Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

I Renault má svou Dieselgate. Vypouští velké množství škodlivin ve městě

Naftové motory od Renaultu podle nejnovější studie vypouštěly minimálně třikrát víc škodlivých emisí dusíku, než byly hodnoty naměřené při testovacích cyklech. A dělaly to hlavně v městském provozu, kde škodlivé emise vdechuje nejvíc lidí. Tvrdí to studie francouzského institutu ISAT, kterou získal deník Le Monde.

Renault Captur | foto: Renault

Francouzský deník se dostal ke zprávě vypracované Burgundskou univerzitou v Dijonu, která odhalila manipulaci Renaultu se dvěma prvky, které ovlivňují množství vypouštěných emisí. 

Tím prvním je EGR ventil, který – laicky řečeno – vrací část spalin zpět z výfukového systému do spalovacího prostoru. Tam se „dopálí“ zbytky paliva, které nestihly shořet, a do výfuku tak jdou méně škodlivé spaliny (více o EGR čtěte zde). Podle studie EGR ventil nefungoval při nízkých zimních teplotách, ale zároveň ani při vyšších teplotách. Zkrátka při běžných provozních režimech.

Mnohem větší problém vědci objevili u systému SCR, tedy vstřikování močoviny do výfukového potrubí. Tento systém, který se už delší dobu používá v náklaďácích a do prvních osobních vozů se dostal s normou Euro 5, za pomoci vstřikování močoviny do výfukového systému „vyrábí“ ze škodlivých oxidů dusíku neškodný čistý dusík (jak to funguje, čtěte zde).

Na univerzitě otestovali dva vozy z roku 2017 – model Captur splňující normu Euro 6 a model Clio čtvrté generace normovaný na Euro 5. U obou objevili zásadní vady tohoto systému, kvůli kterým Captur překročil povolené množství emisí o 377 procent a Clio o 307 procent. Podle zprávy fungoval systém „velmi pochybně při většině běžně dosahovaných rychlostí“.

To nejhorší ovšem podle zprávy je, že v rychlostech pod padesát kilometrů v hodině nefungoval vůbec. To znamená, že nejvíc zdraví škodlivých oxidů dusíku auta vypouštěla v městském provozu, kdy jejich zplodiny dýchá mnoho lidí.

Při měření emisí a při homologaci nicméně všechny systémy fungují správně. ISAT ve zprávě konstatuje, že u testovaných naftových motorů „existují modifikace zařízení pro snižování emisí, které umožňují fungovat v procesu homologace odlišným způsobem než v reálném provozu“.

Automobilka Renault, kterou požádal deník Le Monde o vyjádření, obvinění popřela. Její mluvčí uvedl, že „žádným způsobem neporušuje evropské a národní regule vztahující se k homologaci vozidel“ a tím pádem její auta „nejsou vybavena zařízeními pro falšování funkce zařízení pro snížení emisí“.

Největší skandál v dějinách automobilismu, aféra Dieselgate odstartovala v září 2015.  Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich ekologičnost. Namísto toho se provalilo, že motory TDI mají software pro obcházení emisních testů. Vše o aféře čtěte ve speciální příloze na iDNES.cz zde 

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...