Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Specialista na malá auta slaví 120 let. Fiat patří k nejstarším značkám světa

  8:16
Automobilka Fiat je dnes čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě. Déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla jen německý Mercedes-Benz a dvojice francouzských firem Peugeot a Renault. Fabbrica Italiana Automobili Torino, neboli Italská automobilová továrna v Turíně, vznikla 11. července 1899.
Část 1/5

Během její dlouhé historie v ní vždy patřilo hlavní slovo rodině Agnelliů. A to platí i dnes, kdy je součástí skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Turínský výrobce byl nejprve jen jednou z mnoha firem, které se snažily uspět na trhu. Už v roce 1910 se ale stal největší italskou automobilkou. Ve 20. letech pak Fiat poprvé ukázal, v čem je jeho síla. V roce 1925 představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru, kterého se během čtyř let vyrobilo na 90 tisíc. Skutečná revoluce ale přišla v roce 1936, když se na silnicích v Itálii a brzy i v dalších evropských zemí objevil maličký Fiat 500 Topolino.

Toto dítě geniálního konstruktéra Danteho Giacosy se vyrábělo až do poloviny 50. let a z bran továrny vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek pojmenovaných podle italského označení myšáka Mickeyho. Podobně dlouhověké byly i další malé fiaty – ať už druhá generace pětistovky vyráběná mezi lety 1957 a 1977 (vyrobilo se jich přes 3,5 milionu) nebo poněkud větší Fiat 600. Ten se poprvé představil v roce 1955 a v rodné Itálii sjížděl z výrobních pásů patnáct let.

„Šestistovka“ ale vznikala i v Argentině, Španělsku, Německu či Jugoslávii – právě tam pod označením Zastava 850 vyrobili v roce 1985 poslední. S výrobou svých modelů v zahraničí má Fiat má vůbec bohaté zkušenosti, už na začátku 20. století se vyráběly jeho vozy například v USA, mezi válkami montovali modely Fiat 508 a 514 také v pražské továrně Walter. Na přelomu 60. a 70. let pomáhala italská továrna stavět na kola také Sovětský svaz, kde vybudovala VAZ, výrobce vozů Lada.

První lady vznikly na základě Fiatu 124, prvního turínského auta, které získalo prestižní titul evropského Auta roku. Po čtyřdveřovém sedanu ocenili motorističtí novináři na starém kontinentě ještě osm fiatů, což automobilku řadí do čela pomyslného žebříčku. Mezi oceněnými vozy byly hlavně malé automobily, ať už Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984) a jeho nástupce Punto (1995) nebo nová „pětistovka“ (2008), postavená na základě také oceněné druhé generace Pandy (2004).

Právě obrácení pozornosti zpět k malým vozům znamenal pro Fiat za začátku 21. století záchranu doslova na poslední chvíli. Během 90. let se totiž automobilka dostala do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěla dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors. Ten ale v roce 2005 zaplatil dvě miliardy dolarů, jen aby nemusel koupit automobilovou divizi Fiatu. Automobilka pak pod vedením nového managementu v čele s loni zesnulým Sergiem Marchionnem nakonec přestála nejhorší.

Známka vydaní ke 120 letům Fiatu vydaná italskou poštou

Vedle poměrně úspěšných modelů jako byly Grande Punto (2005) nebo Bravo druhé generace (2007) pak v roce 2008 představila reinkarnaci legendární „pětistovky“, která se stala základním kamenem dnešní nabídky Fiatu. Kromě dvoudveřové městské stylovky, která existuje i jako elektromobil, dostaly podobnou usměvavou tvář také další typy, které dnes turínská automobilka nabízí. Fiat 500L vyráběný v Srbsku nebo SUV Fiat 500X, který sdílí technický základ s vozem Jeep Renegade.

Americká značka je – podobně jako Chrysler nebo Dodge – totiž sesterskou automobilkou turínského výrobce v rámci FCA. Skupina se začala rodit v roce 2009, kdy Chrysler za asistence americké vlády prošel bankrotovým režimem. Fiat tehdy získal kontrolu nad jeho vedením a pětinový podíl, který časem zvýšil. Skupina FCA oficiálně vznikla v roce 2014 a dnes je je sedmým největším výrobcem na světě. A nedávno představila plány na spojení s Renaultem, díky čemuž by vznikla světová trojka.

Fiatu se v ČR daří v prodeji dodávek

V osobních autech zaostává

Fiatu se v tuzemsku v posledních letech daří hlavně v prodeji užitkových vozů, na trhu osobních aut zaostává. Zatímco na trhu dodávek automobilce v pololetí patřilo třetí místo, mezi značkami osobních aut byla až na 22. příčce. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Prodej užitkových aut v pololetí klesl o jedno procento na 1207 aut, což znamená třetí příčku na trhu za Volkswagenem a Peugeotem. Nejprodávanějším modelem je Ducato s třípětinovým podílem.

V kategorii osobních vozů Fiat zaznamenal propad o 14 procent na 965 nových aut. Nejprodávanější bylo Tipo, které si pořídilo 429 zákazníků. Zhruba dvojnásobný počet ojetých fiatů se do Česka dostal individuálním dovozem.

Příznivci historie značky se v tuzemsku soustřeďují na ikonické modely 500 a 600 z 50. až 70. let nebo Fiat 128. V současnosti je v tuzemsku registrováno kolem 1500 původních fiatů 500 a zhruba dvojnásobný počet šestistovek.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...