Letos slaví Mazda výročí 100 let. Podívejte se na slavné, zajímavé i pozapomenuté modely této výjimečné japonské automobilky, která šla vždy mimo mainstream. Jedno z nejúžasnějších muzeí automobilky, která vždy „bojovala“ o přízeň zákazníků na vlastní pěst často velmi nekonvenční technikou, je v bavorském Augsburgu. Pojďte na prohlídku.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Muzeum založil tradiční dealer mazd Auto Frey v Augsburgu. V prostorách bývalého depa vytvořil Joachim Frey a jeho rodina úžasné muzeum s neuvěřitelnou sbírkou téměř všech důležitých modelů značky.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
V muzeu jsou k vidění nejen auta, ale také další rekvizity a předměty patřící do historie této výjimečné značky.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Logo používané Mazdou od roku 1959 do roku 1975
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Joachim Frey spojil svůj život se značkou Mazda. Jeho předci pocházeli ze Slezska, on sám se na Ostravsku narodil, rodina však brzy přesídlila do Německa.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Wankel motor neboli benzinový agregát s krouživým pístem proslavil Mazdu po celém světě. Dnes už se přes různé spekulace z důvodu obtížného plnění emisních limitů v sériové výrobě nepoužívá.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda Carol, jinak též Mazda 600, byla v roce 1962 prvním čtyřmístným vozem značky. Samozřejmě se jedná o tzv. Kei car, čili kapesní auto s motorem 0,66 litru.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda Eunos Cosmo (1990) - Pomyslný vrchol celé rodiny rotačních motorů se nastěhoval do nadčasové a veskrze luxusní karoserie typu GT s mnoha technickými finesami uvnitř. To nejlepší se ale nacházelo pod kapotou: bezmála dvoulitrový trojrotorový wankel typu 20B s dvoustupňovým přeplňováním měl výkon přinejmenším 280 koní a točivý moment 402 Nm. V Evropě se vrchol řady Cosmo nikdy neprodával.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Víte, že MX-5 existovala jako kupé mnohem dřív než ve stávající generaci ND? Pouhých 179 kusů vzniklo na bázi druhé generace už v roce 2004, avšak pouze pro japonský trh.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Hledáte-li Ameriku, i na to měla Mazda řešení. Naprosto konzervativně střižená limuzína Road Pacer z let 1975-77 však byla přirozeně vybavena wankel motorem o výkonu 130 koní a celé auto vycházelo z australského Holdenu HJ.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda Rotary Pick-up – už od konce 50. let Mazda souběžně s osobními auty vyráběla také užitková – ostatně první vozidlem Mazda byla právě nákladní tříkolka. Rotary Pick-up z roku 1974 (ano, samozřejmě s wankelem) pochází ze třetí generace těchto vozů a na západě USA zaznamenal slušný prodejní úspěch vzdor spotřebě 15 litrů.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda Parkway byla důkazem toho, že, co se týče aplikace wankelu, neznala Mazda hranic. Vedle konvenčních verzí s motory 2,5 nebo 2,7 litru se vyrábělo i provedení tohoto midibusu s rotorem 13B. Uvezlo 26 cestujících a výhradně na japonský trh se dodávalo v letech 1974-77.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
První Mazda 323 je bezesporu významným automobilem, historicky mnohem zajímavější je ale off-road model XV-1 parkující v pozadí. Šlo o vojenskou zakázku pro diktátorský režim v Barmě, kde se vůz také vyráběl.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda RX-5 Cosmo byla další genezí původního Cosmo Sportu z roku 1967, vyráběla se plných šest let od roku 1975.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Model 323 F s pověstnými mrkačkami byl jednou z prvních mazd, které se od začátku 90. let oficiálně prodávaly i u nás. Mezi podnikateli a různými pseudocelebritami šlo o velmi oblíbený model.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda R100 z roku 1969 byla důkazem, že nejen velká luxusní kupé jsou doménou wankel motorů. Malý model, který je přímým předchůdcem pozdějších modelů 323 a 3, poháněl rotační agregát o výkonu 82 kW nebo tři druhy běžných motorů. Tento typ byl také velmi úspěšný v automobilových závodech.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda AZ-1 neboli Autozam AZ-1 byl reakcí na uvolnění předpisů pro Kei cars na konci 80. let. Tato miniauta totiž mohla mít až 64 koní z objemu 0,66 l, což Hondu, Mazdu a Suzuki podnítilo ke stavbě atraktivních sporťáčků s motorem uprostřed (AZ-1, Honda Beat a Suzuki Capuccino).
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Právě design malé Mazdy s dveřmi zvedanými k obloze však platí za nejikoničtější.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda Luce z roku 1969 byla velké kupé, které postrádalo sportovnost Cosma, zato bylo mnohem pohodlnější. Vozů, které stylizoval Giugiaro, nevzniklo více než 1000.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vrcholné soutěžní provedení typu RX-7, tedy prvního masově rozšířeného auta s wankel motorem a nepřímého nástupce Cosmo Sportu. Rallyové i okruhové verze byly velmi úspěšné. Vyobrazená specifikace byla postavena pro skupinu B. Měla zadní pohon a výkon přes 300 koní.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Model Cosmo Sport z roku 1967 je dodnes nejslavnější mazdou všech dob. Výjimečný design typicky bíle lakovaného kupé skvěle ladí s hladce znějícím wankel motorem v dlouhé přídi. 130 koní byla na 60. léta slušná porce. Zajímavostí je, že první prototyp se představil měsíc před olympijskými hrami v Tokiu 1964.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda R360 z roku 1960 byla vůbec prvním osobním vozem značky. Vyráběla se deset let a motor o výkonu 16 koní umožňoval dvoumístnému vozítku dosáhnout rychlosti 85 km/h.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Vůbec prvním vozidlem Mazda byla tato nákladní tříkolka Go z roku 1931, současně šlo o první motorovou rikšu. Zajímavostí je, že tříkolky byly prvních pár let distribuovány firmou Mitsubishi.
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Museum Mazda Frey v Augsburgu
Autor: Martin Mičánek, pro iDNES.cz
Mazda 787B - slavný speciál, který vyhrál v LeMans s rotačním motorem v útrobách, je jedinou mazdou, která Freyovým chybí ve sbírce. Vzhledem k astronomickým cenám závodního speciálu zůstane asi jen u snění.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz