Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a obratná. Volkswagen vzal malý up!, přidal litrový turbomotor z golfu nebo octavie a vytvořil čtyřmístnou motokáru.

V malém autě silný motor – to je princip, který proslavil legendární konstruktér Colin Chapman, z moderních sportovních aut se ale ve snaze trhat rekordy nebo ohromovat extrémním výkonem vytrácí. Jednou z mála vzácných výjimek je VW up! v nové verzi GTI.

Nejmenší z volkswagenů netřeba představovat, s drobným faceliftem před dvěma lety je společně se sesterskými modely Škoda Citigo a Seat Mii v nabídce už od roku 2011. Sportovní verze se přidala letos zkraje roku a stejně jako ostatní varianty má pod kapotou litrový motor. V přeplňovaném provedení s výkonem 85 kW se v zásadě jedná o ten samý pohon, který si můžete pořídit do celého zástupu větších modelů koncernu Volkswagen.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Účelnou kombinaci sériové techniky hodnotíme jednoznačně pozitivně, ostatně díky tomu se podařilo udržet cenu v rozumných mezích. Vezmete-li v úvahu, že standardem jsou automatická klimatizace, lepší audio, vyhřívání předních sedadel nebo mlhovky, je požadovaných 374 900 Kč přijatelná částka.

Co Volkswagen ušetřil na vývoji hnacího řetězce, to investoval do ladění podvozku. GTI sedí o 15 mm blíž asfaltu než běžné verze, má lehká 17palcová kola a rozšířený rozchod – přední náprava je o 4 mm více rozkročená, ta zadní dokonce o 8 mm. K tomu má GTI tužší tlumiče a pružiny, pevnější zadní zkrutnou příčku a řízení a větší brzdy z Volkswagenu Polo. Kola obouvají pneumatiky rozměru 195/45, což od pohledu není nic víc než symbolický černý obal disků.

Čtyřmístná motokára

Naladění podvozku se opravdu povedlo. Kapesní hot hatch dokáže naplno využít své nízké hmotnosti, bez řidiče váží 995 kg. Tlumení nerovností je sice tvrdé, ale obejde se bez odskakování kol i bez tupých ran. Jediné, co up! GTI nemá rád, jsou ostré zlomy – snížený podvozek a nizoučké pneumatiky je nemají jak zachytit.

Malý volkswagen také nadšeně mění směr. Jízda středně rychlými zatáčkami je návykovou záležitostí, která vykouzlí úsměv na tváři. Navíc je to úplně jiný druh zážitku než ve větších hot hatchích. Všechno působí mnohem víc mechanicky a je oproštěno od všech těch samosvorných diferenciálů, vektorování točivého momentu a adaptivních tlumičů... tedy věcí, které za cenu jisté odtažitosti z 300koňových hot hatchů dělají auta rychlostí srovnatelná s mnohem dražšími sporťáky. V up!u nejen že tak rychle jet nemůžete, ale ani nemusíte a svým způsobem si užijete ještě víc zábavy.

Volkswagen UP! GTI
Volkswagen UP! GTI

Zážitky za volantem nejmenšího GTI snesou srovnání s motokárou. A to nejen kvůli výše popsané bezprostřednosti, ale i proto, že up! není dokonale naladěný na velmi klikaté pasáže. Stejně jako u motokáry musíte umět dobře odhadnout, jaká je vhodná rychlost pro průjezd utažené vlásenky nebo rychlého sledu ostrých zatáček. Jinak se v tom bude up! GTI „plácat“, což sice není díky zásahům nevypínatelného ESP nic nebezpečného, ale jízdě to ubírá na plynulosti, eleganci a ve výsledku i průměrné rychlosti. Ale i v tom je část zábavy, kterou toto miniauto umí nabídnout.

Na přesnost řízení a trakci širokých pneumatik je přesto za všech okolností spoleh, stejně jako na účinek zesílených brzd. Díky tomu má řidič situaci vždy pod kontrolou, ale pro dobrý pocit z jízdy se vyplatí respektovat reálné možnosti auta. K přednostem můžeme klidně započítat i dobrý výhled z vozu ven, proti tomu ale stojí nedostatky, které GTI podědilo z běžných verzí up!u. Tedy velký rychloměr, který přes věnec volantu většina řidičů nepřehlédne celý, malý rozsah nastavení sedadel nebo kompromisní rozmístění pedálů.

Jednou věcí každopádně up! GTI rozhodně není – moderní reinkarnací původního Golfu GTI. Navzdory srovnatelnému výkonu, károvanému čalounění sedadel i podobné filozofii, která stojí za konstrukcí sportovně laděného auta, je charakter novinky výrazně odlišný a mezi současnými auty v podstatě výlučný. A to je v době stále sílící unifikace jedině dobře.

Filtr pevných částic a nová norma

Up! GTI je prvním volkswagenem, který od počátku výroby splňuje nejpřísnější emisní normy. Kvůli tomu má filtr pevných částic, který je umístěný hned za turbodmychadlem a který má zároveň funkci oxidačního katalyzátoru. V něm se 95 % pevných částic spálí na zdraví neškodný oxid uhličitý a zároveň se oxid uhelnatý, oxidy dusíku a nespálené uhlovodíky přeměňují na směs oxidu uhličitého, čistého dusíku a vodní páry.

Sportovní up! navíc jako jedno z prvních aut odtajnilo vliv nové metodiky měření spotřeby – zatímco podle stávající metodiky vykazuje stěží uvěřitelných 4,3 l/100 km, realističtější WLTP, která je pro všechna auta povinná od letošního září, znamená hodnotu 5,6 l/100 km. Tak málo ale bude kapesní sporťák „žrát“ jen při klidném tempu, při ostřejší jízdě, o jakou si tento vůz říká, jsme jezdili v průměru za 8,5 litru.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...