Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

  14:04
Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od auta odstup alespoň dvě sekundy. Někteří řidiči se však lepí na zadek ostatním a jiní slušným řidičům dokonce rozestupy kradou. Podle organizace BESIP je toto chování potřeba změnit.

Červený vůz jede po dálnici D1. Udržuje si určitý rozestup. Ne sice podle pravidla dvou sekund, ale ani se autu před sebou nelepí na zadek. Najednou se před něj nacpe bílé auto a mezi vozy je tak najednou rozestup jen půl sekundy.

„Na českých silnicích vidíme, že řidiči pauzu, kterou někdo nechává, zabírají. Seberou rozestup tím, že se do té mezery zařadí. Pak je to problém vozidla, které se takto chovalo. A na to apelujeme. Potřebujeme toto chování změnit,“ popisuje Tomáš Neřold, vedoucí organizace BESIP, která se věnuje bezpečnosti v dopravě.

Obecné doporučení říká, že si máme od auta před námi nechat alespoň dvě sekundy. Případně si dvěma vydělit rychlost, kterou jedeme. Tedy při jízdě o rychlosti 80 kilometrů v hodině je dobré udržovat rozestup alespoň 40 metrů, abychom stihli v případě nutnosti rychle zabrzdit.

„Nejde však jen o samotnou brzdnou dráhu, což je neúprosná fyzika, ale také o reakční dobu. Je to individuální, nicméně je potřeba počítat s tím, že v každém případě je potřeba více než sekunda na to, abych vůbec zareagoval,“ vysvětluje vedoucí BESIPu.

Reportér iDNES.tv přitom na dálnici potkal auta, která si nechávala rozestup jen pár desetin sekundy. Například dva nákladní vozy na mokré vozovce jely od sebe 0,3 sekundy.

„Pod sekundu není většina řidičů schopna zabrzdit. Pokud je to pod 0,75 sekundy, tak už přes 90 procent řidičů nedokáže vozidlo zastavit, aniž by došlo ke střetu,“ uvádí Neřold.

Podle něj však nelze dogmaticky vyžadovat dvě sekundy všude. „Samozřejmě něco jiného je popojíždění v kolonách. Samozřejmě i tam je dobré nechávat si minimální vzdálenost. Ale my opravdu řešíme především situace nad 80 kilometrů v hodině, kdy už je vysoká nebezpečnost, protože vozidla nemají šanci zareagovat a dochází k vážným nehodám,“ dodává vedoucí Tomáš Neřold.

Vzdálenost vyjádřená dvěma sekundami zohledňuje rychlost a dá se odhadnout velmi snadno. Dvousekundovou dobu experti vyvodili z běžné reakční doby řidiče, která se pohybuje mezi 0,7 až 1,5 sekundy. Pozornost však ovlivňuje mnoho faktorů (únava, bystrost člověka, hydratace organismu, denní doba apod.), proto se zaokrouhluje na dvě sekundy.

Pokuta a čtyři body

Nový přestupek

Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu bodového systému s přísnějšími sankcemi. 

Největší rozruch asi vyvolá nový čtyřbodový přestupek „nedodržení bezpečné vzdálenosti“.

Přestupku se dopustí řidič náklaďáku, který se při rychlosti 80 km/h a vyšší přiblíží k autu před sebou na méně než 50 metrů, a na méně než 30 metrů, pokud jede v osobním voze. Osobní auta mají podmínky méně přísné, protože rychleji zabrzdí.

O pokutě za tento přestupek se experti ministerstva dopravy dohadovali až do pondělí. Původně byla v návrhu dokonce rozdílná sazba pokut pro kamiony a osobní auta, což neprošlo.

Nakonec bude sankce za nedodržení bezpečného odstupu činit čtyři až 10 tisíc korun.

Legislativci ministerstva dopravy si mimochodem k tabulce poznamenali komentář, že doporučený odstup dvě sekundy nedodržuje mimo obec 30 procent řidičů.

Více o změnách v bodovém systému zde

V Česku nelze za nedodržování rozestupů trestat

Zatímco v okolních státech, například v Německu či v Rakousku, hrozí za nedodržení bezpečného rozestupu pokuta v řádech desítek eur, v Česku ne.

Podle zákona je třeba dodržet dostatečnou bezpečnostní vzdálenost tak, aby se řidič mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo brzdění. Jenže toto obecné tvrzení není jednoznačné, a tedy dostatečně srozumitelné pro řidiče ani pro policii. Ti tak mohou bezpečnou vzdálenost mezi auty na silnici jen stěží kontrolovat, natož pak trestat. Trest hrozí až v případě, kdy dojde k dopravní nehodě.

„Byť český právní řád zná povinnost dodržení bezpečné vzdálenosti, už ji nekvantifikuje. Například v Německu je to měřitelné, a tím pádem vymahatelné. Využívají k tomu zejména automatizované systémy,“ řekl v pořadu Rozstřel ředitel dopravní policie Tomáš Lerch (celý rozhovor sledujte zde).

I v Česku však plánují nedodržení rozestupů vymáhat. „V současnosti velmi úzce diskutujeme s ministerstvem dopravy a víme, že ministerstvo připravuje novelizaci zákona, která by už zavedla konkrétní povinnosti při dodržování bezpečné vzdálenosti. Domnívám se, že model bude velmi podobný německému. Určitě bychom využili zkušenosti kolegů ze zahraničí a bavili se o instalaci buď automatizovaných systémů, nebo nějakého mobilního zařízení,“ dodal Lerch.

Vzhledem ke konstrukci osobních aut a prvkům pasivní bezpečnosti hrozí při zadním nárazu vyšší riziko zdravotních následků pro posádku sedící v předním autě.

Nárazem kvůli nedostatečné vzdálenosti může dojít k poranění krční páteře, tzv. whiplash syndromu, a to i při nízkých rychlostech. Whiplash má za následek fyzické i psychické zdravotní problémy trvalého rázu nebo vyžadující dlouhodobé léčení.

2. listopadu 2017

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...