Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bez změny emisních poplatků se vraků nezbavíme, hájí návrh jeho tvůrce

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se emisní poplatky platí za auta starší deseti let. Za převod starších aut plnících emisní normy Euro 3 a Euro 4 by se měl platit ekologický poplatek deset tisíc, respektive pět tisíc korun, navrhuje svaz. Důvod, proč úpravu navrhli vládě, vysvětluje prezident svazu Tomáš Prouza.

Prodeje ojetých automobilů stále stoupají. | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

25. září 2015

Česká republika je prý vrakovištěm Evropy. Když se podívám na to, co po českých silnicích jezdí, musím dát tomuto tvrzení za pravdu. Potvrzují to i statistiky trhu s automobily. Zatímco prodeje nových aut řadu měsíců klesají, ročně se do Česka doveze zhruba 765 tisíc ojetých aut a celý český trh s ojetinami má hodnotu 174 miliard korun. Průměrný věk českého vozového parku je patnáct let. Všechno to jsou neskutečná čísla.

Tomáš Prouza, prezident Svaz obchodu a cestovního ruchu

Námitka, že Češi si nekupují nová auta, protože na ně nemají, je bezpochyby logická. Stejně tak ovšem platí, že patnácti- či dvacetileté ojetiny ohrožují zdraví a životy nejen těm, kterým slouží, ale i těm, kteří s nimi sdílejí silnici nebo chodí po jejím okraji. Máme kvůli tomu, že je něco levné, hazardovat se zdravím a s životním prostředím? Pokud bych to měl k něčemu přirovnat, napadají mě staré kotle na tuhá paliva, které spálí i PET lahve a jiné odpadky. Máme snad bez námitek přijímat smogové situace, protože lidé na dražší palivo nemají?

To stejné platí i o ojetinách. Mnoha z nich se jejich původní majitelé zbavili třeba právě proto, že jejich země v zájmu čistého ovzduší zpřísnila ekologická pravidla. Zatímco v Německu již některá města omezila vjezd neekologickým vozům, u nás stará auta dál vesele kouří i v ucpaných centrech měst. Jako chodec běžně potkávám auta, u kterých jejich majitelé v honbě za co nejnižší spotřebou vylágrovali filtr pevných částic a která díky tomu kouří hůř než tovární komín.

Stát však nemusí této bezohlednosti jen nečinně přihlížet. Už jedenáct let tady máme systém emisních poplatků, který byl přijat s cílem omezit dovoz ojetin starších deseti let, motivovat k obměně vozového parku a přispět ke zlepšení kvality a technického stavu vozidel na českých silnicích. Praxe prokázala, že takzvaná „ekodaň“ skutečně funguje, zpoplatněná auta splňující emisní normy EURO 0–2 se k nám přestala prakticky dovážet a lidé si v naprosté většině raději koupili modernější vůz. 

Pokuta za to, že nemáte na nové auto, má zachránit ovzduší

KOMENTÁŘ

Poplatek na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků, lidově označovaný jako ekodaň nebo ostřeji ekovýpalné, už chtěla ministerstva průmyslu a obchodu a životního prostředí upravit před třemi roky. Teď je návrh zpátky v podání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. A přitvrzuje. Komentář čtěte zde.

Nezanedbatelný byl i ekonomický efekt a zde se vracím k již zmiňovanému neekologického vytápění. Od roku 2009 bylo na emisních poplatcích vybráno 3,7 miliardy korun, které se nerozpustily ve státním rozpočtu, ale posílily Státní fond životního prostředí. 

V rámci kotlíkových dotací jen tato vybraná částka zaplatila zhruba 36 tisíc moderních ekologických kotlů či tepelných čerpadel. A každý, kdo měl v ulici souseda se starým kotlem na cokoliv, ví, jaká to je úleva.

Od roku 2008 se však cena vybíraných emisních poplatků nezměnila ani o korunu. Emisní normy EURO 0–2, které byly zpoplatněny, se dnes týkají téměř třicet let starých aut, které se dnes již v podstatě nedovážejí. Systém jako takový proto přestal plnit svůj hlavní cíl, a to omezit přístup ojetinám starším deseti let na tuzemský trh. Proto jsem přišel s výzvou, abychom toto změnili, a velmi vítám, že vláda chce související novelu zákona projednat ještě do konce letošního roku.

Návrh Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR vrací emisním poplatkům původní smysl. V praxi by to znamenalo, že současný desetitisícový poplatek by se posunul z EURO 0 na EURO 3, což odpovídá vozům se stářím 15–19 let. U EURO 4, tedy aut, která jsou stará 11–14 let, by pak šlo o pět tisíc korun. Naopak starší ojetiny by výrazně podražily až na 25 tisíc korun u EURO 0 – ale buďme realističtí, taková auta se už do Čech v podstatě nevozí.

Věřím, že původní efekt se bude opakovat a na českých silnicích se objeví více aut, která nebudou ohrožovat ani naše zdraví, ani životní prostředí. A než strašit ekovýpalným a podobnými výkřiky, raději se pojďme bavit o šrotovném pro domácnosti. Odhaduji, že náš návrh by přinesl minimálně 600 milionů korun každý rok a navíc další 2,1 miliardy korun za první přeregistrace v ČR, které by se mohly tímto způsobem využít. Nemělo by smysl ty peníze použít na podporu novějších aut pro lidi, kteří potřebují pomoc? Co říkáte?

Podívejte se, jak se měří emise u turbodieselů:

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...