Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V USA roste počet zabitých chodců, na vině jsou prý mimo jiné SUV

O 46 procent vzrostl v USA mezi lety 2009 a 2016 počet chodců usmrcených při dopravních nehodách. Příčinou je špatná infrastruktura, ale i rostoucí popularita SUV. Řešení problému? Amerika objevuje Evropu.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více | foto: Profimedia.cz

V roce 2016 zahynulo ve Spojených státech 5987 pěších pod koly osobních automobilů. Roste zde totiž jak počet nehod s účastí chodců, tak podíl těch, při nichž nejzranitelnější účastník silničního provozu zemře.

To je přitom naprosto opačný vývoj než v České republice. Zatímco v roce 2015 bylo na našich silnicích zabito 131 chodců, v roce 2016 jich bylo 111 a v roce 2017 zas o deset méně: 101. Ano, stále se nejedná o ideální stav, ale pozitivní trend by nám v USA mohli závidět.

Americký institut pro bezpečnost v dopravě (IIHS) při analýze dat potvrzuje to, na co se v USA dlouhodobě zapomíná: infrastruktura pro chodce je naprosto nedostatečná. IIHS doporučuje instalaci světel na přechodech, rozšíření chodníků v oblasti přechodů, aby se zkrátila vzdálenost, kterou musí po silnici chodec překonat, a nezapomíná ani na lepší osvětlení „zeber“ nebo zvýšení počtu chodníků (ty totiž v USA často zcela chybí). Mluví také o snižování počtu pruhů a celkovém zklidňování dopravy.

Nutno podotknout, že podobná opaření se v Evropě používají již několik desetiletí. V Česku je například u novostaveb povolena maximální délka přechodu mezi obrubníky 6,5 metru, u rekonstrukcí sedm. Jinak musíte „zebru“ vybavit semaforem, což je víceméně povinností i na vícepruhových místních komunikacích. Podobná opatření slouží ostatně i ke snižování rychlosti, již jako jednu z příčin stále rostoucího úmrtí chodců IIHS rovněž vypočítává.

SUV míří na hruď a hlavu

Kromě nehod ve vyšších rychlostech si ale IIHS všímá i změn ve vozovém parku. Analýza totiž ukázala i 69procentní nárůst počtu zabitých chodců, které mají na svědomí SUV. Podle informací federálního bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) je riziko, že bude pěší při srážce s SUV zabit, dvakrát až třikrát vyšší než při střetu s obyčejným sedanem. Příčinou je podle nich vyšší příď, která zvyšuje nebezpečí nárazu do hrudníku nebo hlavy člověka.

Chodců v USA umírá po střetech s automobilem čím dál více

Bezpečnostní organizace proto volají po zpřísnění bezpečnostních hodnocení. Ta v USA totiž ochranu chodců nikterak nezahrnují – na rozdíl o evropského Euro NCAP, jenž již od devadesátých let zkoumá střet s chodcem v rychlosti 40 km/h.

Automobilky v USA však zavedení podobného testu podle informací webu Detroit Free Press odmítají. Evropský tlak na bezpečnost chodců proto nese paradoxní výsledky: taková Škoda Karoq má podle Euro NCAP 73procentní hodnocení ochrany pěších, Octavia jen 66procentní. Pickup Ford Ranger dosáhl dokonce na 81 procent a je lepší než řada kompaktních hatchbacků.

Více prostoru na motor

Vyšší příď totiž může být paradoxně i výhodou - motor můžete utopit více pod relativně měkkou kapotu, takže po srážce chodec nepřijde do styku s jeho tvrdými součástmi. Důležité je ho také ochránit před drsným dopadem na tuhé A-sloupky. K tomu může kromě optimalizovaného návrhu přídě vozidla sloužit například speciální airbag pro chodce (má ho Volvo V40 nebo Land Rover Discovery Sport), případně aktivní kapota, u níž speciální patrony odpálí její závěsy po nárazu, a zamezí tak ošklivě tvrdému dopadu chodcovy hlavy na tyto strukturální prvky karoserie.

V USA se podle všeho alespoň blýská na lepší čas v oblasti jízdních asistentů: většina tamních automobilek prý NHTSA přislíbila to, že budou od roku 2022 do vozů i v základní výbavě instalovat systémy nouzového brzdění, jež budou reagovat na chodce nebo cyklisty. Ovšem také zde je starý kontinent vepředu. Tento systém je totiž díky tlaku Euro NCAP a jeho důslednému hodnocení jízdních asistentů (od roku 2016 Euro NCAP dokonce autonomní brzdění před chodci testuje) v Evropě v základní výbavě dokonce u vozů nižší střední třídy. Najdete ho třeba u nového Fordu Focus.

Podobné věci lze samozřejmě bagatelizovat a mluvit o jejich negativních dopadech. Zklidňování dopravy může v některých případech a při nevhodné aplikaci negativně ovlivňovat plynulost provozu, strukturální opatření komplikují práci automobilovým designérům, asistenční systémy občas nefungují tak, jak mají, a falešnými poplachy matou řidiče. Celá Evropská unie však oproti Spojeným státům zaznamenává ve statistice chodců zabitých na silnicích opačný vývoj. Unijní statistiky v roce 2016 hlásily 5530 mrtvých pěších, to je o 228 méně než o rok před tím.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....