Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dieselgate pokračuje naruby, automobilky uměle zvyšují emise

Zní to jako případ z Kocourkova. Poté, co jsou automobilky kritizovány, že uváděly u svých vozů příliš nízké a nerealistické hodnoty emisí, byly teď ze strany EU varovány, aby nečinily opak. Nová studie totiž přišla na to, že automobilky teď pro změnu hodnoty emisí uměle navyšují.

Emise testovacího golfu s dvoulitrovým motorem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). | foto: Bosch

Kauza Dieselgate otevřela rozsáhlou diskusi o tom, jak efektivní byla dosavadní emisní legislativa. Tato diskuse následně vedla k jejím změnám a úpravy budou i nadále pokračovat. Věčným paradoxem je boj automobilek s protikladem při tvorbě emisí: čím nižší spotřeba (a tím emise CO2), tím více rostou emise škodlivin (zejména oxidů dusíku NOX a částic), které je pak potřeba likvidovat nákladnými technickými řešeními. Legislativní požadavky jsou totiž neúprosné – požadují jak snížení emisí škodlivin, tak množství vypouštěného oxidu uhličitého.

V rámci nových pravidel pak pro automobilky platí nové limity. V laboratoři se totiž emise měří podle nové metodiky WLTP, která by měla být především z hlediska spotřeby (a tedy množství CO2) realističtější než dosavadní NEDC. To samo o sobě přináší nárůst vykazovaného množství vypouštěného CO2.

Evropská legislativa tak na to musí reagovat při stanovení nových limitů pro průměrné flotilové emise CO2 automobilek. Nové limity mají platit po roce 2021 se dvěma cíli: do roku 2025 mají emise CO2 poklesnout proti stavu, který bude platit v roce 2020, o 15 %, do roku 2030 pak o 30 %.

Právě fakt, že základem pro budoucí snižování emisí se stane stav v roce 2020, pak prý podle představitelů EU láká automobilky k tomu, aby vykazované hodnoty uměle navyšovaly a tím se jim pak nové cíle plnily snáze. Zjistila to studie Společného výzkumného centra, které spadá pod Evropskou komisi. V rámci studie orgány EU otestovaly automobily různých značek.

Průměrně prý automobilky podle studie v laboratorních testech navyšovaly hodnotu emisí CO2 o 4,5 procenta a v extrému dokonce došlo k „papírovému“ navýšení až o třináct procent. Alespoň to uvádí zpráva agentury Reuters, která měla možnost do výsledků nahlédnout. Studie ale zatím není na internetových stránkách Komise ani výzkumného centra k dispozici.

Podle Reuters měly automobilky vykazované hodnoty emisí oproti tomu, co je v laboratoři skutečně možné, navyšovat různými technickými způsoby: k vlastnímu testu například mohou použít vozy s vybitou baterií, kterou pak musí během testu alternátor intenzivněji dobíjet a to lehce navýší spotřebu. Jindy byl zase odpojen systém vypínající motor při zastavení (stop-start) nebo dokonce docházelo k pozdějšímu řazení rychlostí tak, aby byly opět emise navýšeny.

Komise proto automobilky varovala, aby takové praxe zanechaly. Legislativci zvažují, že v pravidlech platných po roce 2020 kvůli tomu nebude jako berná mince průměrná automobilkami vykazovaná hodnota emisí, ale hodnota, kterou si evropští úředníci sami změří. To ukazuje, že emisní legislativa je téměř „nekonečný boj“, ve kterém jsou proti sobě stavěny protichůdné požadavky.

Navíc legislativa často nebere v potaz technické možnosti. Což platí i v případě aktuálního návrhu, kdy by tedy mohly být za „startovní čáru“ brány emise naměřené ve vlastních testech EU. Automobilky by v takovém případě nemusely sáhnout po umělém navýšení emisí v laboratorních podmínkách mírně nestandardním postupem, ale mohly by zvýšené emisní chování promítnou přímo do řídicích jednotek svých vozů: mírné navýšení spotřeby paliva totiž v mnoha případech usnadňuje práci s emisemi škodlivin, kterých může vznikat méně.

Automobilky se vždy snaží maximálně využít různých skulin a nedokonalostí v emisní legislativě a současný stav jim paradoxně opět trochu nahrává. Než totiž vejdou v platnost nová pravidla, panuje na poli emisí vlastně docela solidní zmatek. Pro účely některých „výkazů“ se totiž stále využívají starší testy NEDC, pro jiné už se auta měří podle WLTP (zejména spotřeba – CO2) a jinde se používají testy v reálném provozu – RDE (především emise NOX). V budoucnu má právě kombinace WLTP a RDE zajistit, aby automobilky nevykazovaly nerealisticky nízké emise, kterých by se pak v praxi nedalo dosáhnout. Jenže současná kombinace NEDC, WLTP a RDE pro různé účely naopak přináší zmatek a více skulin pro jednotlivé účely.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Přehlídka automobilových perel vzdala hold zapomenutým českým značkám

29. dubna 2024  10:30

Výstava automobilových veteránů v pražské Hostivaři připomněla výročí 90 let Jawy a 100 let...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...