Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Honda CR-V dala sbohem dieselu, poprvé je sedmimístná

Honda často staví svá auta jinak než ostatní. A není to jen netradičním designem. Například vytvoří od podlahy nové auto, které záměrně vypadá jako to předchozí. Pátá generace jednoho ze stěžejních modelů značky, SUV slavného jména CR-V, na rysy předchůdce jasně navazuje.

Od loga na kapotě po koncovku výfuku je přitom nová. A tentokrát už bez dieselu. „Bylo by to moc drahé. Čekáme až se uklidní situace, vyčkáváme. Zákazníci by ho chtěli, ale pak si ho nekoupí,“ vysvětluje vypuštění naftového motoru z nabídky Kotaro Yamamoto, vývojář pracující pro Hondu v Evropě už desítky let. 

Japonská značka vždycky věřila vysokootáčkovým atmosferickým benziňákům, jenže i ona už je dnes přeplňuje. A když se před lety pustila do stavby vlastních dieselů, byla to taky paráda. Jenže dnešní atmosféra, která nafťákům nepřeje, od nich zase japonskou značku odrazuje. Jen na doplnění: to že nafťák v novém CR-V není, je opravdu jen evropská záležitost. 

Honda totiž před nedávnem uvedla nové CR-V v Thajsku a Indii i s turbodieselem pod kapotou. V Evropě chce být ovšem japonská značka ostražitá. Zrovna v případě tohoto modelu, kde dosud dělaly diesely většinu prodejů, to však je velmi odvážné. A to bude asi největší zádrhel nové generace - přeci jen do 4,6metrového SUV, které může být v podání Hondy poprvé v historii sedmimístné, se v Evropě aktuálně stále kupuje hlavně naftový motor.

Honda CR-V

Nutno uznat, že se motoráři japonské značky (Víte, že Honda vyrobí celosvětově nejvíc spalovacích motorů vůbec? Od sekaček po tryskáč to je přes pětadvacet milionů ročně.) opět vytáhli. Turbočtyřválec 1,5 litru dokáže jezdit se spotřebou kolem osmi litrů benzinu, to je na skoro dvousetkoňový motor slušný výkon, zvlášť v takové vysoké almaře. 

Nejlíp se má mezi dvěma a třemi tisíci otáčkami, pak je hlavně hodně slyšet. Než dorazí hybridní provedení s atmosferickým dvoulitrem, bude CR-V k mání výhradně s tímto motorem převzatým ze civiku a osazeným jiným turbodmychadlem. Pokud zůstanete u šestistupňové manuální převodovky, má motor 173 koní (127 kW) a 220 Nm, verze s variátorem má o 23 Nm a dvacet koní víc (142 kW/193 k).

Honda CR-V v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4600 x 2117 x 1689 x 2663
  • objem kufru: 561 litrů
  • provozní hmotnost: 1501 - 1705 kg
  • motor: přeplňovaný čtyřválcový benzinový 1,5 litru
  • převodovky: 6st. manuál, variátorová
  • výkon: 127 kW/173 k (man), 142 kW/ 193 koní (variátor)
  • točivý moment (Nm): 220 (man), 243 (variátor)
  • základní cena: 669 900 Kč

Systém pohonu všech kol vychází z předchůdce a tradičně je to hondí vývoj i výroba: hydraulicky ovládaná lamelová spojka je neustále lehce sepnutá, takže verzi s pohonem všech kol lze prohlásit za permanentní čtyřkolku. Základní provedení má poháněná jen přední kola.

Šestistupňový manuál je přesný, s trochu gumovým chodem a „cvakavými“ dorazy. Variátor se povedl. Jízda s ním je hladká a nestresuje řidiče bezmocným kvílením, jak to bezestupňové převodovky často dělávají.

Láska na druhý pohled

Hondy mívají jednu zvláštní vlastnost. Na první usednutí a svezení většinou ničím nezaujmou, ale ani neurazí. A v tom je jejich kouzlo, ta nevtíravost, obyčejnost je nakonec ideální. A přesně takové je nové CR-V. Nejprve si řeknete, že od předchůdce se nijak výrazně neliší. Po pár svezeních odhalíte, že je hlavně neuvěřitelně příjemné a komfortní, vždyť to má i ve jméně -  CR-V je zkratka pro „Comfortable Runabout Vehicle“, tedy něco jako „pohodlné všestranné vozidlo“.

A hezky jezdí, i když pravda, podvozek a vytočený motor by mohly být slyšet méně. Na silnici se bez pohupování opře v zatáčce do tlumičů a s jistotou ji projede. Všechny pneumatiky od sedmnácti až po devatenáctipalcové mají stejnou šířku 235 mm, liší se jen profilovým číslem. Ani na těch největších není CR-V nepohodlné, podvozek tlumí a elasticky pohlcuje nerovnosti. Pracují na tom mimo jiné speciální tlumiče, které mají uvnitř obtokový ventil měnící jejich charakteristiku, jednu pro malé frekvence kmitů, druhou pro velké rázy na hlubokých dírách.

Honda CR-V
Honda CR-V

Délka 4,6 metru je stejná jako dosud, architekti ovšem protáhli rozvor (oddálili nápravy) na 266 cm, aby bylo víc místa v kabině. Přední sloupek střechy se posunul lehce dozadu, zadní se sklonil dopředu, CR-V tak dostalo dynamičtější siluetu. Karoserie je zcela nová, z 36 procent vyrobená z ultravysokopevnostní oceli. 

Přední náprava je McPhersonovská, zadní viceprvková uchycená na pomocném rámu pomocí silentbloků vyplněných kapalinou, ty lépe pohlcují vibrace, které by se jinak přenesly do skeletu karoserie. Kotero Yamamoto prozrazuje, že původně chtěla Honda využít platformu z nového Civicu, nakonec se ovšem rozhodli pro zcela novou konstrukci.

Rodinný přítel

CR-V bylo vždycky zaměřené na „rodinné“ disciplíny. Takže konstruktéři mysleli i na ty, kteří sedí jinde než za volantem. Sedačky jsou pohodlné. Kabina je prostorná, v druhé řadě sedadel se i dva vypasení dospěláci doslova rozvalí. Dveře jsou přetažené přes prahy, aby si pasažéři při nastupování nezašpinili nohavice, ty zadní se pro lehké nastupování otevírají skoro v pravém úhlu. Výrazně se zvedl podvozek (nově 201 mm), takže CR-V zvládne lépe i mimoasfaltové disciplíny a sedíte taky výš nad silnicí, jak to mají SUVčkaři rádi. Při nastupování nemusíte moc zvedat nohy díky nízkým prahům, vzadu nepřekáží vysoký tunel uprostřed podlahy.

Sedmimístné provedení bude k mání jen ve verzi s pohonem všech kol (technický důvod to nemá, je to jen obchodní politika). Přístup na sedadla třetí řady je velmi jednoduchý a nevyžaduje ani akrobacii při nastupování. A vcelku rozumně se tam vejdou dva cestující do metru osmdesáti, navíc si mohou měnit sklon opěradla. 

U této konfigurace interiéru také dostává CR-V možnost posunu sedadel druhé řady v rozmezí 15 centimetrů. Kufr s objemem 561 litrů má rovnou podlahu, která je při sklopení zadních řad sedadel do podlahy (zvládnete to jednou rukou) plochá, převážet lze předměty dlouhé až 185 cm.

Řidiči se líbí velmi dobrý výhled ven, velká zpětná zrcátka, hands-free otevírání víka kufru (stačí kopnout naprázdno pod zadní nárazník), průhledový (head-up) displej nebo vyhřívaný volant, tím CR-V spíš dobíhá konkurenci.

Honda CR-V
Honda CR-V

U Hondy už tradičně potřebujete na ovládání infotainmentu doktorát z kybernetiky univerzity v Tokiu. Základní funkce rádia a navigace zvládnete, i když je vám přes dvacet a nemáte horní končetiny uzpůsobené jen k ovládání tabletu a mobilu a umíte komunikovat se světem staromódně bez internetu. Na obsluhu nejzákladnějších věcí naštěstí vývojáři zachovali mechanické ovladače. Celkový dojem z interiéru je dobrý, působí festovně a kvalitně, snad jen displej nahrazující budíky pod volantem by nemusel vypadat tak lacině, za umělé dřevěné ozdoby rádi ušetříte.

Za třiadvacet let - první CR-V se představila v roce 1995, bylo to jedno z prvních moderních SUV, jak je známe dnes - jich vyrobili přes 9,7 milionu. Dnes je to nejprodávanější auto své kategorie, v Evropě se jich loni prodalo 36 tisíc, to je 24 procent prodejů značky.

Základní provedení CR-V bude mít ve výbavě mimo jiné handsfree, LED světla, vyhřívaná přední sedadla nebo elektrickou parkovací brzdu. První kusy dorazí do Česka v říjnu, provedení s převodovkou CVT o chvilku později. Základní cena má podle Rolanda Bergera, šéfa rakouského zastoupení značky, pod které spadá i Česká republika, být 669 900 korun.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...