V Mladé Boleslavi, na dohled vývojovému centru Škody, která je největším klientem Aufeeru, teď firma otevřela unikátní Inovační centrum ve střední Evropě a devětatřicetiletý Braňo Maukš se stal ředitelem tohoto centra.
Aufeer Design je součástí slovenské skupiny Matador Group, ta už od roku 2007 nemá nic společného s pneumatikami (gumárenský byznys prodala Continentalu) dnes je to důležitý dodavatel pro autoprůmysl. Aufeer pracuje pro Škodu, Bentley, Porsche, Ferrari, Audi, Volkswagen nebo třeba Aero, Airbus, DAF, Ford a Zetor.
Kromě pohonu a podvozku umí Aufeer Design vyvinout celé auto: navrhne konstrukci karoserie, exteriéru, interiéru, elektriky, elektroniky, prostředí multimediálních systémů a výrobních nástrojů. Staví v automobilkách i svařovací linky.
„Díky otevření Inovačního centra se naše společnost zařadí do elitní skupiny firem ve střední Evropě, která bude schopna poskytovat všechny služby na jednom místě,“ uvádí Martin Zabadal, generální ředitel Aufeer Design. „Inovační centrum je unikátní nejen svým zázemím a vybavením, ale i tím, že dokáže zajistit komplexní proces vývoje automobilu od 2D skici přes 3D virtuální model až po fyzický model auta 1:1.“
„Hlavním cílem bylo vybudovat komplexní portfolio služeb tak, aby společnost byla schopna reagovat na sílící požadavky zákazníků po ucelených výzkumných řešeních na klíč. Podstatou projektu je urychlení procesu vzniku produktů od prvotní myšlenky, jejího ztvárnění přes prototyp až po detailní dokumentaci při dodržování všech norem a požadavků zákazníků,“ vysvětluje Martin Zabadal.
Automobilky totiž dnes stále více nakupují konstrukční a designérské práce od nezávislých studií a inženýrských kanceláří, stejně jako funkční celky od dodavatelů komponent. Daniel Skála, technický ředitel Aufeer Design pro iDNES.cz vysvětluje, že pole působnosti firma rozšiřuje podle požadavků od klientů.
Branislav Maukš, ředitel Inovačního centra Aufeer Design Maukš, začal stavět designérské studio v Aufeeru jako plnohodnotné oddělení hned po svém nástupu v roce 2014. Designéři za sebou už měli zkušenosti s předchozími projekty, například návrhy světel pro dodavatelské firmy, pod Maukšovým vedením se ovšem záběr rozšířil. Designéři tak mají za sebou dnes už realizované návrhy tramvají, vlaků, jachet, ale také interiérů letadel a Business jet.
Zástupci Aufeeru hrdě říkají, že v okruhu 400 kilometrů tak moderní a velké centrum na navrhování aut a tvorbu jejich modelů nenajdete. Čtyři sta kilometrů je to totiž do Ingolstadtu, kde Audi loni otevřelo obrovský palác jen pro své automobilové designéry.
Poslední týdny před otevřením pracovali specialisté z Aufeeru na svých vlastních futuristických studiích dvou supersportovních aut frézy na tvorbu fyzických modelů ze speciální hlíny. Auta se dnes navrhují často hlavně na počítačích, podle Maukše je ovšem pro dobrý výsledek nutné vyrobit také model, na kterém si v reálném prostředí vývojáři ověří, že jejich nápady fungují, pasují proporce a podobně.
I proto má Aufeer také uvnitř areálu na dvoře venkovní plochu s točnou, kde si designéři a klienti mohou prohlédnout návrh na denním světle. V novém Inovačním centru je také lakovací box a časem dorazí i 3D tiskárna, zařízení pro virtuální realitu a také speciální stěna, na které si stylisté mohou promítat navrhované auto ve skutečné velikosti.
Aufeer Design disponuje mezinárodním týmem, více než 215 specialistů mezi sebou komunikuje anglicky. Maukš ovšem zdůrazňuje, že jedním ze záměrů je zachytávat šikovné mladé domácí lidi, než utečou do zahraničí. Firma proto spolupracuje s vysokými školami, nejčastěji do Aufeeru chodí na stáže a pak pracovat studenti z ČVUT a vysokých škol z Plzně, Košic, Liberce a z prestižní designérské školy v německém Pforzheimu (Maukš je jejím absolventem).
Štefan Rosina, prezident Matador Group, je velký fanoušek motorismu, jeho snem je postavit celé auto, ne ho vyrábět, ale kompletně navrhnout a pak celý projekt nabídnout některé z velkých automobilek. A protože inovace a design jsou dnes stále důležitější, má teď jeho sen jasnější obrysy.