenceschopnost zdejšího průmyslu a zmiňují relativní nedostatek zkušeností některých členů konsorcia. Akcie zúčastněných firem také po oznámení projektu na burze ztratily. Dohromady zaměstnává pět společností na 110 tisíc lidí a v loňském roce měly obrat 14,3 miliardy eur.

Na druhou stranu před dvěma roky zakoupila turecká vláda licenci na Saab 9-3 a na veřejnost tehdy dokonce pronikly fotky testovacích prototypů (více čtěte zde).

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Další spekulace ovšem říkají, že by mohlo jít o levné auto, které by se mělo dostat také na trhy Evropy a Středního východu.

Není to poprvé, co Turci chtějí postavit vlastní auto. V roce 1961 se představil vůz jménem Devrim (znamená to „revoluce“), projekt ovšem nepřekročil fázi prototypu. Podle italského magazínu Quattroruote to bylo kvůli technickým problémům, ale také kvůli slabé poptávce, takže by projekt nebyl ekonomicky udržitelný. „Ve své době nechyběly teorie o spiknutí. Projekt podle nich měly sabotovat americké automobilky, které tehdy na trhu dominovaly,“ připomíná magazín.

V Turecku pak od šedesátých let vyráběla vlastní modely značka Anadol, která ovšem v roce 1991 s výrobou aut přestala. 

Anadol SV 1600

Anadol STC16

Anadol A2

Zdejší automobilový průmysl vyrábí v současné době především vozy pro americké a evropské automobilové značky. Automobilka Tofas vyrábí fiaty, především model Tipo. V Turecku formou joint-venture partnerství funguje mnoho světových automobilek: Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Ford, Toyota a Dodge.

Ročně se v Turecku prodá přes tři čtvrtě milionu nových aut, z toho je asi 70 procent z dovozu. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo 423 tisíc aut, z toho bylo 294 tisíc u dovozu a 129 tisíc domácí výroby.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...