Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily sázejí na jednoduchost, stačí jim jednostupňová převodovka

Elektromobily jsou z mnoha hledisek mechanicky jednodušší než klasická auta se spalovacím motorem. Důkazem je nová převodovka, kterou používá Volkswagen ID.3 a další elektrická auta na platformě MEB, včetně chystané Škody Enyaq. Převodovka je jednoduchá, ale nároky na ni vysoké, třeba kvůli hlučnosti.
Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen

Jednostupňová převodovka pro elektromobily Volkswagen | foto: Volkswagen

Možná to na první pohled nevypadá úplně logicky, ale i většina elektromobilů potřebuje převodovku. Porsche Taycan Turbo S dokonce na zadní nápravě používá speciální dvoustupňové ústrojí, které autu umožňuje dosahovat extrémních hodnot zrychlení díky tomu, že na první převod putuje na kola větší točivý moment než na převod druhý, který je určen pro ustálenou jízdu nebo jízdu vyššími rychlostmi a zajišťuje ekonomický provoz auta.

Běžné elektromobily ovšem něco takového nepotřebují a i v rámci výrobních úspor používají podstatně jednodušší řešení. Například veškeré vozy postavené na elektrické platformě MEB u koncernu Volkswagen dostanou jednotnou jednostupňovou převodovku, která postačí pro kompletní rozsah jízdních situací.

Jediný převod elektromobilům stačí díky tomu, že jednou z jejich vlastností je dostupnost vysokého točivého momentu už od prakticky nulových otáček. Ten zůstává v širokém spektru otáček u elektromotorů konstantní, což je zásadní odlišnost od spalovacích motorů. U nich s otáčkami točivý moment roste, až na určité hranici začne opadat. I proto potřebují spalovací motory mnohastupňové převodovky, které zajistí, že na kola v každé situaci putuje dostatek síly. U elektromotorů to potřeba není.

Další výhodou elektromotorů je, že se jednoduše mohou točit na obě strany. Převodové ústrojí platformy MEB, které je součástí pohonného celku APP310, tak nepotřebuje ani zpátečku. Pro couvání jednoduše řídicí elektronika roztočí elektromotor na opačnou stranu než při jízdě dopředu.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3

A proč vlastně potřebují elektromobily převodovku, když by elektromotory mohly točit přímo samotnými koly? A když taková řešení dokonce existují? Ano, existují, ale speciální elektromotory, které jsou umístěny třeba v nábojích kol a točí se přesně tak rychle, jak rychle má auto jet, jsou velmi drahé, komplikované a v praxi přináší zatím celou řadu dalších potíží (třeba velkou neodpruženou hmotu). Klasické elektromotory jednodušší a levnější konstrukce ovšem pro dosažení svých maximálních výkonů vyžadují vysoké otáčky. A ty by byly podstatně větší, než které mají na kola putovat.

Převodové ústrojí Volkswagenu, které se vyrábí pro všechny MEB elektromobily v továrně Volkswagen Group Components v německém Kasselu, tak dostalo zhruba desetinásobný převodový poměr: otáčky elektromotoru desetkrát zredukuje. Díky tomu může elektromotor točit svých maximálních
16 000 otáček za minutu a dosahovat při tom maxima výkonu 150 kW. Při maximálních otáčkách pak elektromobil vyvine maximální rychlost 160 km/h.

Mimochodem, samotná převodovka vlastně není tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát: stačila by dvě ozubená kola a bylo by hotovo. Jenže kvůli úspoře místa dochází k redukci otáček nadvakrát, jsou tu tedy dvě soukolí namísto jednoho. Další komplikací, která znamená vysoké nároky na kvalitu výroby převodovky, je hluk. Elektromobily jsou tiché, a tak i ozubená soukolí musí pracovat maximálně tiše, což vyžaduje špičkovou přesnost výroby.

Jedna převodovka pak obsáhne opravdu všechny potřebné scénáře použití. Mimochodem, toto zvolené řešení je vlastně i jedním z důvodů prakticky jasně daného rozsahu výkonů elektromobilů postavených na MEB.  Jedním z nich je i Škoda Enyaq, jejíž premiéra je připravená na druhou půlku letošního roku (čtěte více).

Základní elektromotor s výkonem 150 kW lze sice „podladit“ (v nabídce je verze se 110 kW) nebo možná i použít jeho silnější verzi, ale pak je otázkou, zda by nebyly potřeba úpravy převodovky. A tak je jednodušší požívat v co nejširší míře jednotný výkon a vyššího výkonu pak vozy dosahují tak, že dostanou pohon všech kol: jedno ústrojí APP310 pohání zadní kola, druhé kola přední.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektromobilita srazila vaz šéfovi obří autopůjčovny. Jeho vize ztroskotala

(zleva) První náměstkyně primátora New Yorku Sheena Wrightová, starosta New...

Západní svět začíná přecházet z klasických spalovacích motorů na auta s elektrickým pohonem. Změna...

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem
Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem

Sídliště Za Chlumem, Bílina - Teplické Předměstí, okres Teplice
10 835 Kč/měsíc

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...