Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mustang má narozeniny. Americký hromotluk ve verzi Bullitt uhrane každého

Mustang je automobilová legenda. Klasický americky svalnatý sporťák, který dostal své jméno podle úspěšných stíhacích letounů druhé světové války, sjel z výrobních linek poprvé před 55 lety, 9. března 1964. Krotili jsme tu nejšťavnatější verzi, pojmenovanou po nekompromisním poldovi ze San Franciska.
Mustang Bullitt

Mustang Bullitt | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Američané milují rychlost – trysk koně, svist stíhačky, sprint auta. Jmenovatelem té lásky je mustang: nezkrotný, svalnatý, neřízený. Tenhle konkrétní model vznikl na oslavu jedné z nejúžasnějších filmových honiček všech dob. Jsou vzácnější, rychlejší a luxusnější auta. Ale žádné nemá takové charisma jako Mustang Bullitt.

Mustang Bullitt

Hrdina filmových honiček

Ani vráska, úplně kamenná tvář. Když se Steve McQueen žene křivolakými uličkami San Francisca, nepohne brvou. Půl metru od chodidla přilepeného k plynovému pedálu mu haleká osmiválec, div si nevyřve písty. Je slyšet na míle daleko a uši diváka jsou v nezměrné extázi. Kvalt nahoru, rovinka, dva tři skoky po kaskádovité stráni, pak rychle zařadit stupeň dolů, přijde lomený vracák. Už už tmavě zelený Mustang 390 GT dostihl prchající Dodge Charger 440. Chyběl kousek, tahle zběsilá show ale zdaleka ještě nekončí.

Milovníci aut se sotva shodnou na nejlepším autě všech dob, o filmové scéně má ale většina z nich jistě jasno. Kdo viděl hollywoodskou detektivku Bullittův případ z roku 1968, okamžitě přikývne, možná se na chvilku zasní. Těch 11 minut plných lomozící převodovky, skučících brzd a jinak absolutního ticha v pozadí je tak extatických, že člověk ani nedutá. Ani poprvé, ani podesáté. Nebo kolikrát jste už filmový skvost režiséra Petera Yatese viděli?

Ford úspěch Yatesova dílka, které se na pár minut dotkne motoristického nebe, vytušil, ostatně nebylo to nic moc těžkého. V hlavní roli tu je závodnická legenda Steve McQueen, fešák k pohledání, to byla sázka na jistotu. K tomu pálící se gumy, kouř, pár kopečků v San Francisku, gangsterská zápletka. A jedno úžasné auto.

Záplata jedné tragédie

Byl to Henry Ford, který dostal koni posedlé Američany ze sedel do sedaček. Z rukou jim vytrhl uzdu, aby obepnuly volant, nohy jim vyndal ze třmenů, aby stlačily pedál k podlaze. Zemřel ale dávno předtím, než jednoho z nejslavnějších koní značky představili v roce 1964 ve Flushing Meadows. Výdobytek konstruktérské elity světa tam stál na otáčivé plošině, místo kopyt kola, vyzývavý výraz, kolem zvědavé davy.

Mustang Bullitt

Tehdy se sporťák s dlouhou kapotou a krátkým zadkem dostal na obálku předních amerických týdeníků jako Newsweek a Time. Amerika se zálibou v obrovských trucích a levném benzinu si zamilovala auto, které nebylo drahé ani velké, ale oktany žralo stejně jako mamutí lincolny a cadillacy. „Zarezervovali si čas na všech amerických televizních kanálech, které to vykřičely do světa. Lidé oblehli dealerství. Jen za prvních 18 měsíců jich prodali milion. Nestačili je vyrábět,“ říká o éře Mustangu John Clor z fordí divize pro stavbu nejvýkonnějších modelů ve filmu A Faster Horse (podívejte sa na něj, stojí to za to).

„Henry Ford pevně věřil v několik věcí – jednoduchost, výdrž a nízkou cenu. Měl zato, že když dosáhnete těchto tří věcí, získáte si srdce zákazníků,“ dodává. Pro Ford byl úspěch Mustangu léčivou injekcí, jen pár let předtím naprosto pohořel s bujarou (a vizuálně překonanou) limuzínou Edsel, pojmenovanou po jediném synovi Henryho Forda. V polovině 60. let ovšem americká automobilka větřila lepší časy, Mustang byl hit - nejprodávanější ford od prvorozeného „Áčka“.

V kůži Steva McQueena

Mustang je dnes legendou, v současnosti sjíždí z výrobní linky v michiganském Dearbornu už jeho šestá generace. Předloni automobilka oslavila deset milionů prodaných kusů a nadšených majitelů auta s koněm v trysku ve znaku stále přibývá. Na světě je přes 250 klubů, které spojila láska k autu, jež se vyrábí od doby, kdy Beatles nahráli Hey Jude a Stanley Kubrick natočil Vesmírnou Odysseu.

Mustang není tak okázale snobský jako Porsche 911 ani škrobeně ušlechtilý jako Jaguar F-Type. Je to strašně jednoduché auto, které nezkušeného řidiče vytrestá v první šikaně; je to těžký hromotluk bez citu pro silniční slalom. Ve Státech se těmhle autům říká pony cars - jen se podívejte na Chevrolet Camaro a další. Spousta lidí mu nikdy nepřijde na jméno, je prý nudný, obyčejný, automobilový svět se ho přejedl a koupí si ho jen člověk bez fantazie, říkají.

Mustang Bullitt
Mustang Bullitt

Bullitt z téhle šedi rázně vystupuje. Ford oprášil odkaz slavného filmu před 18 lety, od té doby vydává speciální edice Mustangu. Zatím poslední provedení s vidlicovým atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů má zvýšený výkon na 460 koní, upravené je sání i výfuk. Jiná jsou devatenáctipalcová kola a na masce nenajdete žádného koně. Točíte volantem, uprostřed kterého je piktogram terče s nápisem Bullitt a dlaní obejmete leštěnou bílou kouli, jež je v interiéru místo hlavice řadicí páky. Cena atakuje jeden a půl milionu korun.

Mustang 21. století nastavuje legendě 60. let zrcadlo. Dlouhá kapota se v líbezně tupém úhlu sváží k masce, boky jsou napíchnuté botoxem, strmě seříznutý zadek inspiroval mnohá kupé. Tohle auto Ford poprvé ukázal na autosalonu v Detroitu v půlce ledna 2018, pak v březnu v Ženevě a limitovaná edice musela fanoušky uhranout dokonce víc než vrcholná verze GT. Spojení se Stevem McQueenem dodnes dodává Mustangu punc lákavě odvážného amerického dědictví. Bullitt má charisma doby, kdy za volantem sedávali skuteční hrdinové.

Americká legenda s pádícím koněm na kapotě

Není mnoho amerických sportovních automobilů, které by si zasloužily přívlastek „legendární“. Kromě Chevroletu Corvette nebo Dodge Charger mezi typické dvoudveřové sportovní vozy s vysokým výkonem patří i Ford Mustang.

Za více než půl století výroby opustilo brány automobilky kolem deseti milionů vozů s charakteristickým logem pádícího koně na kapotě. Tou nejslavnější verzí asi navždy zůstane jeho první generace. Vůz se vyznačoval elegantní karosérií s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí.

Pro svůj originální designový styl, který nedlouho po něm převzaly podobně laděné automobily, jako byl třeba Chevrolet Camaro, se Mustang stal průkopníkem nové třídy vozidel. Pod kapotou byly dva osmiválce a šestiválec, který z objemu 2,8 litru nabídl pouze 100 ne zrovna svižných mustangů. Lepší volbou byly modely s osmiválcovými motory o objemu 4,3 a 4,7 litru. A osmiválce s výkonem 450 koní a objemem pět litrů jsou pod „kapotou“ aktuálního modelu, který Ford nabízí v České republice.

V roce 1974 byla veřejnosti představena druhá generace Mustangu, ale i z důvodu ropné krize a nutného snižování emisí na skvělé prodejní výsledky svého předchůdce nenavázala. Aktuálně se Mustang od roku 2015 vyrábí ve své šesté generaci, která se vzhledově přibližuje úspěšnému původnímu modelu. Jeho cena na českém trhu začíná na 1,3 milionu korun.

Ve Spojených státech dosáhl Mustang téměř masového rozšíření. Oblíbila si ho i řada známých osobností, jezdili s ním například bývalý americký prezident Bill Clinton, herec Charlie Sheen nebo zpěvák Jim Morrison. Mustang se objevil také v téměř třech tisících filmů a televizních pořadů. Na stříbrném plátně debutoval v roce 1964 v „bondovce“ Goldfinger osm měsíců po svém uvedení do prodeje. 

Koncem 60. let tento model proslavil americký herec Steve McQueen, který jako poručík Frank Bullit ve svém zeleném Mustangu GT 390 "proháněl“ padouchy řítící se ulicemi San Franciska v Dodgi Charger. Celé pronásledování ve snímku Bullitův případ trvalo devět minut a tato scéna se zařadila mezi nejslavnější filmové honičky všech dob. 

Americká legenda se objevila i v několika českých filmech, například v komedii Jáchyme, hoď ho do stroje! za volantem jednoho červeného exempláře seděl Luděk Sobota, který v něm spěchal na zámek Konopiště.

Ford Mustang
Sraz Fordů Mustang na pražském Letišti Václava Havla.
Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...