Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci některých modelů, jako nejlepší cestu ke snížení emisí vidí další vývoj spalovacích motorů. Jak toho chce dosáhnout, nám v rozhovoru vysvětlil Jeff Guyton, šéf evropské pobočky.
Koncept Kai ukazuje podobu nové generace Mazdy 3.

Koncept Kai ukazuje podobu nové generace Mazdy 3. | foto: Mazda

Jak si rozumí zaměření Mazdy na radost z jízdy s neustálým tlakem na snižování emisí skleníkových plynů a škodlivin ve výfukových plynech?
Řekl bych, že mnohem lépe, než si odvažujete představit. Neustále hledáme cesty, jak spojit nízké emise a zábavu za volantem. Pracujeme na zdokonalení spalovacího motoru – příští rok uvedeme unikátní benzinový motor Skyactiv-X, který má podobnou spotřebu jako naše současné diesely. Za dva roky nastoupí nová a ještě úspornější generace naftových motorů Skyactiv-D. Našim střednědobým cílem je do roku 2030 snížit emise CO2 našich aut na polovinu úrovně z roku 2010. Mezi lety 2010 a 2050 bychom chtěli dosáhnout snížení CO2 o 90 %.

Jeffrey H. Guyton, prezident evropského zastoupení Mazdy

Tak drastického snížení emisí přece bez elektromobilů nedosáhnete…
Máte samozřejmě pravdu. Elektromobily však pro nás nejsou prioritou, takticky vyčkáváme, až se jejich technika zlevní. Navíc jízda na elektřinu není v současnosti zdaleka tak čistá, jak se obecně tvrdí. Elektromobil má nulové emise totiž jen tehdy, když ho dobíjíte z obnovitelných zdrojů. Kdybyste naopak k dobíjení využívali pouze energii z uhelných elektráren, dosáhnou emise CO2 ke 200 g/km – jen budou vypuštěny jinde než v místě provozu daného auta. Naopak u biopaliv nové generace můžeme část emisí CO2 vznikajících při jejich spalování odečíst. My se snažíme najít efektivní a praktické řešení v celém tomto širokém poli.

Přesto Mazda loni oznámila, že ve spolupráci s Toyotou vkročí na pole elektromobilů. Jak tomu máme rozumět?
Ano, ve spolupráci s Toyotou a dodavatelem baterií Denso spustíme v roce 2021 výrobu elektromobilů. Nová továrna v USA bude dohromady vyrábět 300 tisíc aut obou značek. Je to náš ústupek tlaku zákazníků – v některých částech světa zkrátka musíte nabízet elektromobil, aby vaše značka měla správnou image. To je třeba případ Kalifornie. V Norsku zase kvůli striktnímu daňovému systému sotva dosáhneme tržního podílu, jaký jsme měli ještě před deseti lety. Nesouhlasím s principem, že by váš soused měl platit extrémní daně, abyste vy mohli jezdit elektromobilem zadarmo. Když je však systém takto nastaven, musíme se s tím smířit. Proto jsme spojili síly s Toyotou, která pochopitelně čelí podobným výzvám.

Jeffrey H. Guyton

Charismatický Američan mluví plynně japonsky, kariéru začínal v roce 1996 u Fordu. Do Mazdy se přesunul v září roku 2000. Prezidentem evropského zastoupení je od března 2009.

Bude elektromobil upravenou verzí některé modelové řady nebo zcela unikátním autem?
Elektrická mazda bude navržená na míru tomuto druhu pohonu. Abychom si rozuměli, toto auto bude jen rozšířením naší stávající nabídky. V nejbližších letech budeme stále klást důraz na spalovací motory – teď se chystáme k revoluci na poli benzinových motorů, brzy představíme i nový diesel. Ten by měl být levnější a výkonnější než hybridní auta konkurence. V těchto směrech vidím naši největší sílu.

Když se ještě vrátíme k emisím spalovacích motorů – neuvažujete o motorech na CNG? To má přece jen čistší emise než obvyklý benzin nebo diesel…
Máte více méně pravdu, ale CNG dnes není pro Mazdu aktuální téma.

A Wankelův motor, který Mazda tolik proslavila?
Bližší informace k nové mazdě s Wankelovým motorem zveřejníme už letos. Bude to trochu jiné auto, než čekáte. Veřejnost má wankel spojený se sportovními modely RX-7 a RX-7 nebo s Mazdou 787, která kdysi vyhrála v Le Mans. Tentokrát použijeme wankel jako takzvaný range extender pro dobíjení baterií za jízdy u auta s elektrickým pohonem. Jak motor vynalezený Felixem Wankelem funguje čtěte ZDE

Takové řešení ještě nikdo do sériové výroby nedotáhl, je na to wankel vhodný?
Při způsobu, jakým jsme Wankelův motor používali dříve, nikoliv, protože pracovní rozsah 750 až 9000 otáček nesvědčí emisím ani životnosti. Když se však pásmo využívaných otáček zúží, dá se Wankelův motor naladit na vyšší účinnost. Jeho hlavní předností pak jsou malé rozměry a nízká hmotnost. Když máte v autě jako hlavní pohon elektromotor, už netoužíte po tom, abyste přidali ještě velký čtyřválec. Potřebujete spalovací motor co nejmenší – jako je wankel, aby vám zbylo co nejvíc místa na baterie.

S těmito technologiemi to skoro vypadá, jako by Mazda chtěla být prémiová značka…
Není to moje oblíbené téma, ale jako člověk zodpovědný za rozvoj značky vám odpovím zcela konkrétně. Chci, aby lidé o Mazdě na emocionální úrovni uvažovali stejně jako o BMW, i když máme dost odlišné modely i cenové hladiny našich produktů.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...