Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

  13:00
Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u Dobříše. Z palubní kamery projíždějícího auta je vidět i slyšet, že strojvedoucí osobního vlaku houkal před přejezdem, řidič kamionu přesto vjel na koleje. Následky nehody byli čtyři zranění.

Střet odehrál u obce Stará Huť nedalo Dobříše na silnici 114, kterou kříží koleje (trať číslo 210).

„Nehoda vlaku s nákladním vozem se stala na železničním přejezdu mezi Starou Hutí a Mokrovraty. Jeden ze tří vagonů vykolejil,“ řekla mluvčí příbramské policie Monika Schindlová. Na boku skončil přívěs kamionu, z něhož se vysypaly prázdné palety, které vezl do výrobny dřevních pelet a briket.

Na místo střetu vyjely jednotky profesionálních hasičů z Příbrami a Dobříše.

„Pracuji v areálu vedle přejezdu. Slyšeli jsme troubení a následný náraz. Běžel jsem hned k vlaku, kde jsem vykopl okno a pomohl lidem ven,“ uvedl pro magazín pribram.cz na místě svědek události.

Vina je samozřejmě na straně řidiče, strojvedoucí šoféra nákladního vozu varoval i houkáním. Diskutující na internetu ovšem upozorňují na to, že v daném místě, kde vede trať souběžně se silnicí, se vlak schová kamionu jednoduše do mrtvého úhlu.

„Každý kdo ale kamionem jezdí, ví, že doprava dozadu není moc výhled. Asi měl být bezohledný vůči ostatním, najet do protisměru a pak pomalu odbočovat doprava, aby byl autem kolmo ke kolejím. Pak by vlak viděl,“ píše jeden z diskutujících. V místě, kde je přejezd ihned za odbočkou doprava, se silnice v rychlém oblouku stáčí doleva.

„Je to opravdu složitý přejezd, který je kolikrát složitý pro osobní automobil, natož pro nákladní s vlekem. A co se týče světel na přejezdu - vzhledem k tomu, že se jedná o velmi frekventovaný přejezd, žádali jsme o umístěni světel v době, kdy probíhala rekonstrukce všech přejezdů, i jsme se chtěli finančně spolupodílet, ač je přejezd ve vlastnictví drah, ale bylo nám sděleno, že to není možné, že to v projektu není,“ píše na facebooku Zdena Minichthalerová.

V pátek se staly tři takové nehody vlaků: u Staré Huti, u Městce Králové a u Žatce. Všechny nehody mají stejného původce: nepozornost. Evropská agentura pro železnice uvádí, že v 98 procentech nehod na železničních přejezdech jde o pochybení na straně účastníků silničního provozu.

Na českých tratích je téměř osm tisíc přejezdů, zabezpečených závorami je z toho asi 1 400. Téměř čtyři tisíce jsou jen označené výstražným křížem. Podle Správce železniční dopravní cesty (SŽDC) počet takových přejezdů dlouhodobě klesá, a naopak přibývají přejezdy se zabezpečovacím zařízením doplněným o závory.

„Prosté doplnění přejezdu o závory však není levná záležitost. V ideálním případě, kdy stačí pouze doplnit stávající zabezpečovací zařízení o závory, se může jednat o jednotky milionů korun. Jsou i případy, kdy se kvůli modernizaci přejezdu musela měnit konfigurace přilehlého staničního zabezpečovacího zařízení, a to se již můžeme bavit o částce významně převyšující deset milionů korun,“ píše na svém webu SŽDC.

Dlouhodobá strategie správců železničních tras v celé Evropě je nahrazování přejezdů bezpečnými nadjezdy či podjezdy.

Všechny přejezdy jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně výstražníku (skříň se světly) nebo na zadní straně výstražného kříže. Po zavolání na tísňovou linku 112 a nahlášení čísla přejezdu je schopen operátor díky tomuto systému během několika minut zastavit provoz na dané trati.

Každý přejezd je označen číslem, v případě nehody jej bezpečnostní složky jednoduše identifikují

Jak se chovat na přejezdu

Nejzásadnější pravidlo je jednoduché: „Vlak má vždy přednost“. Brzdná dráha vozidel závisí na rychlosti, hmotnosti a adhezi, v každém případě se však u vlaků počítá ve stovkách metrů, a to i při relativně nízké rychlosti. „Nejrychlejší vlaky zastavují přibližně na vzdálenost 1 000 až 1 200 metrů,“ uvádí Centrum služeb pro silniční dopravu. „Než lokomotiva skutečně dobrzdí, tlačí auto před sebou mnohdy i 300 metrů.“ Pravidla, jak se chovat na přejezdu čtěte zde.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...