To až podezřele přesně odpovídá jednomu modelu vozidla, které se ovšem paradoxně nemůže výběrového řízení zúčastnit, protože se začalo prodávat v nové generaci se zatím omezenou nabídkou motorů.
Hlavní částí zakázky je osm „osobních silničních VIP limuzín“ a zadávací dokumentace určuje velmi přesné a poměrně přísné podmínky, které musí auta technicky splňovat. Kromě běžných a pochopitelných věcí, jako je klimatizace, automatická převodovka nebo navigační systém, obsahuje zadání řadu velmi přesných technických údajů, které nejsou zaokrouhlené a omezují výběr kandidátů.
Konkrétně musí jít o sedan s minimálním rozvorem 3120 mm, s pohonem všech kol, minimálně třílitrovým motorem, minimálním výkonem 320 kW a zrychlením max. 4,8 s.
Tomuto zadání nejvíc odpovídá model Audi A8 v prodloužené verzi L, které má rozvor 3122 mm a s motorem 4.0 TFSI výkon přesně 320 kW a zrychlení 4,6 s. Jenže tyto údaje odpovídají generaci, jejíž prodej letos skončil. Aktuální nová generace je zatím v prodeji jen se dvěma motory, které požadavkům nevyhoví – jeden má výkon 210 a druhý 250 kW.
„V současnosti analyzujeme zadání a vyhodnocujeme, zda a případně s kterými produkty se tohoto výběrového řízení zúčastníme,“ řekl pro iDNES.cz PR manažer českého zastoupení Jiří Rozkošný.
Do vyhlášených podmínek se tak „vejdou“ jen dvě vozidla. Tím prvním je Mercedes-Benz třídy S v prodloužené variantě L. Ten má rozvor 3165 mm a s motorem 500 4MATIC poskytuje výkon 335 kW a zrychlení přesně 4,8 s. Druhým, kdo se může zúčastnit výběrového řízení, je BMW řady 7, rovněž v prodloužené verzi L. Jeho motorizace 750Li xDrive disponuje při výkonu 330 kW zrychlením 4,5 s.
BMW řady 7
Vyhlášeným podmínkám těsně nevyhoví Lexus LS 500, který sice má dostatečný rozvor (3125 mm), ale má o jednu desetinu sekundy pomalejší zrychlení – 4,9 s místo požadovaných 4,8 s a 310kW motoru chybí do minimálního limitu trocha výkonu (přesně 10 kW). Jaguar XJ má dostatečný rozvor (3 157 mm), ale nedostatečný výkon a pouze pohon zadních kol.
Pochybnosti, proč zadávací podmínky nápadně odpovídají jednomu modelu, neumí zadavatel jednoznačně rozptýlit. Na otázku iDNES.cz, kdo tak přesná kritéria stanovil a proč, odpověděla tisková mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová takto: „Nákup vozidel, výstrojního, balistického materiálu a dalšího majetku probíhá standardně prostřednictvím otevřené veřejné zakázky dle zákona č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek. Technická specifikace je vždy stanovena dle konkrétních potřeb daného útvaru tak, aby splňovala veškeré podmínky, požadavky a kritéria související se zajištěním bezpečnosti a řádného plnění úkolů Policie ČR.“
Centrály BMW a Mercedesu jsou v komentářích opatrné, samy se výběrového řízení účastnit nebudou a aktivitu nechávají na dealerech. Což je mimochodem běžný postup při výběrových řízeních. „Do výběrového řízení se může přihlásit jakýkoliv z našich autorizovaných dealerů. Zda tak učiní je čistě na jejich rozhodnutí,“ řekl David Haidinger z českého zastoupení BMW.
„Značka Mercedes-Benz je v tomto výběrovém řízení zastoupena prostřednictvím sítě našich autorizovaných prodejců,“ odpověděl podobně Jan Kuhn z českého Mercedesu.
Vozidla má vítěz dodat nejpozději v prosinci letošního roku. Mezitím musí všechna nově registrovaná auta v Evropské unii projít novou homologací na normu Euro 6c a systém měření WLPT. „Téma homologace vozidel by nemělo být překážkou pro splnění podmínek,“ dodal Jan Kuhn.
Kromě osmi zmíněných limuzín a dvou SUV je součástí zakázky i dodávka jedné limuzíny s balistickou ochranou, která odolá střelbě z ručních střelných zbraní a střepinám z granátů. Zadavatel by byl nejraději, aby i tato verze vycházela ze stejné značky a modelu vozidla jako osmička poptávaných sedanů. Není to podmínkou, ale bude to předmětem hodnocení. Jsou značky BMW, Audi a Mercedes připraveny splnit i tuto podmínku? Protože jde o citlivou věc, jsou i v tomto ohledu automobilky skoupé na slovo.
„BMW nabízí celou řadu bezpečnostních úprav na nejvyšší možné úrovni v rámci speciálního programu. Úroveň zabezpečení těchto vozů je velice rozmanitá. Konkrétní parametry bohužel nelze sdělovat s ohledem na bezpečnost a ochranu posádky,“ řekl k tomu David Haidinger z českého zastoupení značky.
Mercedes-Benz odkázal na svůj program Mercedes-Benz Guard. Výrobce nabízí úpravu svých vozidel pro balistickou ochranu pro vozy třídy E, G, M a rovněž S. Prostor pro cestující je zesílen kombinací materiálů vyrobených z vysoce odolné oceli a moderních keramických kompozitních materiálů. Speciální okna odolná proti proražení a rozbití spolu s překrývajícími se strukturami zajišťují kompletní ochranu před balistickými hrozbami. Odpružení vozu je upraveno tak, aby se vyrovnalo se zvýšenou hmotností. Nápravy, brzdy a odpružení mají optimální rozměry pro vyšší hmotnost. Pneumatiky s možností nouzového dojezdu umožňují vozidlu pokračovat v jízdě na omezenou vzdálenost rychlostí až 80 km/h, dokonce i když jsou zcela prázdné.
A mimochodem, když už se tolik psalo o tom, jestli prezident Miloš Zeman bude nadále jezdit Škodou Superb a jeho mluvčí Jiří Ovčáček o novinářích, kteří to zpochybňují, říká, že lžou a šíří fake news, je celá věc okolo výběrového řízení ještě zajímavější.
Mluvčí Policejního prezidia Eva Kropáčová ve vyjádření pro iDNES.cz napsala: „Primárně se vozidly přepravují jen chráněné osoby (prezident s manželkou a jejich dcera, exprezident).“
Buď tedy novými auty Miloš Zeman jezdit bude, nebo ne, ale pak jeho manželka, dcera či exprezident Klaus budou využívat mnohem lepší a výkonnější vozidla než on.