Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Revoluční rodinný Renault 16 znalo i Československo

Slavný autosalón v Ženevě, který musel být letos odvolán kvůli prevenci před koronavirem, se za 115 let existence stal místem, kde byla veřejnosti poprvé představena řada zásadních modelů historie automobilismu. Jedním z nich byl francouzský Renault 16, Evropské auto roku 1966 se představilo premiérově 1. března 1965.
Renault 16

Renault 16 | foto: Renault

Renault 16 vstoupil do historie jako průkopník karoserie typu hatchback. Nebyl sice prvním vozem s výklopnou zádí, rozhodně však má velkou zásluhu na rozšíření tohoto řešení. Byl to neobyčejně zdařilý rodinný vůz s variabilním, prostorným a také dobře přístupným interiérem.

V šedesátých letech prožívala rozradostněná Evropa baby boom. Šéf Renaultu Pierre Dreyfus chtěl rostoucí populaci nabídnout prostorné auto. Velký rodinný hatchback byl trefou do černého, znamenal opravdovou revoluci.

Fotogalerie

Nezapomenutelná šestnáctka byla prvním renaultem stavěným podle filozofie „voiture á vivre“, tedy auta pro život, která se o dvacet let později stala celofiremním heslem.

Slavný anglický automobilový závodník sir Stirling Moss vysekl R16 v roce 1970 poklonu: „Renault 16 je bezpochyby nejchytřeji navrženým automobilem, se kterým jsem se kdy setkal, a myslím si, že každý britský výrobce automobilů by si jeden měl koupil, jen aby viděl, jak je postavený.“

Tímto modelem francouzská automobilka opustila koncepci s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou. Díky nezávislému zavěšení všech čtyř kol a odpružení torzními tyčemi poskytoval i vynikající jízdní pohodlí.

Vpředu podélně uložený motor 1,5 litru o výkonu 63 koní poháněl přední kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky řazené pákou pod volantem, v roce 1973 kdy prošel model modernizací, se dočkal pětistupňové převodovky. Pětidveřový sedan o celkové délce 4,23 metru měl kuriózně různý rozvor náprav vlevo a vpravo: 265 centimetrů byly od sebe vzdáleny osy kol vpravo, ale 272 centimetrů vlevo.

Rozdíl ve vzdálenosti zadních, nepoháněných kol od předních způsobovala nutnost naskládat na podvozek právě torzní tyče sloužící k pérování. Šestnáctka dosahovala rychlosti 145 km/h a průměrně spotřebovala 9,5 l/100 km.

Renault 16

Kromě velkého výklopného víka ve splývající zádi se šestnáctka chlubila tlakově odlévaným hliníkovým blokem motoru. Licenci na patent pro tento způsob výroby Francouzi údajně koupili od Škody, která jej používala na motory pro embéčko.

V průběhu výroby „šestnáctky“ získaly i výkonnější motory, ve výbavě se objevily například automatická převodovka, elektrické ovládání oken či střešního okna.

Vůz ověnčený titulem Automobil roku 1966 se díky politickému uvolnění v 60. letech objevil i na československých silnicích. Ve čtenářské anketě časopisu Svět motorů, vylosované na srazu Renault Clubu v červnu 1967 ve Svratce, vyhrál mezi sto tisíci respondenty hlavní cenu v podobě Renault 16, mladý dělník obuvnické továrny ve Zlíně. Svůj Renault 16 pak využíval pro rodinné výlety, ale také s ním taxikařil. Později se R16 uplatnil i při stavbě rodinného domku.

Majitel si nemohl prostornou šestnáctku vynachválit. „Kromě cihel a nejtěžších věcí jsem v tom autě odvozil všechno, co bylo potřeba, i pět metráků cementu najednou,“ uvedl po letech tehdejší výherce Karel Krystyník pro knížku Renault v českých zemích, kterou napsal Jan Tuček, znalec francouzských automobilů.

Renault 16 se vyráběl až do roku 1980, pět let tak doprovázel svého symbolického nástupce Renault 20/30 vyráběného v letech 1975 až 84. Z továren vyjely na dva miliony kusů Renaultu 16.

Technik si R16 řekl o místo šéfdesignéra

Zdařilý a na svou dobu neuvěřitelně moderní a průkopnický design je dílem Gastona Jucheta. Inženýr se specializací na aerodynamiku byl klíčovým člověkem při vývoji projektu 115, ze kterého vzešel právě Renault 16. V té době to bylo vlastně obvyklé, jen čtyři roky před „šestnáctkou“ představil Jaguar jedno z nejslavnějších aut všech dob, charismatický E-type, jehož vzhled je dílem leteckého inženýra a experta na aerodynamiku Malcoma Sayera. Ten se dokonce ohrazoval proti tomu, aby se o něm mluvilo jako o designérovi.

V překotné době šedesátých let, které charakterizuje konjunktura a obrovský pokrok na poli techniky, to bylo vlastně ideální propojení umění a techniky. Tvůrce vzhledu měl také technické znalosti, takže jeho návrhy zohledňovaly dané požadavky a možnosti.

Renault 16

Juchet byl v roce 1965, kdy se jeho šestnáctka představila, oficiálně jmenován šéfdesignérem Renaultu. Byl jím až do roku 1975. A pak ještě jednou v letech 1984 až 1987. Juchetův technický základ se projevil i v tom, že do práce studia přinesl moderní výpočetní techniku, která designérům pomáhá při modelování. V roce 1968 vyvinul francouzský inženýr Pierre Bézier pro Renault a konkurenční francouzský Peugeot systém pro modelování povrchů UNISURF na základě programů CAD/CAM. Plného nasazení se UNISURF u Renaultu dočkal v roce 1975. Dodnes pak používají grafici a designéři ve specializovaných programech takzvané Bézierovy křivky a plochy.

Juchet také přivedl do designstudia ke spolupráci slavné italské designéry. Nejprve v sedmdesátých letech Marcella Gandiniho, který stojí za vzhledem Renaultu 5 a slavného kamionu Magnum v osmdesátých letech pak Giorgetta Giugiara, jehož podpis nesou Renaulty 19 a 21.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...