Už žádná sprostá gesta: cyklistická bunda ukazuje směrovky a náladu

Jak být pro řidiče v provozu předvídatelný a bezpečně dojet na kole do cíle? Automobilka Ford přišla s prototypem emoji bundy, která má v síťovině na zádech zabudované LED diody. Cyklista tak signalizuje řidičům nebezpečí, nálady nebo změnu směru.

Velkoměsta se snaží všemožně ulevit houstnoucí dopravě a podporují městské cyklisty. Ať už jde o bikesharing nebo jízdu do práce na vlastním bicyklu, tento způsob dopravy se stává stále populárnější, po celé Evropě jej využívají miliony lidí. Ale pro cyklisty je v hustém městském provozu velmi nebezpečný.

Komunikace mezi cyklistou a řidičem především ve městě bývá občas náročná. Pokud chce jezdec změnit směr nebo poděkovat za volnou cestu, musí se pustit řídítek. To jej ale ohrožuje ve stabilitě a hrozí pád, který je v husté městské dopravě velmi nebezpečný. Podle údajů Evropské komise zahynou na evropských silnicích a ulicích každoročně přibližně dva tisíce cyklistů.

Automobilka Ford přišla s nápadem, který by měl cyklistům cesty zpříjemnit a udělat z nich zábavu. A řidičům trochu usnadnit jízdu za cyklistou tak, aby se o silnici bezpečně podělili. Prototyp emoji bundy, se kterým Ford přišel, signalizuje pomocí jednoduchých emotikonů řidičům kolem cyklisty jednoduché vzkazy.

Emoji bunda, kterou nechal Ford vyrobit v rámci iniciativy Share the Road (podělte se o silnici), má LED diody upevněné v síťovině na zádech. První jazyk zrozený v digitálním světě, starý přes dvacet let, se tak stal užitečným i v provozu.

Pomocí tří druhů smajlíků může cyklista signalizovat řidiči za ním svou náladu, pomocí šipek doleva a doprava zase zamýšlenou změnu směru a výstražný trojúhelník s vykřičníkem zase automobily za kolem upozorní na nebezpečí či neočekávanou situaci na silnici. A jak se ovládá? Cyklista si zvolí konkrétní signál pomocí dálkového ovládání na řídítkách.

„Žijeme a jezdíme ve světě, kde je komunikace mimořádně důležitá. Mezi řidiči a cyklisty se ale až příliš často redukuje na troubení a vulgární gesta. Cyklisté zpravidla musí pustit jednou rukou řídítka, chtějí-li komunikovat, a to snižuje jejich bezpečnost. Emoji bunda využívá všeobecně srozumitelné komunikační prostředky a ukazuje možný způsob, jak napětí mezi oběma skupinami snížit. Všichni se učíme, jak se o silnici dělit, uvedl Emmanuel Lubrani z Ford of Europe.

Dobrý nápad, realita daleko

Podle experta na dopravní bezpečnost Romana Budského z Platformy Vize 0 je každé smysluplné zviditelnění cyklistů vítané a bunda je dobrý nápad. Ale na české silnice se jen tak nerozšíří.

„V současné době nemůže zcela nahradit signalizaci cyklisty směrem k řidiči, který vždy musí rukou ukázat změnu směru. To je zákonem jasně dané,“ upozornil Budský s tím, že cyklista nemůže spoléhat pouze na bundu a musí se řídit dopravními předpisy.

„Zcela nahradit stávající signalizaci tedy nemůže, alespoň ne hned. Každý cyklista má navíc jinou stavbu těla, takže je tu otázka velikosti signalizace. Je také otázkou, jak jdou emotikony vidět za bílého dne a ve slunci. Navíc je to aktivní světelný zdroj, který by nejspíš musel projít schválením. A bylo by potřeba též unifikovat pojetí bund, aby nedošlo k tomu, že by si každá firma dělala takové bundy a vesty po svém, což by mátlo řidiče....těch otázek je velká řada,“ doplnil Budský s tím, že než projde podobný dobrý nápad legislativním procesem, trvá to v Česku v lepším případě několik let.

Bezpečnostní kampaně

  • Cílem kampaně„Share the Road“ je podporovat sounáležitost mezi různými skupinami účastníků silničního provozu. Ford věří, že z většího rozvoje bezpečné cyklistiky budou nakonec těžit všichni. Společnost vytvořila mimo jiné program virtuální reality, který pomáhá řidičům lépe se vžít do kůže cyklistů – a naopak. Předběžné studie naznačují, že téměř všichni účastníci programu vyjádřili po jeho absolvování vůli upravit své chování v silničním provozu.
  • Kampaň pro podporu cyklistů v husté mětské dopravě má i česká automobilka Škoda Auto. Jmenuje se We love cycling a kromě jiných projektů se zaměřuje i na bezpečnost jízdy na kole. Škodovka připravila sadu instruktážních videí i kvízy, pomocí kterých se snaží cyklisty i řidiče upozornit na nejčastější rizika na silnicích a naučit je, jak jim předcházet.
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...