Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

UFO, kterého se není třeba bát. Civic je spolehlivý vzorňák

Osmé generaci Hondy Civic motoristé neřeknou jinak než UFO. Přezdívku si vůz vysloužil pro svůj moderní vzhled a palubní desku připomínající kokpit vesmírného stroje. Nás tento model zajímá více pro svou spolehlivost, která hraje při výběru ojetiny důležitou úlohu.
Osmá generace Hondy Civic se povedla, stále láká na své křivky i velký...

Osmá generace Hondy Civic se povedla, stále láká na své křivky i velký zavazadlový prostor. | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Letos je to již čtrnáct let, co spatřila světlo světa osmá generace Hondy Civic. Dlouhá doba, přesto tento stěžejní model japonské automobilky vypadá stále skvěle. Při svém uvedení na trh v roce 2005 vzhledově značně předběhl dobu. Tehdy ultramoderní design způsobil snad ještě větší poprask než v roce 1998 uvedení první generace Fordu Focus, který designově taktéž výrazně předběhl dobu. Civic ohromil a na trh vstoupil v pozici automobilu, po němž řada motoristů touží.

To se samozřejmě odrazilo na prodejích a díky tomu je dnes osmá generace Hondy Civic na trhu s ojetými vozy početně zastoupena. Jen škoda, že nelze volit z více karosářských variant, automobil vyjel pouze s karoserií hatchback a tak si zájemci o praktičtější kombi museli počkat na devátou generaci Civicu, která nahradila osmou řadu v roce 2011. Přesto, po jízdně skvělé, ale na pohled usedlé sedmé generaci byla ta osmá hotovou revolucí, což přineslo značné oživení prodejů Hondy v Evropě.

Pojďme se na vůz podívat také trochu kriticky, vždyť líbivá dvoupatrová palubní deska s modrým podsvícením sice působí velice efektně, ale pokud chcete dobře vidět na přístrojový štít, musíte tomu podřídit nastavení volantu. To není zrovna praktické a pro řadu motoristů to může představovat problém z hlediska komfortu ovládání.

Stejně tak startovací tlačítko, které je funkční až po otočení klíčkem v zapalování, je dobré leda tak na efekt. Zcela opačně však budeme hodnotit prostornost interiéru a pohodlná sedadla, vpředu s dobrým bočním vedením těla.

Kufr o objemu 415 litrů je na hatchback taktéž velice zdařilý. A kde se ty litry vzaly? Civic osmé generace má palivovou nádrž umístěnu pod předními sedadly, čímž se konstruktérům podařilo získat více místa vzadu, a to se pozitivně promítlo do prostornosti.

Na druhou stranu si toto řešení vybralo do určité míry svou daň v podobě jisté nedotáčivosti, kterou mnozí přičítají jednoduché zadní nápravě (předchozí generace měla víceprvkové zavěšení). Na jejím původu se však spíše podepsalo rozložení hmotnosti, což přímo souvisí s polohou palivové nádrže. Tuto nedotáčivost budete vnímat především za mokra, na suché vozovce si automobil stojí citelně lépe. Přesto jsou jízdní vlastnosti velice slušné, nicméně v porovnání s předchozí generací slabší.

Základ nabídky motorizací představuje benzinová čtrnáctistovka. Kdo zajásá, že může mít auto se čtrnáctistovkou a dvěma koncovkami výfuku, měl by vědět, že funkční je pouze jedna (obě má funkční až osmnáctistovka nebo sportovně laděné provedení Type-R). To se provalí za chladného počasí, kdy je dobře vidět, ze které koncovky se kouří.

Základní motor má navíc jen 61 kW, což znamená, že osloví spíše klidnější řidiče. V nabídce byla i silnější čtrnáctistovka pracující s výkonem 73 kW, která rozhodně představuje lepší volbu. Přesto, kdo se chce dobře svézt, měl by se zaměřit na silnější osmnáctistovku.

Velice povedený zážehový motor o objemu 1,8 litru má krásných 103 kW. To v praxi znamená dostatek výkonu ve všech jízdních situacích a takové auto je radost řídit. Vůz s osmnáctistovkou pod kapotou na rozdíl od sportovně laděné verze Type-R potěší komfortem odpružení. Type-R má totiž nejen špičkový motor 2.0 i-VTEC s výkonem 148 kW, ale i tvrdý podvozek, kvůli němuž se na denní ježdění moc nehodí.

Honda Civic očima odborníka

Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO

  • Honda Civic sice nepatří mezi nejprodávanější ojetiny, přesto si nového majitele nehledá těžko. Důvodem je dobrá pověst tohoto vozu, který se řadí k těm spolehlivějším na trhu. Civic těží i ze svých tvarů, a to jak karoserie, tak originálně řešené palubní desky.
  • Častěji se u vozu vyskytují vůle na přední nápravě, a to jak na táhlech stabilizátoru, tak v čepech ramen. Pozornost věnujte také výfukovému systému. Výfuk totiž někdy praská. Při prohlídce podvozku se zaměřte na oblast motoru a převodovky. U některých vozidel se setkáte s úniky oleje.
  • Při jízdě se u některých kusů projeví pískání brzd. Na funkci to nemá vliv, ale může to být nepříjemné. Setkat se lze se zatuhlými zadními brzdami. Řešení tohoto problému by však nemělo být nijak nákladné.
  • Honda Civic je nadprůměrně spolehlivý automobil, přesně tak, jak by motorista od japonského auta očekával.

To naopak nelze říci o úsporném, živém a celkově velice vydařeném turbodieselu 2.2 i-CTDi. Tento agregát se systémem vstřikování common rail se Hondě opravdu povedl. Díky výkonu 103 kW nemá s vozem nejmenší potíže, navíc v Civicu pracuje bez zásadních komplikací. Důležitá je však správná volba vozu - u nových automobilů prodaných v ČR totiž není filtr pevných částic, zatímco auta z dovozu DPF mají. Přitom potenciálně rizikový filtr pevných částic je u Hondy extrémně drahý.

Při výběru automobilu s turbodieselem věnujte pozornost i turbodmychadlu. Běžně s ním nebývají potíže, ale jak známo, stav turba se odvíjí od zacházení s vozidlem, a pokud předchozí majitel motor s rozpáleným turbodmychadlem hned vypínal, určitě se ideální kondici těšit nebude. A proč si přidělávat starosti, když ojetých civiců je na trhu dostatek,
a tak se dá vybrat jinde.

Občas se můžete setkat se zvlněnými brzdovými kotouči, což je pro změnu důsledek zanedbané údržby, respektive neochoty investovat do již nad limit opotřebovaných kotoučů, které se pak následkem malé tloušťky zvlní. Na vině však může být také použití nekvalitních levných brzdových kotoučů z druhovýroby, osvědčených značek se tento problém netýká.

Obecně můžeme Hondu Civic osmé generace pochválit. Jde o nadprůměrně spolehlivý automobil. Pokud sáhnete po udržovaném vozidle, neměly by vás zaskočit žádné nečekané výdaje. Stejně jako u jiných vozidel lze doporučit především auta s jasnou minulostí. Mějte na paměti, že historii vozidla z dovozu budete dohledávat jen opravdu těžko. Navíc díky dostatku ojetin na trhu není na místě nějaké zbrklé jednání. Pokud se vám něco nebude zdát, jděte se podívat na jiný vůz.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Michelangelo špíny vystačí s málem. Zaprášená auta proměňuje v umělecká díla

1. května 2024

Žádná plátna, žádné barvy. Američan Scott Wade si vystačí se štětcem a špinavými auty. Na jejich...

Tip pro autaře, na Prvního máje je veteránský závod s devadesátiletou tradicí

30. dubna 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí odstartuje svůj jubilejní ročník už...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...