Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dva a půl litru radosti bez turba. Mazda 6 je předělaná a o kus lepší

  10:00
Je to klišé, jenže nic lépe vylepšenou Mazdu 6 nepopíše lépe: to auto zraje jak víno. A benzinový dvaapůllitr bez turba je dnes pohříchu jednou z mála nabídek pro ty, kdo nevěří downsizingu.

Dnešní svět je vykloubený a snaží se popřít fyziku: automobilky nutí předpisy ke snižování spotřeby (a hlavně emisí) za každou cenu. Zákazníci se zase zamilovali do mohutných SUV, která ze své podstaty budou žrát víc než přikrčený konvenční hatchback, sedan nebo kombík.

Takže když má pod kapotou auto formátu šestky na dnešní evropské poměry „velkoobjemový“ motor, čtyřválcový dvaapůllitr, je to jako návštěva z jiné dimenze a doby. A pak se tou šestkou svezete, brousíte okresky, až gumy piští a kotouče brzd svítí, a nakonec je z toho osmiapůllitrová spotřeba.

Inovovaná Mazda 6
Inovovaná Mazda 6

Oceňují to i řidiči, pro takto motorizovanou šestku si v Česku chodí polovina zákazníků. U konkurence, kde se auta této kategorie prodávají hlavně s turbodiesely, to je věc nevídaná. Vtip je v tom, že Mazda má o dost jinou strukturu klientel, než většina dalších značek, prodávajících passaty a insignie hlavně do firem, které staví na první místo ekonomiku v prvních letech provozu a zůstatkovou cenu. Mazdy mají specifickou klientelu, pro kterou toto není absolutní priorita.

A dvaapůllitr je prostě parádní, dá vzpomenout na staré časy, kdy se s auty kromě rychlé jízdy dalo také nenuceně plout a nebylo třeba přehlušovat rádiem naštvaný ratlíkovitý hlas přeplňovaného malobjemového motoru. S „velkoobjemovou“ šestkou se nonšalantně rozjedete a když je třeba předjet, lineárně zrychlíte. Bez stresu, s nadhledem a suverenitou. A když šestku moc nehoníte, jezdíte dokonce za sedm a půl litru.

Gradace výkonu je přesně taková, jakou chcete a čekáte: ve spodních hodnotách škály otáčkoměru proplouváte vesnicemi, ve dvou a půl tisících otáčkách se motor rozběhne a ve třech už se sportuje.

Atmosferické motory Mazdy se v šestce dočkaly výrazných úprav: má přepracované sání, ale i vnitřnosti (nové písty). Zvýšil se kompresní poměr, upraveno bylo vstřikování. U dvoulitru se lehce zvýšily hodnoty výkonu a točivého momentu. U dvaapůllitru najdeme nově vyvažovací hřídel integrovanou do odlehčeného hliníkového bloku a hlavně systém vypínání poloviny válců v režimu nízké zátěže do 80 km/h. Motor má nově 194 koní (143 kilowattů) a 258 newtonmetrů, se kterými hospodaří šestistupňový automat kompaktní konstrukce z kuchyně a výroby Mazdy.

Ladění k prémiové dokonalosti

Mazda 6 dostala s dnes už třetím faceliftem přesně to jemné odladění, které ji udržuje ve formě i mezi mnohem mladší konkurencí. Prvně vyjela v roce 2012, první facelift dostala tři roky na to. Při tom dnešním nejnovějším jí přepracovali čumák (třeba mlhovky se přestěhovaly do hlavních lamp) a upravili zadní partie, třeba posunutím zvětšených koncovek výfuků více do krajů chtěli designéři opticky auto rozšířit. Hlavně však předělali interiér a cizelovali techniku. Nazývat to faceliftem je vlastně škoda, při pohledu na množství a strukturu změn je to o dost jiné auto a nejde jen o motory.

Mazda 6
Mazda 6

Na pohled je vnitřek fajnovější, ale hlavně lépe odhlučněný. Přístrojovka se změnila výrazně, nově ji vykreslují výrazné horizontální linie, které opticky rozšířily interiér, nový je také panel klimatizace. Ale vylepšovalo se i neviditelné - sedadla vepředu i vzadu jsou přemodelovaná, jinak tvarovaná, větší, mají upravené výplně a přibylo odvětrávání.

V balíku inovací navíc šestka dostala upravený skelet karoserie (nové výztuhy u předních tlumičů, podlahy v přední části a u zadních podběhů). Nové preciznější řízení, které lépe a přesněji reaguje na pokyny volantu, má auto díky modifikované přední nápravě, novým tlumičům a pružinám a díky přesunutí převodky z tyče řízení na nápravnici.

Manažerský kočár je nevídaně obratný, zakroucenými horskými silničkami se proplétá, jako by se smrsknul o půl metru. To je v konkurenci zavalitých dálničních expresů, se kterými se vám na okresku často ani moc nechce, osvěžující. V táhlých rychlých obloucích je neochvějně suverénní, na dálnici klidná.

Bohatá výbava

Sedan a kombík teď stojí v Česku stejně: od 716 400 korun s benzinovým dvoulitrem, kdo chce o půllitr větší motor, zaplatí 809 400 korun.

Šestku zdobí bohatá základní výbava: bez příplatku jsou LED přední lampy, navigace, barevný head-up displej, hlídač mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a hliníkové 17palcové ráfky.

Parkovací asistent je až ve vyšší výbavě s třicetitisícovým příplatkem, ve které jsou také vyhřívaný volant a sedadla, adaptivní světla nebo DAB rádio. Za příplatek je pro dieselové varianty (také turbodiesely 2,2 litru se dočkaly úprav) k mání pohon všech kol provedený elektronicky řízenou lamelovou spojkou.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...