Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

  13:30
Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v Kolíně nad Rýnem. Motocyklové odvětví stále oprašuje tvary z minulosti a technický pokrok spočívá hlavně v elektronice a úpravách motorů na vyšší výkon a nižší emise.
Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s | foto: Indian

Letošní motovýstava se nešťastně trefila termínem do souběžného autosalonu v Paříži, většina výrobců si proto odhalení hlavních novinek nechává až na tradiční největší světovou výstavu EICMA v Miláně, která se koná o měsíc později.

Na Intermotu se proto představily v podstatě jen dva zásadní nové modely, japonské Suzuki sekundoval americký Indian FTR 1200 ve flat-trackovém stylu. K nejsledovanějším modelů patřily i nové boxery R1200 od BMW, které dostaly nové výkonnější motory s variabilním časováním ventilů.

Ne, že by na Intermotu bylo málo dalších novinek, ale většina z nich jsou jen postupné inovace a modernizace stávajících modelových řad. Výrobci čelí nárokům na stále přísnější emisní limity, kvůli kterým je vývoj motoru s úplně novou konstrukcí a rámem skoro nereálný.

Zákazníci přitom od motocyklů očekávají hlavně zábavu a v některých kategoriích také vyšší výkon, proto značky i nadále soutěží v honu za co  nejvyšším počtem koní. Výsledkem jsou stále složitější motory a větší podíl elektroniky i asistenčních systémů.

Suzuki Katana 1000

Největší novinkou kolínské výstavy je oživení legendárního naháče Katana, který byl představen v roce 1980 rovněž v Kolíně nad Rýnem. Z původně očekávané nové a přelomové Katany s přeplňovaným motorem pomocí kompresoru je nakonec „jenom“ modernizovaný motor a rám z řady GXSR K5, který se dodnes úspěšně prodává ve sportovně-cestovním modelu GSX1000F.

I tak je Katana hodně zajímavá mašina. Řadový čtyřválec 999 ccm má i na dnešní dobu působivý výkon 148 koní. Rám a komponenty vycházejí z řady GSX-S, kyvná vidlice je nová z GSX-R. Poměrně malá nádrž na 12 litrů, obrácená vidlice a radiální brzdiče Brembo pomohly k dosažení příznivé hmotnosti 215 kg suché váhy.

Většina výfukových svodů je schovaná pod motorem, na stranu tak vystupuje jen elegantní krátká koncovka. Katana vypadá k světu také díky ničím nerušenému tvaru sedla a zadní části se zadními plasty ve tvaru křidélek.

Celkově působí moderní verze kratším a agresivnějším dojmem než předchůdce. Design zdařile vychází z původní Katany GSX1100S osmdesátých let a se svým hranatým světlem a ostrými tvary polokapotáže působí v dnešním světě jako zjevení. Mezi ošklivostí a nádherou je někdy tenká hranice a Suzuki se stejně jako před čtyřiceti lety podařilo přijít s designem, o kterém se dá říci: „To je tak ošklivé, až je to nádherné.“

Nová Suzuki Katana

BMW R1250GS a R1250RT

Jak říká jedno motorkářské pořekadlo, „objem ničím nenahradíš“. A proto má nová generace strojů R1250 stejný design, ale navýšený objem z předchozích 1 170 na 1 254 díky většímu vrtání o 1,5 mm a delšímu zdvihu o 3 mm.

Jenže v dnešní době přísných emisních limitů se u největších dvouválců začíná šířit i pořekadlo „variabilní časování ničím nenahradíš.“ Emisní limity vyžadují malé exhalace za všech teplot a jízdních režimů, proto už k navyšování výkonu nestačí jen vyšší otáčky, objem a kompresní poměry. Technologie VVT od BMW využívá systém zdvojené vačky ShiftCam s elektronickou regulací a přepínáním režimů.

U BMW se díky tomu podařilo jejich dvouválcový boxer pořádně „vytunit“ a zvednout maximální výkon ze 125 na 136 koní a to už je pořádný nárůst. To doprovodily zásahy do konstrukce, včetně olejového chlazení spodků ventilů, nových vstřikovačů a nové převodovky a mokré spojky, která bude zvládat vyšší výkon.

Spolu s novým motorem se do standardní výbavy modelů GS a RT nastěhovala i řada dosud příplatkových funkcí jako Hill Start a ASC, naopak příplatkové výbavy teď budou mít sportovní režimy Dynamic Riding Pro. Novější elektronika se objeví také u aktivního elektronického odpružení, které dokáže automaticky nastavit motorku podle zátěže a odpadá tak nastavování kombinací jezdec/spolujezdec/zavazadla.

BMW R1250

Indian FTR 1200 a 1200S

Indiany navržené a konstruované pod novým koncernem Polaris jsou převážně mohutné stroje s kapotážemi a velkými blatníky, orientované na americký trh. Před pár lety oživená značka Indian se však snaží prosadit i na zahraničních trzích, proto na Intermotu představila nový „menší“ model FTR 1200 orientovaný na Evropu.

Základ se příliš neliší od závodního flat-trackového prototypu Indian FTR750, se kterým značka závodí na amerických okruzích a snaží se zatápět dosavadnímu vládci této kategorie, závodnímu speciálu Harley-Davidson XG750R.

Indian tento speciál přetavil v sériový model ve dvou provedeních: základní a civilně vyhlížející FTR 1200 a pořádně okořeněnou verzi 1200S. Nový véčkový dvouválec 1203 ccm naladěný na 120 koní je samozřejmě vodou chlazený.

Na první pohled vychází z předchozího agregátu modelu Scout, ale jde o nový modernizovaný motor zasazený do trubkového příhradového rámu s obrácenou přední vidlicí. Nádrž je uložena dole pod sedlem kvůli snížení těžiště, osvětlení už je kompletně LEDkové. Zajímavostí verze S je LCD přístrojovka vystrčená dopředu k jezdci, která připomíná spíš externí motocyklovou navigaci a je plně dotyková.

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Moto Guzzi V98TT

Design zdařile kombinuje prvky z předchozího velkého cestovního endura Stelvio, k nim přidává nádech retro nostalgie a styl scrambleru. V85 slibuje použitelný cesťák s velkým předním 21" kolem na delší trasy i mašinu pro potěchu oka a parkování před kavárnami.

Je to ještě cestovní maxi enduro, nebo už scrambler? U tak tradiční značky se to těžko rozlišuje. Scrambler od Moto Guzzi vychází z nové pohonné jednotky, samozřejmě véčkového dvouválce s válci zvednutými nahoru do stran v úhlu 90°. Vzduchem chlazený motor o objemu 853 ccm má mít maximální výkon 80 koní a měl by postupně nahradit řadu V7, která již se současným motorem 750 dosáhla svého vrcholu. Nový motor je také doplněn novým kardanem a asymetrickou kyvnou vidlicí.

Moto Guzzi nemá ambice závodit s ostatními značkami v honu za stále vyšším výkonem a sofistikovanější elektronikou podvozku a asistentů, místo toho by měla být V85 jednoduchým vzduchem chlazeným strojem, který odkazuje na nejlepší roky dakarových soutěží.

Novina Moto Guzzi V85TT

Ducati Scrambler Icon, Full Throttle, Café Racer a Desert Sled

Ducati představila na německé výstavě čtyři nové verze Scramblerů a dokázala, že s povedeným základem se dá udělat v podstatě cokoli – od kavárenského floutka až po terénní motorku na polňačky. Podtitul Land of Joy slibuje ještě větší bezstarostnost a bezpečí, vylepšené pohodlí a pokročilejší elektroniku. Řada Ducati Scrambler se díky orientaci na retro scénu i dostupné ceně výborně trefila do požadavků současných zákazníků a okamžitě se vyšvihla na nejprodávanější řadu značky.

Motor inovovaných modelů zůstává stejný, tedy chlazený dvouventilový dvouválec Desmodue s výkonem 73 koní a 67 Nm. Pod označením nové vlny inovací „Joyvolution“ přichází několik drobných designových změn a novější elektronika zahrnující Bosch Cornering ABS s možností aktivace ABS i v náklonu v zatáčce. To podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy i pro začínající jezdce a zpřístupní motorku dalším zájemcům.

Nová je také konstrukce světlometů s technologií svícení denního LED DRL (Daytime Running Light) s lepší viditelností motocyklu ve dne a nové směrovky s automatickým vypínáním. Ducati Scrambler také umožňuje i instalaci bluetooth a systému Ducati Multimedia System, který zařídí příjem telefonních hovorů či přehrávání hudby, nebo přímo poslech Scrambler Web Radio z internetu.

Staromilci asi nechápavě kroutí hlavou, ale zdá se, že tyto doplňky už dnešní mladí zákazníci začínají považovat za samozřejmost.

Novinky Ducati Scrambler

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...