Dvoukolové supersporty překonávají 200 koní. Vytáhnout se chtějí Italky

Sportovní motocykly dostaly pro příští sezonu nečekané posily. Italské a japonské novinky mezi sebou tradičně soupeří v posouvání výkonu za hranici 200 koní. Že to jde i jinak, ukázala na výstavě v Miláně domácí Aprilia lehoučkým sportovním dvouválcem RS660.
Aprillia RS660

Aprillia RS660 | foto: Filip Tichý

Aprilia RS 660

Nástupce legendárního dvoutaktu RS​​250 je v dnešní době už samozřejmě čtyřdobý, této objemové kategorii z ekonomických a emisních důvodů kralují řadové dvouválce. Nový supersport RS 660 pochopitelně designově navazuje na úspěšný superbike Aprilia RSV4, po technické stránce je však kompletně nový. 

Dokonce se dá říci, že jde o „nejžhavější novinku“ výstavy EICMA, protože všechny ostatní představené nové modely většinou alespoň z části motorem či rámem vycházejí z předchozích modelů. Aprilia ho odvodila z přední části V4 čtyřválce 1100, použila pořadí zapalování 270 stupňů a kvůli uspokojení normy Euro 5 jej naladila na slušnou, ale nijak ohromující hodnotu 100 koní. 

To by samo o sobě byla spíše podprůměrná cifra, i když třeba taková Ducati s 950tkou Supersport si vystačí se 110 koníky a jezdí i prodává se velmi dobře. Aprilia ovšem má v rukávu opravdový trumf, a tím je poměr výkonu a hmotnosti. RS 660 vytlačí ručičku váhy na pouhých 169 kilogramů!

Za tak nízkou hmotnost může chytře postavený motor, který je nosnou součástí rámu, hliníkový rám i kyvná vidlice. Díky tomu bude motorka i se stokoňovým motorem pořádně ostrou pilou, pro závodní použití navíc půjde výkon ještě posílit. Proto byla použita jízdní elektronika z modelu RSV4, což znamená elektronické ovládání škrticích klapek ride-by-wire a optimalizace asistenčních systémů APRC pomocí gyroskopů v šesti osách. 

Aprilia RS 660
Aprilia RS 660
Aprilia RS 660

V sestavě APRC nechybí kontrola trakce, anti-wheeling, kontrola brzdění motorem, náklonové ABS a rychlořazení nahoru i dolů. Tomu odpovídá i aerodynamika s kapotáží ve stylu MotoGP pro optimální stabilitu ve vysokých rychlostech. Mezi jízdními režimy bude i Challenge pro jízdu na okruhu, a dokonce i Time Attack s možností osobního nastavení pro zkušené závodníky.

Honda CBR1000RR-R Fireblade

Přestože příznivci okřídlené japonské značky snili o Firebladu s véčkovým motorem, z nového čtyřválce rozhodně nebudou zklamaní. Japonci model pořádně přiostřili a vytáhli výkon na 160 kW, tedy 218 koní při 14 500 otáčkách. Vývoj agregátů pro MotoGP, kde Honda vítězí, nese své ovoce a RC213V slouží jako vývojová laboratoř právě pro konstrukci nového čtyřválce. 

Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade
Honda CBR1000RR-R Fireblade

Větší vrtání, snížené tření pomocí povrchů DLC, titanové ojnice, to vše jsou věci ze světa MotoGP. Samozřejmostí je elektronika se sledováním polohy motocyklu, i tady už si doba říká o aerodynamická křidélka pro zvýšení přítlaku. A vedle standardu ještě Honda nabízí radikálnější verzi SP.

Ducati Panigale V2

Panigale už sice jezdí s novým čtyřválcem V4, ale inovuje se i V2 Superquadro s objemem 955 kubíků. Ten pro závody třídy superbike má základ 155 koní v 10750 ot/min a třeba i nastavitelnou motorovou brzdu nebo kontrolu trakce DTC Evo 2. 

Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2
Ducati Panigale V2

V porovnání s předchozí 959 Panigale je novinka o 2 mm spuštěná ve vidlicích a má o 2 mm delší zadní tlumič. To slibuje o kousek pohodlnější jízdu na běžných silnicích, byť i nadále zůstává základem pro superbiky.

Bimota Tesi H2 s motorem Kawasaki

Koncern Kawasaki majetkově vstoupil do italské značky Bimota. Hned první ukázkou je Bimota Tesi se zabudovaným motorem H2 s přeplňováním. Bimota vždy patřila mezi značky pro fajnšmekry a lišila se přístupem, konstrukcí i cenou. Kawasaki Motors Europe nyní založila v Itálii pobočku Italian Motorcycle Investment, na niž budou registrovány ochranné známky Bimoty a ve finále půjde o společný podnik. 

Bimota Tesi H2
Bimota Tesi H2

Stávající italský majitel Bimoty bude mít 50,1 % a Kawasaki Motors Europe 49,9 %. Tesi H2 spojuje to nejlepší od obou značek. Přední kyvnou vidlici a čtyřválcový motor s kompresorem o výkonu přes 240 koní. Víc informací zatím není k dispozici.

MV Agusta Superveloce 800

První retro laděný supersport a MV Agusta má rozhodně na co navazovat, 37 světových titulů hovoří samo za sebe. Proto si mohla dovolit dát modelu Superveloce jedinečnou estetiku, která sice krásně prodlužuje křivky minulosti, ale současně hraje na strunu aerodynamického přítlaku díky spoileru nad plexištítkem. 

MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800
MV Agusta Superveloce 800

Konstrukčně vychází ze supersportu F3 800, tedy s tříválcem s klikovkou rotující v opačném směru a výkonem 148 koní. Je tu ještě omezená Serie Oro a dražší výfuková soustava s výkonem 153 koní. Standardní verze má lité ráfky, vyšší Serie Oro vyplétané, liší se i větším poměrem karbonových dílů a samozřejmě barvou.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...