Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zázračný dvoutakt slibuje nízkou spotřebu, emise i cenu

Až o třicet procent vyšší účinnost než běžné vznětové motory a o polovinu větší než klasické benziňáky slibuje nový motor společnosti Achates. Je to dvoutakt s nezvyklou konstrukcí s protiběžnými písty a na papíře to zní skvěle.

Autoři navíc chtějí vše dotáhnout do zdárného konce, což ukazuje koncept pick-upu s jejich motorem, kterým se pochlubili na autosalonu v Detroitu.

Na stánku společnosti Aramco stojí na první pohled obyčejný americký pick-up Ford F-150. Jeho výjimečnost je v tom, co má pod kapotou. Nachází se tu motor vyvinutý společností Achates Power, která už několik let pracuje na vývoji revolučního agregátu. Ten pod kapotou experimentálního pick-upu má doslova snové parametry: autoři slibují i u takového mastodonta spotřebu 37 mil na galon, tedy 6,36 litru na 100 kilometrů. A vznětová verze by prý dosáhla na 42 mil na galon, tedy 5,6 litru nafty na 100 kilometrů.

Spotřeba prezentované benzinové verze má být přitom o téměř pět mil na galon (asi 1,3 litru) lepší hodnota, než jakou bude v roce 2025 pro vozidla této velikosti a kategorie vyžadovat americký standard CAFE (Corporate-average Fuel Economy). Jen pro porovnání, aktuální F-150 má se základním motorem V6 3.3 Ti-VCT i s agregátem 2.7 kombinovanou spotřebu paliva 22 mil na galon (10,7 litru benzinu). A nový třílitrový turbodiesel Power Stroke s 250 koňmi slibuje na dálnici spotřebu 7,8 litru nafty na 100 kilometrů (kombinovaná bude horší). Agregát Achates Power se přitom zmíněným motorům svým výkonem vyrovná, nízká spotřeba tedy není vykoupena nedostatkem výkonu. Motor má 270 koní, tedy o 20 víc než chystaný diesel a o 20 méně než základní šestiválec 3,3 litru.

Autoři motoru se navíc chlubí tím, že by měl být při výrobě asi o tisíc dolarů levnější než jsou aktuální zvažované alternativy pro dosažení regulacemi vyžadovaných úspor paliva. A výhledově by mohl být motor ještě levnější, jelikož oproti srovnatelnému agregátu s přeplňováním má až o 60 procent méně součástí, což přinese po zaběhnutí výroby a zaplacení vývojových nákladů další snížení ceny.

Dlouhověká myšlenka

Jak toho všeho Achates Power chtějí dosáhnout? V podstatě velmi jednoduše, využitím staré myšlenky, která ovšem není nijak jednoduchá na realizaci. Jejich motor v sobě kombinuje několik konstrukčních nezvyklostí. Tou hlavní je, že je to agregát s takzvanými protiběžnými písty. Ne, neznamená to, že funguje jako motory Boxer u Subaru, písty tu totiž opravdu běhají přímo proti sobě, nikoli proti hlavě válců. Spalovací prostor se tedy nachází uprostřed bloku, nahoře a dole je vždy jedna kliková hřídel, z nich putuje síla přes velká ozubená kola na centrální hřídel.

Druhou konstrukční specialitou je fakt, že motor je dvoutaktní. To znamená větší koncentraci výkonu, ale také celou řadu konstrukčních obtíží. A třetí specialitou, aby toho nebylo málo, je to, že agregát, ačkoli spaluje benzín, funguje na vznětovém principu. Vznětové motory na benzin (fungující na principu HCCI) jsou obecně pokládány za jednu z možných budoucích cest pro zlepšení spotřeby spalovacích motorů a pracují na nich například Mazda, Hyundai nebo Mercedes-Benz. Ovšem žádný z výrobců nespojil jejich fungování s dvoutaktním principem. V této kombinaci tří faktorů je motor OPGCI (Opposed-piston gasoline compression ignition) skutečně výjimečný.

Oněch zázračných parametrů dosahuje agregát právě díky kombinaci všech faktorů. Konstrukce s protiběžnými písty má být efektivnější z hlediska využití energie expandujících plynů, navíc díky eliminaci hlavy válců jsou eliminovány jak všemožné součástky (motor nemá ventilový rozvod), tak i zbytečné tepelné ztráty (proto ono lepší využití energie plynů). Výrobce navíc tvrdí, že i když je agregát dvoutaktní, spotřeba oleje odpovídá dnešním běžným čtyřtaktním motorům. Dvoutaktní princip také v kombinaci se vznětovým spalováním znamená eliminaci ztrát sání (motor nemá škrtící klapku).

Díky nízké přirozené produkci škodlivin při spalování by navíc takový agregát neměl vyžadovat složité systémy čištění výfukových plynů. Emisní standardy by měl splnit bez vstřikování močoviny, NOX pastí nebo filtrů pevných částic.

Obezřetnost je na místě

První praktické ukázky motoru OPGCI vypadají opravdu dobře a projekt zástavby do pick-upu ve spolupráci s Aramco není jediným, na kterém teď Achates Power pracuje. Firma se spojila i s výrobcem těžkých motorů Cummins a americkou armádou, společně mají vyvinout obdobný agregát pro použití v armádních strojích. Lišit se bude nejspíš tím, že bude spalovat naftu, což znamená, že bude jednodušší ho uvést do praxe, ale úspory paliva nebudou tak výrazné. I tak ale mají být veliké, spotřeba oproti běžným „bojovým“ motorům by měla klesnout o 13 procent.

Nadějně vypadající projekt ale zatím nemá nic jistého, byť posbíral řadu ocenění a spoustu peněz z různých zdrojů financování. Sami autoři na svých stránkách často při vysvětlování principů hodně zjednodušují a některá porovnání zakládají na zvláštních tvrzeních a zdá se, že se jim občas pletou pojmy. To, že by například agregát neměl produkovat saze není dáno jeho principem a spalováním chudé směsi, jak se na stránkách píše. Například tvorba sazí je především otázkou ideálního rozprášení a odpaření paliva, což je typická potíž přímovstřikových motorů. A motory Achates Power by jej podle všeho měly využívat, autoři přitom tvrdí, že saze v motoru „přirozeně“ nevznikají.

Navíc krom některých nezodpovězených otázek samozřejmě může překážky přinést i samotná praxe. Otázkou je životnost motoru a funkčnost všech jeho odlišných částí. To, že je konstrukčně jednodušší neznamená, že v detailech nevyžaduje například specifické materiály nebo různá řešení, jež se v praxi nemusí ukázat jako trvanlivá. Přijít mohou i další technické potíže.

Nicméně Motor OPGCI dává naději na další možný pozitivní vývoj v oblasti spalovacích motorů a pokud by se do praxe prosadil a prokázal své slibované parametry, byla by to pro spalovací motory obrovská vzpruha. Jenže podobných revolučních myšlenek už tu bylo spousta a zatím v podstatě u všech čekáme na nějaký výsledek.

Oprava: Omlouváme se, v článku byly uvedeny chybné přepočty spotřeby paliva z mil na galon na litry na 100 km. Hodnoty jsme opravili.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...