Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mazda CX-30 je definicí crossoveru. Hlavním úkolem je péče o tělo i duši

Hlavně japonské automobilky mají občas sklony matematizovat nespočitatelné, změřit neměřitelné. Humanocentrismus při vývoji Mazd se dnes točí kolem uvolněnosti a co nejpřirozenější pozice řidiče za volantem. Hlavní je dostat „do klidu“ hlavu – nejen její vnitřek, celou.

Kromě zajímavé techniky si tak díky vývojářům Mazdy dá člověk třeba i opáčko z fyzioterapie a anatomie. Celou filozofii stavby své novinky jménem CX-30 její vývojáři „omotali“ kolem lidské hlavy: při každém pohybu se tělo hýbe a nohy v kloubech propruží, hlava k tomu neustále mění svou polohu tak, aby byla ve stejné pozici vůči těžišti. Neděláme to vědomě, svaly na krku, ramenou, pánve a trupu neustále upravují polohu a „balancují“ hlavu, je to zcela přirozená, základní funkce. Vývojáři Mazdy tedy chtěli tělo a hlavně hlavu pasažéra ustavit do této nejpřirozenější a nejpohodlnější pozice.

Mazda CX-30

Zjistili, že nejdůležitější je poloha pánve v sedačce a opora zad – esovitě prohnutá páteř se dotýká sedačky hlavně v bederní oblasti. A tu je třeba pořádně podepřít. Vysvětlují to tak, že opora ramen není pro komfort a uvolněnost tak důležitá jako zadek (pánev) pevně usazený v sedačce a podepřená bedra. Zjistili taky, že tyto dva body dotyku se sedačkou mají v podobné vzdálenosti všichni, od subtilního Japonce po vypaseného Středoevropana.

Naohito Saga, šéf projektu CX-30 vysvětluje, že ladění podvozku a vůbec celé Mazdy CX-30 probíhalo tak, že pohyby auta musí být stejně harmonické jako u přikrčeného hatchbacku. U crossoveru, který je kvůli zvýšenému podvozku a vyššímu posazu i těžišti vždy kymácivější, mají být rozsahy těchto pohybů větši jen o deset procent.

Představte si, že sedíte na velkém gumovém rehabilitačním míči, na kterém se houpete do všech stran. U CX-30 jsou oproti hatchbackové „trojce“ rozsahy těch pohybů o deset procent větší. Zdá se to jako duchařina založená na subjektivních pocitech. Stačí se z CX-30 svézt a zjistíte, že to v Hirošimě dokázali spočítat a matematizovat skvěle.

Mazda CX-30
Mazda CX-30

Celá ta věda je ještě paradoxnější o to, že všechna tato kouzla dělají vývojáři jen proto, abyste o nich nevěděli a „jen“ se cítili dobře. Upřímně, na palubě CX-30 se cítíte skvěle, za volantem jste v Mazdách opravdu relaxovaní, ale za těch skoro dvacet let, co o autech píšu, jsem o ničem podobném u jiné automobilky neslyšel. Člověk se pořád učí.

Definice crossoveru

CX-30 je v nomenklatuře evropských Mazd exotem. Japonská značka své modely klasických kategorií teď pojmenovává čísly (2, 3, 5), SUV jsou pak pro Evropu dva – CX-3 a CX-5, a novinka mezi ně parádně pasuje. Proč se nejmenuje CX-4, napadne určitě každého. Takové označení ovšem vozí na zádi model vytvořený extra pro Čínu. A má to i logiku: CX-30 totiž není klasické SUV, ale crossover. Právě na této Mazdě lze dobře ukázat, co se v této automobilové podčeledi skrývá. 

Navenek je to trochu přifouklá letos uvedená (a neskonale povedená) Mazda 3, čerpá z ní i techniku. Má ale podvozek zvýšený na 17,5 centimetru, sedí se v ní o 4,5 centimetru výš s nohama dolů a ne dopředu jako v „trojce“. A k tomu má mnohem věší interiér. V klasické hatchbackové trojce je to na zadních sedadlech tak akorát, prostorová přebornice to rozhodně není, to v „třicítce“ je vzadu podobně prostoru jako v CX-5 (což taky naznačuje, že brzy očekávaná nová generace bude o kus větší). Výškou 1,54 metru je CX-30 o celých deset centimetrů vyšší než trojka, výška i rozvor naopak za hatchbackem o pár centimetrů zaostávají (délka x šířka x výška x rozvor: 4 395 x 1 795 x 1 540 x 2 655 mm).

Je to tedy prototyp silničního teréňáku. Svalnaté boky vyrýsované černými plastovými doplňky fungujícími jako obrana před parkovišťovými šťouchanci dávají autu šmrnc. Důležitou roli hrají velká kola (225/55 R18), která vyplňují velké podběhy, ale stejně je v tom zadním mezi gumou a plastovým černým lemem nějak víc místa než obvykle.

Mazda CX-30
Mazda CX-30

Spíš než snížené SUV je to prostě zvýšený hatchback, asi nejbližším konkurenčním modelem je Subaru XV. A v podstatě nahrazuje trojce kompaktní kombi, které Mazda už čtvrt století nenabízí.

Jo Stenuit, šéfdesignér evropského studia Mazdy, kde CX-30 načrtli, to popisuje tak, že se snažili dát novince ladnost kupé a robustnost SUV. Vysoké boky dávají dojem robustnosti a obestavují interiér, kde posilují v posádce dojem bezpečí.

A přidává ještě kurz mazdovštiny. Celý designérský jazyk značky se jmenuje Kodo, u CX-30 jsou použité tři základní prvky: Yohaku hledá krásu v čistých jednoduchých plochách, Sori definuje ostré, vyvážené linie a Utsuroi vše korunuje elegantní hrou světla a stínu.

Krása jednoduchosti

Interiér rozvíjí to, co bylo poprvé k vidění v Mazdě 3. Kvalitní materiály, precizní design a minimalismus spojený se sportovním uspořádáním kokpitu snesou srovnání s produkty prémiových značek. Sportovnímu pojetí interiéru odpovídá i nízký posaz, což umocňuje mohutná, vysoká hradba přístrojovky. Všechny ovládací prvky jsou ergonomicky rozmístěné kolem řidiče, v jeho zorném poli pak ve vyšších výbavách promítá důležité údaje na čelní sklo head-up displej. Infotainment se u mazdy tradičně ovládá tlačítky a „točítkem“ na středovém tunelu, jeho displej je daleko u čelního skla, dobře v zorném poli řidiče ale daleko, aby na něj dosáhl a tak není dotykový. Ovládání všeho si ovšem osaháte rychle. Oproti trojce je díky jiným proporcím a vyšším postoji auta mnohem lepší výhled ven.

Na zadních sedadlech je nečekaně hodně místa. Nízká a široká nákladová hrana kufru otevírá prostor pro 430 litrů nákladu.

Crossoverovitost se projevuje za jízdy, náklony jsou neznatelné. Pečlivé ladění podvozku a přesné řízení dělají z CX-30 stejného suveréna jako u hatchbacku. Při ostřejší jízdě je perfektně stabilní a přesná. Zákazníci mazd jsou spíše „benzinoví“, nám se ale zalíbila i kombinace turbodieselu (osmnáctistovka 85 kW, 270 Nm) s automatem. Jsou skvěle sladěné, hladce řadící automat hospodaří se silou motoru rozumně a má vlastně i docela benzinový hlas. Nejčastější volbou českého trhu bude určitě benzinový dvoulitr (90 kW, 213 Nm), buď v běžném provedení se systémem odpojování poloviny válců při práci v nízké zátěži, nebo jako nevídaný motor Skyactiv-X (jak jezdí čtěte zde). Všechny benzinové motory jsou standardně vybaveny 24V mild-hybridním systémem s li-ion baterií.

Ceník startuje na částce 574 900 Kč za benzinové provedení s manuálem, turbodiesel je od 624 tisíc, Skyactiv-X pak je kombinovaný jen s vyšší výbavou od 651 tisíc. Za šestistupňový automat (měničový, vlastní vývoj a výroba Mazdy) se připlácí 60 tisíc, za pohon všech kol taky (lamelová hydraulicky ovládaná spojka připojující pohon zadních kol).

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...