Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Ohyzdné pseudoveterány v Praze překážejí a brzdí dopravu

Pseudohistorická auta vozí turisty Prahou i po kontrolách, které zjistily jejich špatný technický stav. Vozidla bez jakékoliv veteránské hodnoty zaplevelila střed města. Jsou ohyzdná a často loví turisty v místech, kam vůbec nesmí vjíždět. Brzdí také dopravu šnečí jízdou.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

V Praze jezdí aktuálně okolo sto dvaceti pseudohistorických vozů, které nabízejí turistům vyhlídkové jízdy. Historický však ve skutečnosti není ani jeden z nich. Zákon totiž nedovoluje s vozidly registrovanými jako veterány (s registračními značkami se zelenými písmeny a čísly) podnikat, proto provozovatelé své vozy jen upravují do historizující podoby a mají je registrované jako zvláštní vozidlo. Některé byly podle kontrol dokonce registrovány jako sněžné rolby, traktory nebo motocykly.

Jízda vyhlídkovým vozem stojí až tři tisíce korun za hodinu. Magistrát chce příští rok zařadit tyto vozy do kategorie taxislužeb, aby cena za jízdu nesměla přesáhnout dvacet osm korun za kilometr.

Pseudoveteráni parkují i na zákazech, důležité je sehnat turistu, který se nebrání zaplatit za jízdu Prahou.

Kontroloři pražského magistrátu zjistili u vozů stylizovaných do rázu historických aut nebezpečné závady (čtěte zde). Některým vozidlům chyběla identifikační čísla (VIN). „Chyběla také homologace, která je dělána podomácku. Jednou jsme našli dokonce duplikovanou palubní desku. Pod tou viditelnou byla druhá. To je jak vyráběné pro lunaparky, nejsou to vozidla určená pro provoz po komunikacích,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Takovým vehiklem s nefunkčním tachometrem a příšerně nevkusným vzhledem se svezl Prahou také redaktor iDNES.cz.

Scheinherr pro iDNES.cz uvedl, že auta s historizujícími úpravami kontrolují úředníci magistrálu průběžně. „My je skutečně kontrolujeme každý týden od konce června a já oznámil pouze průběžné výsledky kontrol přímo z místa. V těch kontrolách stále pokračujeme, i od té technické kontroly,“ popsal.

„Pokud někdo provozuje auto, které předtím neprošlo technickou kontrolou, tak se kontroluje opět technický stav toho vozidla. Zda technickou kontrolu získal, nebo ne. Jestli napravil prohřešky. Pokud technickou získal a nějaké prohřešky by byly znovu nalezeny, tak podáváme podnět na ministerstvo dopravy na danou stanici STK. Vše je v řešení a nic určitě nebude zameteno,“ ujišťuje.

Auta připomínající veterány vozí turisty po Praze. Nás vyšla hodinová vyjížďka na 2200 korun.

Veterán? Ani náhodou!

„Jako veterán (také oldtimer) bývá označováno vozidlo starší třiceti let, ačkoliv tato definice se po světě různí. Jednoduchou obecnou definicí tak je: starší vozidlo s dostatečně zajímavou historií, aby bylo sběratelsky přitažlivé a bylo výhodnější ho skladovat, zrestaurovat a opečovávat, než jej nechat sešrotovat nebo zrecyklovat,“ popisuje veterán Wikipedie.

K veteránům mají ovšem ohyzdné vehikly brázdící Prahu daleko. Zákon totiž nedovoluje s auty registrovanými jako veterány (ve veteránském registru; s registračními značkami se zelenými písmeny) podnikat, proto provozovatelé své vozy jen upravují do historizující podoby. Tyto úpravy jsou ovšem velmi neumělé a výsledek je ve většině případů nevkusný a ohyzdný.

V poslední době je obrovská vlna zájmu o „mladé veterány“, takzvané youngtimery, což jsou vozidla, která svým stářím ještě nedosáhla na status veterána, ale mají sběratelský potenciál. Ať už svým výjimečným stavem, nebo tím, že jsou raritní. Disproporční pseudoveterán s maskou Mercedesu postavený v roce 2015 rozhodně nic takového nesplňuje.

„Vadí nám vozidla, která nesplňují podmínky bezpečného provozu. A tady to bylo devadesát pět procent vozidel, která se pohybují po městě a něco nesplňují. Jezdí v hustém provozu mezi pěšími, tramvajemi a je jen otázka času, kdy se někomu něco stane. Pohybují se bez autosedačky pro malé děti,“ vysvětluje Adam Scheinherr a dodává, že dalším hlediskem jsou emise. „Nalezli jsme mnohá auta, která nesplňovala emisní limity, takže znečišťují prostředí, kde je nejvíce občanů. Zpomalují provoz, zabírají parkovací místa, navíc si myslím, že spousta turistů je oklamávána, že si myslí, že to je skutečný veterán.“

Parkování na divoko

Pseudohistorická auta parkují a loví turisty v centru Prahy zaparkovaná doslova kdekoliv. „Spousta z nich má nahlášenou provozovnu v Praze 1, a tím pádem si mohou například zřídit parkovací kartu pro Prahu 1. Takže pokud parkují v modré zóně, neznamená to, že něco porušují,“ vysvětluje Scheinherr.

Podle Ireny Seifertové, mluvčí městské policie, strážníci na Praze 1 řeší špatně parkující pseudohistorická vozidla denně. „Žádnou samostatnou statistiku dopravních přestupků těchto vozidel však nevedeme, výsledky jsou zahrnuty v rámci řešených přestupků na Praze 1. V rámci turistické sezony jsme téměř dvě desítky dopravních přestupků těchto vozidel postupovali správnímu orgánu, dalších několik desítek přestupků jsme řešili pokutami na místě,“ uvádí.

„V zónách placeného stání však můžeme přestupek řešit jen tehdy, kdy máme tento stav prokazatelně zadokumentovaný ještě před příchodem strážníků pomocí městského kamerového systému. Registrační značku vozidla pak prověříme v systému, zda toto vozidlo má zaplaceno. Pokud ne, hlídka má důkaz a může řešit přestupek přímo na místě. V opačném případě jsme bezmocní, protože řidiči historických vozidel mají v mobilu staženou aplikaci na zaplacení a ve chvíli, kdy je strážník začne kontrolovat, tak si parkování zaplatí, protože to současně nastavený systém umožňuje, a to i do modré zóny,“ vysvětluje mluvčí.

Palubní deska je evidentně falešná. Ručičky se na tachometru vůbec nehýbou.

„Řidiči těchto vozidel využívají současně platné možnosti parkovat v modré zóně na jednu hodinu pomocí SMS nebo online platby, nicméně Praha 1 už požádala magistrát o změnu této parkovací úpravy a navrhujeme, aby toto krátkodobé parkovací stání nebylo do budoucna možné zakupovat,“ potvrzuje pro iDNES.cz mluvčí Prahy 1 Kateřina Písačková.

Irena Seifertová dodává, že hlídka, která má na starosti celé Staroměstské náměstí, z pohledu veřejného pořádku „nemůže být stále na jednom místě v Pařížské ulici a hlídat pouze řidiče těchto vozidel“. Podle mluvčí se problematika pseudohistorických vozidel týká celého území historického centra Prahy, tedy také například Pražského hradu, Náměstí republiky, ulice Mostecké a dalších oblastí.

„I tato místa samozřejmě pravidelně kontrolujeme. Strážníci taktéž spolupracují s policisty a úředníky magistrátu v rámci specializovaných akcí zaměřených na tuto problematiku,“ uzavírá mluvčí městské policie.

  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...