Prasklou žárovku si v novějších autech sám vymění jen málokdo, přesto ji s sebou každý řidič musí povinně vozit. Jinak mu hrozí pokuta. To by se od podzimu mělo změnit.
„Vozit tyto součástky povinně v autě je zbytečné, u nových aut řidiči stejně nechávají výměnu světel na servisu,“ vyjádřil se k tomu ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
MF DNES oslovila několik dopravních expertů. Shodují se, že jde o krok správným směrem. „Povinnost vozit náhradní žárovky a pojistky v řadě evropských zemích už zrušili nebo ji ani nikdy nezavedli. Výměna žárovky v hlavním světlometu nebo v zadních světlech bývá oříškem i pro zkušené mechaniky,“ míní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. „A co se týče autolékárniček, vždy jsem říkal, že s sebou vozíme malou polní nemocnici,“ dodává.
To, co odborníci tvrdí léta, nyní uznává i ministerstvo dopravy. Pokud vláda změny schválí, z lékárniček zmizí plastová rouška, náplast s polštářkem nebo trojcípý šátek. „Pro okamžitou první pomoc to není podle nás ani ministerstva zdravotnictví potřeba,“ říká Ťok.
Podle Budského je záplava zdravotnického materiálu v současné lékárničce spíš na škodu. Člověk, který se snaží pomoci oběti nehody, si nemusí být jistý tím, co použít. A tak se stává, že raději nepoužije nic.
Ulevit chce ministerstvo dopravy i peněžence řidičů. Napříště už by nemuseli lékárničku měnit ve chvíli, kdy například u jednoho z obvazů vyprší minimální trvanlivost. Dosud kvůli tomu řidiči často vyhazovali celou nepoužitou lékárničku.
„Proti omezení lékárničky a tomu, aby ji bylo možné používat i po datu uvedeném na obalu, nemá žádné námitky ani Ondřej Franěk, primář pražské záchranky. „Samozřejmě za předpokladu, že obaly zejména u obvazového materiálu nebudou zjevně poškozené,“ podotýká Franěk.
Bez rezervního kola
Součástí povinné výbavy už by nemuselo být ani rezervní kolo a nářadí potřebné pro jeho výměnu, jako je ruční zvedák a klíč na matice kol. Platit by to mělo pro auta osazená pneumatikami, jež umožňují po defektu nouzové dojetí nebo jsou vybaveny prostředky pro opravu poškozené pneumatiky. Typicky se jedná o gely nebo spreje, které pneumatiku zalepí, takže automobil dojede do servisu.
Od povinnosti vozit s sebou náhradní pneumatiku a hever by měli být do budoucna osvobozeni i řidiči, kteří si platí asistenční službu zajišťující v Česku výměnu nebo opravu pneumatik. „Asistenční služby jsou dnes velmi rozšířené a mělo by být na dobrovolném rozhodnutí každého řidiče, jestli si ji zajistí, nebo si bude náhradní pneumatiku u sebe vozit,“ komentuje novinku předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).
Návrh vyhlášky jde nyní do připomínkového řízení, pak jej bude projednávat Legislativní rada vlády.
TEST DNES: Rukavice a obvazy z autolékárničky jsou nefunkční, nůžky hned tupé |
„Je proto možné, že ještě dozná nějakých dílčích změn,“ upozornil Jakub Stadler z ministerstva dopravy. Co s určitostí součástí povinné výbavy zůstane, je reflexní vesta pro řidiče a výstražný trojúhelník. Mezi experty se vede i debata, jestli do ní nezařadit také hasicí přístroj, záchranáři by nefunkční nůžky v lékárničce rádi nahradili nástrojem, kterým by se dal přeříznout bezpečnostní pás v autě, a přidali by ještě nástroj na rozbití skla.
„Řešili jsme především odstranění dnes již nepotřebných součástí povinné výbavy,“ říká Stadler. Nahrazovat je jinými ministerstvo nechce, i když je motoristům vozit doporučuje. „Na zvážení každého motoristy například je, zda s sebou chce vozit tažné lano nebo nástroj na přeříznutí bezpečnostního pásu,“ doplnil Stadler.
11. ledna 2018 |