Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že je otevřený možnostem rozšíření jeho skupiny. Spekuluje se, že objektem zájmu je britské duo Jaguar a Land Rover. Představitelé těchto značek však námluvy popírají.
Range Rover Velar

Range Rover Velar | foto: Jaguar Land Rover

„Obvykle nekomentujeme spekulace, které se objevují v médiích. V tomto případě však potvrzujeme, že se tyto dohady nezakládají na pravdě,“ oznámila společnost Tata Motors, majitel automobilky Jaguar Land Rover. Faktem nicméně je, že britské duo čelí ekonomickým těžkostem a Francouzi mají naopak po úspěšné akvizici Opelu hlad po další expanzi, která by jim pomohla zvýšit odbyt a rozložit náklady na vývoj.

Podle neoficiálních informací již existuje analýza možností propojení PSA a Jaguar Land Roveru. Toto spojení z určitých úhlů dává smysl, britská společnost totiž oznámila úsporný program a kromě nutnosti amortizovat investice do nových motorů a elektrifikace svých aut očekává zhoršení ekonomických výsledků v důsledku chystaného brexitu.

ANALÝZA: Ford zas spolu s Jaguarem a Land Roverem, tentokrát v úzkých

Přitom už loni se britská firma po mnoha úspěšných letech dostala do ztráty, proto po loňském snížení počtu zaměstnanců o 1 500 letos v lednu potvrdila redukci o dalších 4 500 pracovníků, převážně na kancelářských pozicích.

Francouzi naopak po úspěšném pohlcení Opelu potřebují stabilizovat svoji pozici. Jaguar Land Rover je sice s celkovým odbytem obou značek okolo 600 tisíc kusů ročně relativně malá automobilka, má však dobře zaběhnuté zastoupení v Americe i v Číně a potenciál mnohem vyšších prodejních marží než u produkce PSA.

Pro PSA to dává smysl

Pro francouzskou skupinu je jistě velmi atraktivním také technologické portfolio britské automobilky, kterou vlastní indický koncern Tata. Britové disponují moderní řadou benzinových a naftových motorů Ingenium, které z objemu 2,0 litru dávají výkon 110 až 221 kW a mohou být spojeny s mikrohybridním systémem. Letos se do prodeje dostane také zbrusu nový řadový třílitr.

Naproti tomu u francouzských značek PSA je u benzinových motorů maximem objem 1,6 litru a jejich nejsilnější dvoulitrový diesel má 133 kW. Silnější motory používá jen Opel a PSA za ně musí platit licenční poplatky koncernu GM, který je vyvinul ještě v době, kdy vlastnil německou značku.

Land Rover má také bohaté zkušenosti se systémy pohonu všech kol; to je oblast, kde se PSA dlouhodobě nedaří a téměř již tradičně se ji vyhýbá. Land Rover přitom používá hned dvě technicky rozdílná řešení pro auta s příčným uložením motoru a tři další pro podélně orientovanou hnací soustavu.

Britská skupina si také zakládá na moderních funkcích konektivity a unikátních řešeních, které nekonvenčním způsobem využívají možnosti senzorů, kamer a displejů. V nabídce má speciality jako třeba měření hloubky vody při brodění, projekci prostoru pod přídí vozu na centrální displej nebo digitální zpětné zrcátko.

PSA se navíc navzdory desetiletému úsilí nedaří etablovat svoji prémiovou značku DS jinde než na domácím trhu a v Číně. Nejen zkušenosti, ale případně i technika Jaguaru a Land Roveru – nebo alespoň některé zajímavé detaily – by mohly pomoct zvýšit odbyt této divize.

Jaguar a Land Rover by získaly více možností

Britské duo zatím není v existenčním ohrožení. Na pohled se naopak zdá být všechno v pořádku: prodeje Jaguaru rostou, Land Rover se po loňském poklesu může těšit na impuls, který vyvolá nová generace Range Roveru Evoque – nejprodávanějšího modelu skupiny. S elektromobilem I-Pace se Jaguar dobře uvedl na trh a zachytil nejdůležitější trend dneška včas.

Sdílení nákladů na budoucí vývoj elektrických pohonů s někým dalším by ale jistě přišlo vhod. Navíc si ani jedna z britských značek nemůže dovolit přijít na trh s cenově dostupným modelem. Minimem je v současnosti kategorie kompaktních SUV, kde mají Land Rover s Jaguarem hned tři zástupce – Discovery Sport s cenou do 940 170 Kč, E-Pace, který stojí od 952 270 Kč, a Range Rover Evoque startující nad milionem korun. Bez přístupu k opravdu masově vyráběné platformě je pro tyto automobilky nemyslitelné, že by někdy mohly přijít s něčím levnějším.

Evropským autem roku je elektrický Jaguar, zvítězil nejtěsněji v historii

Agentura Bloomberg navíc už v březnu informovala o tom, že pro Tata Motors, indického majitele Jaguar Land Rover, je případný prodej jednou ze zvažovaných variant, jak naložit s budoucností této divize – se zbytkem indické automobilky nijak výrazně provázané. To je výhodou pro případný prodej, odkázanost na vlastní technické prostředky však současně svazuje britské automobilce ruce možná i víc než hrozba brexitu.

Mnoho alternativních partnerů nezbývá

PSA podle neoficiálních informací diskutuje o partnerství i se skupinou Fiat Chrysler Automobiles a opakovaně se zmiňuje možnost partnerství s GM. Poté, co se nedávno na spolupráci dohodly Volkswagen a Ford, pro PSA další dostupní partneři nezbývají. BMW kooperuje s Toyotou a nově i Daimlerem, který má zároveň společné technologie s aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.

Globální automobilové hřiště je tedy poměrně jednoznačně vykolíkované. A Jaguar Land Rover má v této strategické hře jednu z nejslabších pozic. Představa, že PSA a britské duo budou společně silnější než samostatně, v celkovém kontextu tedy nevypadá tak moc přitažená za vlasy.

8. září 2017

PSA a Jaguar mají společného více, než se zdá

Ačkoliv PSA nebylo ani s jednou součástí automobilek Jaguar a Land Rover nikdy majetkově provázáno, spojitostí se najde hned několik. 

Vývojové centrum Jaguaru sídlí od roku 1987 ve Whitley na jihovýchodním předměstí Coventry. Tento areál původně v roce 1970 vybudovala na místě bývalé letecké továrny společnost Rootes, patřící tehdy pod Chrysler. 

Po převzetí evropských aktivit Chrysleru koncernem PSA v roce 1978 spadalo centrum ve Whitley pod divizi Peugeot-Talbot. V roce 1985 bylo uzavřeno a prodáno Jaguaru, který jej přebudoval pro vlastní účely a používá dodnes.

Jaguar s Land Roverem využívají bývalé nemovitosti PSA i v nedaleké lokalitě Ryton-on-Dunsmore. V někdejší továrně Rootes za vlády PSA vznikaly v letech 1985 až 2006 Peugeoty 309, 405, 306, 406 a 206. Po uzavření byly výrobní haly zbourány a na jejich místě vznikla komerční zóna. V ní mimo jiné sídlí Jaguar Land Rover Classic a divize SVO vyrábějící speciální a zakázkové vozy značek Jaguar a Land Rover.

Nejtěsněji přišly obě automobilky do kontaktu v oblasti dieselových motorů. Motor AJD-V6 o objemu 2,7 a 3,0 litru je technicky spřízněn s francouzskými agregáty HDi o stejném objemu ve velkých peugeotech a citroenech. Jaguar XF, Land Rover Freelander a Range Rover Discovery také v minulosti poháněl čtyřválec 2,2 l vyvinutý ve spolupráci PSA a Fordu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...