Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zadělal na úspěch Volva, teď nabral kurz Polárka

  11:49
Špičkový automobilový designér Thomas Ingenlath je malý velký kluk, který si plní sen. Z pozice šéfdesignéra značky Volvo povýšil na šéfa značky Polestar (česky Polárka), kterou Volvo vyčlenilo jako samostatnou odnož. Rázem tak bude mít na podobu finálních aut mnohem větší vliv než dosud.
Polestar 1

Polestar 1 | foto: Volvo

Německý designér ve švédských službách Thomas Ingenlath dostal od svého zaměstnavatele malý dárek. Za to, že se mu v minulých letech podařilo úspěšně změnit tvář vozů Volvo a pozvednout tím značku, jej čínský vlastník, společnost Geely, povýšil do zbrusu nové role. Teď už nebude jen šéfdesignérem Volva, stal se generálním ředitelem celé nové automobilky.

Volvo XC Coupé a šéfdesignér švédské značky Thomas Ingenlath

Jmenuje se Polestar (Polárka) a je to označení, které doposud nesla výkonná Volva. Z Polestar se stane samostatná značka, která bude rozvíjet ideu luxusu a špičkové švédské techniky ještě o krůček dále. Pro firmu a jejího nového šéfa staví Geely zbrusu nové sídlo i továrnu v čínském Chengdu, což naznačuje velké globální ambice Polestaru. Továrna, která bude hotová v roce 2018, má vyrábět především elektromobily.

Prvním modelem bude krásné kupé Polestar 1, které zatím Ingenlath světu představil v podobě hybridního provedení. Ale sériový vůz s karoserií z uhlíkových vláken by měl nejspíš být čistým elektromobilem.

Za skutečné zásluhy

Milovník pestrobarevných obleků Ingenlath se šéfem značky nestává čirou náhodou. V posledních letech u Volva vyrostl v opravdového designérského mistra, dal značce jasný, charakteristický rukopis a sám se stal její velkou osobností. Jeho vize budou tím, co pomůže Polestar nalákat zákazníky, podobně jako se mu podařilo přitáhnout pozornost k samotnému Volvu, jež se před jeho příchodem pod novým čínským majitelem tak trochu hledalo. Navíc je jasně vidět, že ho to u Volva skutečně baví. Očividně mu vyhovuje kombinace prémiového švédského designu a moderní techniky, která má být šetrná k životnímu prostředí.

INDEX LN

Článek je převzatý z magazínu INDEX LN. V Aktuálním čísle se dočtete třeba o tom, jak se vyrábějí pneumatiky - magazín můžete koupit zde.

Zatímco dříve býval trochu uzavřený a chladný, při našem setkání na jaře na autosalonu v Ženevě, ještě coby šéfdesignér, se usmíval a doslova zářil štěstím. Svou roli si evidentně užívá, u Volva skutečně vyrostl ve velkou hvězdu, prostě frajer, který dostal prostor k rozletu. Potvrzuje to i jeho nová záliba v pestrobarevných oblecích, v Ženevě měl na sobě svítivě modrý.

Že bude pro Polestar tím pravým, ukazuje i jeho myšlení o tehdejším směřování Volva. Je si vědom, že dobrých aut je na trhu spousta a i mezi těmi prémiovými mají zákazníci z čeho vybírat. Volva tak podle něj musela jít jinou cestou. „Podle mě je automobilový průmysl posedlý něčím, co je zcela irelevantní pro každodenní užívání auta. Volvo se soustředí na věci, na kterých záleží. Ano, na Nürburgringu můžete auta vyvíjet, ale na silnici chci, abych se v autě cítil jako doma a bylo mi v něm příjemně. Aby mě bezpečně dovezlo do toho skutečného domova,“ glosuje honbu mnohých výrobců za rychlými časy na okruzích.

Rád se také baví o nové technice, kterou postupně všechny modely Volva dostávají. Během ženevského setkání například sveřepě obhajoval dotykové ovládání nových modelů. „Na dotykové telefony jste si také museli chvíli zvykat. Myslím si, že když se zákazník s naším systémem během týdne či dvou seznámí a zvykne si na něj, bude pro něj jednoduché s ním fungovat,“ naznačuje, že při krátkých novinářských testech prý nedovedeme odhalit kouzlo obřího tabletu, který nové modely dostávají. Mezi řádky nicméně připouští, že aktuální systém má před sebou ještě dlouhý vývoj, než bude ideální.

Ingenlath dává jasně najevo, že chce veškerou tu novou techniku kombinovat s novými způsoby vyjádření luxusu. A k tomu určitě u Polestar dostane prostor. Jsme zvědaví, co předvede, protože jestli něco současným volvům pod jeho taktovkou skutečně jde, tak je to schopnost zaujmout designem a zpracováním interiéru.

Detaily a vize

Posledním takovým kouskem byl například kus dřeva na palubní desce nového SUV Volvo XC60, které bylo představeno právě na jaře na autosalonu v Ženevě. Materiál má připomínat vodou omývané dřevo a Ingenlath o něm mluví s nadšením: „Myslím si, že tím pomáháme odstartovat určitou éru, kdy klasické klišé v podobě hnědého leštěného dřeva najednou přijde lidem neatraktivní. Myslím si, že tohle by mohl být materiál, který by si zákazníci mohli do svých aut kupovat například namísto různých kovových obložení interiéru,“ usmívá se šibalsky.

A hned potvrzuje ono nezbytně nutné propojení se světem techniky: „Inženýři museli vymyslet způsob, jak takový jednolitý kus dřeva do auta snadno zabudovat. Interiér je často vystaven extrémním teplotám a to je problém z hlediska teplotní roztažnosti, obzvlášť v téhle kombinaci velkého kusu dřeva a kovu na palubní desce.“ S podobným nadšením, jako když mluví o kusu dřeva na palubní desce XC60, hovoří o budoucnosti automobilů. „Ó, myslím si, že úplně jinak,“ odpovídá na otázku, jak budou vypadat auta v době, kdy provoz ovládnou autonomní stroje. Ale jedním dechem dodává, že to nebude tak jednoduché.

„Dnes se designéři nechávají často u studií hodně unést, ale ještě dlouho budeme potřebovat klasické nárazové struktury a budeme muset řešit chlazení komponent auta,“ vysvětluje, proč ještě nějakou dobu zůstaneme u tradičního designu. „Není to tak, že se najednou ocitneme v ráji, kde si budeme z ničeho nic moci malovat jakákoli auta.“ Ani pak ale auta prý neztratí svůj charakter. „I Volvo bude v budoucnu něčím, co bude nadále vyjadřovat samotné hodnoty značky. Nezapomene se na to, že existují různé způsoby vyjádření osobnosti,“ naznačuje, že ne všechna auta budou jen prosté praktické přepravní krabice.

A i ty dnes trochu kontroverzní dotykové displeje budou mít podle něj v budoucnu jinou roli: „Podle mě nabere na důležitost i hlasová interakce.“ Dnes se samozřejmě tento způsob ovládání potýká ještě se spoustou potíží, ale technika je podle Ingenlatha časem vyřeší.

Bohaté zkušenosti

K Volvu nastoupil Ingenlath v roce 2012 a už o rok později se uvedl krásným konceptem Volvo Concept Coupé, ze kterého hodně vychází aktuální studie Polestar 1. Kruh se tím uzavírá – auto, které definovalo nový designový jazyk švédské značky, teď poputuje do sériové výroby, aby pomohlo vytvořit značku zbrusu novou. O tom možná v době, kdy do Volva nastupoval coby již notně zkušený designér koncernu Volkswagen, ani nesnil. Už předtím ale pracoval na výjimečných projektech.

Jako šéf designového centra VW v Postupimi totiž zodpovídal za vzhled vytvářený pro mnoho vozů všech koncernových značek. Tady se podílel například na návrhu extrémního Volkswagenu XL1, nízkého a lehkého auta se spotřebou pouhý litr nafty na 100 kilometrů. A pozoruhodná auta vytvářel i u svého předchozího zaměstnavatele. Ingenlath byl totiž v letech 2000 až 2006 šéfdesignérem české Škody Auto.

Pod jeho vedením vznikla například první generace Škody Superb, jeho podřízení namalovali doslova šokující studii Roomsteru, kterou pak Ingenlath v trochu umírněnější, ale stále nezvyklé podobě přivedl do sériové výroby. Pod jeho vedením vznikla i Škoda Yeti. Ingenlath tedy automobilce „věnoval“ ty nejoriginálnější vozy, které měla donedávna ve své nabídce. Ale pracoval třeba i na druhé generaci Octavie, i díky jeho designu se z ní stal takový globální hit. Než přišel do Škodovky, přijímal Ingenlath nelehké úkoly u Volkswagenu ve Wolfsburgu.

Tam vytvořil například design luxusní limuzíny Volkswagen Phaeton, která se jen s minimálním změnami vyráběla dlouhých čtrnáct let až do roku 2016. A ještě předtím působil Ingenlath u Audi. Proto není divu, že se teď rád ujme nové role v luxusní značce, která by třeba právě pro Audi měla být zajímavým vyzyvatelem.

Autor:
Témata: Volvo
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...