Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak

Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukázat, kolik aut je vyrobeno. Jenže - možná i proto, aby v tom zmatek opravdu byl - se zas chtějí chlubit titulem největší automobilky světa hned dvě firmy. Navíc se ukazuje, že být první zavání průšvihem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Automobilky už tradičně zveřejňují v lednu bilanci za předchozí rok. Takže, která je oficiálně číslo jedna? Je to německá Volkswagen Group, která sesadila Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností?

Odpověď je kupodivu stejně jako loni nejednoznačná. Vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A rozhodně to, co chápeme pod označením auto.

Německý koncern Volkswagen loni zůstal pátým rokem za sebou největší automobilkou na světě z hlediska celkového objemu prodeje. Vyplývá to podle agentury Reuters z nejnovějších údajů o odbytu jednotlivých výrobců. Bez započítání těžkých nákladních vozů však Volkswagen opět předstihla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká Škoda Auto, již dříve oznámil, že v loňském roce zvýšil prodej o 0,9 procenta na rekordních 10,83 milionu vozů. Tento údaj však zahrnuje rovněž těžké nákladní automobily MAN a Scania. Bez jejich započítání činil odbyt Volkswagenu pouze 10,6 milionu vozů. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která těžké nákladní vozy nenabízí, přitom loni podle výpočtu agentury Reuters prodala 10,76 milionu aut.

Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti, Renault Samsung Motors, Lada a samozřejmě trojice, která dala alianci jméno.

Loňský odbyt Nissanu podle zveřejněných údajů klesl o téměř tři procenta na zhruba 5,65 milionu vozů, zatímco odbyt Mitsubishi se zvýšil o 18 procent na 1,22 milionu vozů. Renault již dříve oznámil, že loni zvýšil prodej o tři procenta na 3,88 milionu vozů.

Údaje o loňském prodeji zveřejnila rovněž japonská automobilka Toyota Motor, která zvýšila odbyt o dvě procenta na 10,59 milionu vozů. Bez zahrnutí nákladních automobilů Hino činil její odbyt pouze 10,39 milionu vozů.

Prokletí být první

A možná je to ještě úplně jinak a nikdo nechce být na špici. Být totiž největší automobilkou světa začíná vypadat jako prokletí. Jste pod drobnohledem a pád z vrcholu může přijít znenadání. A o to bude tvrdší.

Začalo to u Toyoty, dlouhé roky neohrožené královny světových prodejů. Před deseti lety odstartovala celosvětová monstrózní svolávací akce kvůli vadnému plynovému pedálu, který se mohl zaseknout. Problém byl v plíšku velkém jako známka (čtěte podrobnosti), byly z toho ovšem obrovské trable, miliony aut svolávaných do servisu a miliardy ztráty pro Toyotu. Renomé šampionky spolehlivosti ovšem Toyota neztratila. Jen už není první.

Volkswagen, který na pozici světové jedničky nastoupil po ní, dostihla karma v roce 2015, kdy propukla aféra Dieselgate, která změnila svět aut jako žádná jiná událost předtím a s jejímiž následky se potýká nejen německý koncern dodnes. Sluší se dodat, že prodeje Volkswagenu ani tato aféra neovlivnila, prodeje automobilce stále rostou; žehlení toho planetárního průšvihu ji stálo (a ještě bude stát) miliardy. 

Dieselgate stála místo tehdejšího neohroženého vládce automobilky Martina Winterkorna, který sice dostal zlatý padák, ale dodnes chodí po soudech a ještě po nich dlouho chodit bude. 

Stejně jako Winterkorn, možná si dnes říká, že kdyby nebyl tak na očích, nebyl by v problémech, muž jménem Carlos Ghosn. Dnes už bývalého charismatického vládce aliance Renault-Nissan-Mitsubishi odvedli v želízkách rovnou od jeho soukromého tryskáče po přistání na tokijském letišti. Ghosna drží už třetí měsíc ve studené vazbě, o třech miskách rýže. Prý se měl nezákonně obohacovat, spíš se však mluví o palácovém převratu nespokojených manažerů z Nissanu. Více o Carlosu Ghosnovi čtěte zde

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...