První SUV vyvinuté na platformě MQB-A0-IN je postavené speciálně pro potřeby indického trhu. Kushaq je prvním modelem nové éry automobilky na indickém trhu, který dostala Škoda v roce 2019 kompletně na starosti za celý koncern VW (čtěte více). Kushaq je první sériový model projektu India 2.0 s plánovanými investičními náklady kolem jedné miliardy eur.
Gurpratap Boparai, generální ředitel společnosti Škoda Auto Volkswagen India Private, která všechny aktivity německého koncernu v Indii zastřešuje, dodává: „Představení nového vozu je první z několika premiér vozů v rámci projektu India 2.0. Tento model byl vyvinut v Indii s ohledem na sofistikované a náročné požadavky zákazníků. Jsme hrdi na to, že v budoucnu budou představeny další vozy postavené na specifické indické platformě.“
Nové SUV navazuje na koncept Vision IN, který automobilka představila před rokem. Vzhled vozu ladila designérka značky Caroline Liehrová a její tým stylistů přímo v Indii.
Řídit bude šofér
Velikostí kushaq odpovídá „našemu“ SUV kamiq. Rozvor 2 651 milimetrů je na milimetr shodný. Oproti kamiqu má ale kushaq robustnější design, takže působí jako větší a mohutnější auto.
Na délku má 4 221 milimetrů, při osobním setkání působí jako hodně velké auto, což zdůrazňuje mohutná vysoká kapota. Světlá výška je 188 milimetrů. Šéfdesignér Škody Oliver Stefani vyzdvihuje robustní vzhled novinky a upozorňuje na světla. Ta může mít kushaq LEDková, základní provedení má ovšem klasické žárovky. Blinkry, mlhovky a couvací světlo jsou vždycky žárovkové, i v nejvyšším provedení.
Kufr má objem 385 litrů. Při letmém setkání s prototypem nás zaujala prostorná kabina. To bude plusem pro specifičnost indického motorismu – v zemi je časté využívání služeb řidičů, kteří vozí majitele vozu na zadním sedadle. A už čtyři metry dvacet dlouhý kushaq do této kategorie aut zapadá. Škoda předpokládá, že služeb šoféra bude využívat patnáct procent kupců novinky.
Malé pětimístné SUV bude dostupné se dvěma benzinovými přímovstřikovými motory TSI. Přední kola budou pohánět motory 1,0 nebo 1,5 litru s výkony 85 a 110 kW. Párovat je bude možné s trojicí převodovek: šestistupňová manuální, šestistupňová automatická nebo sedmistupňová automatická DSG.
Základem jsou šestnáctipalcová kola, auto může mít i sedmnáctky (205/55 R17). Zadní brzdy jsou vždy bubnové. Kushaq obouvá pneumatiky speciálně vyvinuté do indických podmínek. Auto může mít až šest airbagů a dostane například asistent rozjezdu do kopce, tempomat nebo dešťový senzor.
Podle chutí Indů
V Indii se jezdí jinak než v Evropě – pomalu, chaoticky, plech na plech. Nad jízdní vlastnosti kladou tamní motoristé docela jiné disciplíny. Kromě spotřeby je zajímá hlavně klakson, klimatizace a v posledních letech se stali experty na infotainment. Konektivita a s ní související vychytávky Indy extrémně zajímají. V požadavcích na ní evropské motoristy prý dokonce předhánějí. Dotykový displej infotainmentu je tak samozřejmostí, v základním provedení bude mít úhlopříčku sedm, ve vyšším deset palců.
A v tom ta lokalizace, tedy upravení vozu podle požadavků zákazníků na místním trhu, spočívá. A tak má kushaq klakson se specifickým zvukem, aby byl ve šrumci indického provozu pořádně slyšet.
V Indii je „povinným“ prvkem základní výbavy klimatizace, na přístrojové desce má kushaq větší výdechy, které vženou do kabiny víc vzduchu. Až 490 litrů za hodinu namísto standardních 420. Nahoře na přístrojovce je speciální vaničkovitá schránka, kam si majitel může dát talisman pro štěstí – bez sošky nebo symbolu svých božstev Ind snad ani nevyjíždí.
Sedačky bude umět mít odvětrávané. Vyhřívané nejsou v Indii potřeba, kushaq taky nemá škrabku na okna u víčka nádrže.
Zajímavou drobností je bezklíčkové odemykání malým tlačítkem na klice, u evropských škodovek je to řešeno dotykovou ploškou, Indové ovšem prý raději „čudlík“.
Oproti zvyklostem má indická novinka sání a klakson pod kapotou umístěné hodně nahoře, aby se auto jízdou v ulicích zalitých vodou při obdobích dešťů neutopilo. Jak jezdí Indové v loužích, aby jim voda nenatekla do výfuku, čtěte zde.
Jméno krále
Vývoj sériové verze probíhal v Česku i Indii. Kushaq byl zároveň postaven s maximálním důrazem na použití dílů od lokálních dodavatelů; pro výrobu, která odstartuje v následujících měsících se bude dovážet pouze pět procent dílů.
Podle informací iDNES.cz jsou v těch pěti procentech například některé komponenty tříválcového motoru. Agregáty známé i z Evropy jsou naladěné na spalování benzínu s 91 až 95 oktany, hlavně je ale museli motoráři naučit pracovat s palivem, které má 10 procent etanolu, což v Evropě neznáme.
Jméno zvolila Škoda jak s ohledem na strategii pojmenovávání SUV vozů značky s písmenem K na začátku a Q na konci, tak na místní význam. Slovo kushak pochází ze staroindického sanskrtu a označuje krále či vládce (čtěte více zde).
Kushaq je první ze čtyř modelů, které v blízké době na platformě MQB-A0-IN pod vedením české automobilky vzniknou: dva ponesou značku Škoda, dva Volkswagen, v obou případech půjde o sbratřená malá SUV a sedany/liftbacky.
U Volkswagenu je dvojčetem Kushaqu SUV jménem Taigun. Nový sedan pak v nabídce Škody nahradí tamní verzi modelu Rapid.
Indickou variantu koncernové architektury odvodili z celosvětové platformu „MQB-A0-27 Global“ s ohledem na indické předpisy. To třeba znamená, že prvky z pevnostní oceli má ve skeletu jinde než v Evropě.
Technický vývoj modelů probíhá v technologickém centru v Púně, které bylo otevřeno v lednu 2019. Velkou roli při adaptaci technické platformy sehrál tým 250 indických inženýrů. Budou ji rovněž využívat další modely koncernu Volkswagen na tamním trhu. Tato platforma splňuje nové, přísnější bezpečnostní a emisní normy platné v Indii.
Po modelech Kodiaq a Karoq bude Kushaq třetí SUV nabízené Škodou v Indii. Kromě toho prodává na tamním trhu ještě indickou verzi modelu Rapid a Octavii se Superbem.
Kushaq má za úkol pomoci automobilce Škoda a celému koncernu VW s expanzí na indickém trhu. V něm vidí světové automobilky velký potenciál, zatímco obyvatel má Indie téměř stejně jako Čína, aut se zde prodá jenom zlomek: v roce 2019 to konkrétně byly tři miliony kusů, v Číně to bylo přes 21 milionů a to byl rok 2019 na tamním trhu už docela špatný rok (vrcholem byl rok 2017 s 24,3 milionu aut).
Cílem je dlouhodobé posílení pozice značek Škoda a Volkswagen na indickém trhu. Do roku 2025 chtějí dosáhnout společného tržního podílu ve výši 5 %.
„Světová premiéra vozu znamená počátek modelové ofenzívy obou značek na indickém trhu. Plníme tak úkol, který jsme dostali od koncernu Volkswagen před dvěma a půl lety společně s převzetím zodpovědnosti za indický trh,“ řekl při představení vozu Thomas Schäfer, předseda představenstva značky. „Současně se připravujeme na další kroky na indickém subkontinentu. Věřím ve velký růstový potenciál Indie.“
Příjem objednávek začne v červnu. První vozy budou dodány v červenci. Automobilka chystá také export modelu na arabský poloostrov a nyní se nově plánuje také vývoz na sever Afriky.
Výhry ve Virtuálním autosalonu
V prvním ročníku ankety Jarní autonovinka 2021, která je součástí Virtuálního autosalonu iDNES.cz, mohou čtenáři hlasovat do 31. 3. 2021 do 12:00. Z hlasujících vylosujeme 23 výherců - více se dočtete zde.
Pravidla soutěže najdete zde.
3x voucher na pneumatiky Pirelli v hodnotě 10 000 Kč
Celoroční pneumatiky Cinturato jsou vybaveny nejnovější technologií nejvyšší úrovně. Poprvé využívají takzvaný adaptabilní dezén − systém, kombinující vlastnosti směsi a konstrukce běhounu s cílem maximalizovat bezpečnost a všestrannost pneumatiky. Technologie Seal Inside a Run Flat, řidičům umožňují pokračovat v jízdě i v případě defektu. Dostupná je také varianta Elect určená pro elektrická a plug-in hybridní vozidla. Více informací najdete zde.
Zapůjčení 4 vozů na celý den ZDARMA od HoppyGo a 6 voucherů
Vyhrajte vybraný vůz na celý den zdarma včetně havarijního pojištění, nebo voucher v hodnotě 500 Kč na zapůjčení libovolného vozu.
Platforma pro sdílení aut HoppyGo nabízí více než 2 300 aut nejrůznějších značek. Vedle širokého výběru je velkou výhodou bezpečnost, rychlost a jednoduchost celého procesu výpůjčky. K zapůjčení stačí ověření dokladů.
Více na webu hoppygo.com.
5x nabíječka autobaterií Carface od Auto Kelly
Nabíječka v hodnotě 799 Kč automaticky rozpozná, je-li připojen 6V nebo 12V akumulátor. Ovládání je jednoduché a intuitivní. Cenu do soutěže věnovala značka Auto Kelly, celou nabídku autopříslušenství a náhradních dílů naleznete zde.
5x členství v iDNES Premium na půl roku
Vyhrajte členství v prémiovém klubu na 6 měsíců a získejte přístup ke stovkám exkluzivních článků, digitální předplatné z portfolia MAFRA, filmy a knihy zdarma a spoustu dalších skvělých výhod.
Více informací najdete zde.