Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zemřel zachránce Renaultu a otec Twinga, nevyšla mu jen koupě Škody

  11:39
Bez něj by dnes automobilové dějiny byly chudší o legendární miniauto Renault Twingo. A možná i o celou značku Renault. „Krizový ředitel“, který před třiceti roky dovedl francouzskou státní automobilku k prosperitě, v půlce října v 91 letech zemřel.

Nebýt Raymonda Lévyho, možná by Renault dnes nebyl jednou z největších evropských automobilek. Úspěšný ředitel dostal francouzskou značku před třiceti roky z červených čísel a nastartoval designový boom, na kterém si Renault zakládá dodnes. A v Československu v roce 1991 vyjednával o koupi mladoboleslavské Škody.

Raymond Lévy

Lévy v roce 1986 do Renaultu nastupoval na sebevražednou misi. Doslova. Jeho předchůdce Georges Besse nastartoval ve francouzské automobilce rozsáhlé reformy, které měly pomoci dostat státem vlastněnou značku do černých čísel.

Pro firmu zaměstnávající desítky tisíc lidí to znamenalo dramatické změny: radikální osekání nákladů včetně stažení z motorsportu a především plošné propouštění. Bessova mise skončila v listopadu 1986 vraždou. Stála za ní komunistická radikální organizace Action Directe.

Na uvolněné místo nastoupil devětapadesátiletý Lévy. Nabídku, která se neodmítá, dostal od ministra průmyslu. Ten Lévyho dobře znal, úspěšný manažer se celou svoji kariéru pohyboval ve francouzském petrochemickém průmyslu, pracoval například pro ropný gigant Elf.

Lévy sice mohl navázat na Bessovy změny, ale v automobilce na něj ze skříní padal jeden kostlivec za druhým. Ten největší se jmenoval Renault 25. Luxusní limuzína, která měla ambici konkurovat mercedesům a BMW, měla sice skvělou aerodynamiku a výbavu, jenže hned po uvedení na trh si získala pověst extrémně nespolehlivého auta s mizernou kvalitou zpracování.

Renault 25

Lévy jeden dostal jako ředitelskou limuzínu. Po pár měsících veřejně přiznal, že auto strávilo víc času v servisu než na silnici. Vlajková loď automobilky byla prvním projektem, na který se zaměřil. Kromě kvalitnějšího zpracování dostala „pětadvacítka“ silnější motory, takže když v roce 1989 představili dva největší domácí konkurenti svoje vrcholové modely Peugeot 605 a Citröen XM, zůstal šest let starý model Renaultu stále konkurenceschopným. Ve výrobě ostatně vydržel až do roku 1992, kdy jej nahradil designově naprosto inovativní Safrane. A Renault, značka, která byla před pár roky ještě na odpis, začala chrlit jedno úspěšné auto za druhým.

Rok po Lévyho příchodu automobilka představila úspěšný Renault 19, ten ještě nový ředitel zdědil. Ale vývoj modelu Clio, který měl nahradit ikonické mini Renault 5, už si pohlídal. Právě malý hatchback, který získal titul evropského auta roku, je považován za restart Renaultu.

Renault Clio

Největší Lévyho počin ovšem přišel o rok později. Zasloužil se o něj Patrick Le Quément, designér, kterého si Lévy do Renaultu přivedl. Duo Lévy – Le Quément postavilo v automobilce design na úplně novou úroveň. Nadřadili jej konstrukci, Le Quément se stal členem představenstva a nezodpovídal se nikomu jinému než Lévymu. 

Díky tomuto nastavení mohlo vyjet na konci roku 1992 z francouzské továrny první Twingo, jedinečné miniauto s velkoprostorovým uspořádáním karoserie. „Mrkající“ kulaté auto naprosto okouzlilo celou Evropu. Le Quément ho popsal dokonale: má výraz domácího mazlíčka, kterého by si člověk chtěl vzít pod paži a nechat ho spát v teple za komínem. Lévy sám přiznal, že kdyby ve vývoji Twinga měli právo veta konstruktéři nebo marketing, nikdy by nevzniklo. Nakonec tento experiment ve výrobě vydržel neuvěřitelných dvacet let, to je v podstatě trojnásobek běžného životního cyklu auta. Více o vzniku Twinga čtěte zde.

Renault Twingo
Renault Twingo
Renault Twingo se představuje na autosalonu v Paříží v září 1992

Ale u uvedení Twinga na trh už tehdy pětašedesátiletý Lévy nebyl, otěže Renaultu předal na konci roku 1992 Louisi Schweitzerovi, který ji vedl dalších třináct let. Zůstala po něm zdravá automobilka s obrovským inovačním potenciálem, který přetavila ve veleúspěšné modely Mégane a první MPV Scénic.

Renault Mégane Scénic
Renault Mégane

Jen jeden plán Lévymu nevyšel: na začátku 90. let, v době kdy se otevřely hranice na východ a evropskou ekonomiku nastartoval společně se založením Evropské unie přechod na jednotný trh, se poohlížel po jiných automobilkách, díky kterým by Renault mohl růst. Společně s Volkswagenem byl Lévy největším zájemcem o Škodu (v Mladé Boleslavi chtěl právě vyrábět Twingo). Nakonec byli úspěšnější Němci.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....