„Nebezpečná je především spánková deprivace a únava účastníků silničního provozu,“ varuje Roman Budský z platformy VIZE 0.
„Lidé často mívají problémy přizpůsobit se změněným podmínkám, avšak dané potíže zpravidla během několika dní pominou,“ komentuje Budský. „Změna času může mít vliv i na výkon řidičů. Podle odborníků z americké University of Colorado se jedná především o spánkovou deprivaci. Výkon ospalých řidičů nejednou klesá na úroveň šoférů jedoucích pod vlivem alkoholu.“
Řidiči mohou mít podle dopravního experta specializovaného na bezpečnost provozu problém s vnímáním a vyhodnocováním potenciálně nebezpečných situací a také jejich reakce nemusí být dostatečně rychlé. „Skokové zkrácení doby spánku o jednu hodinu narušuje jeho kvalitu, což s sebou následně nese problémy s nedostatečnou mírou pozornosti za volantem,“ vysvětluje Roman Budský.
Ze statistik vyplývá, že během dvou týdnů po provedené změně času stoupá výskyt smrtelných dopravních nehod o 6 procent. „K danému výsledky došli analýzou více než 730 tisíc dopravních nehod, ke kterým došlo v letech 1996 - 2017. Specialisté z University of British Columbia upozorňují, že nejnebezpečnějším dnem bývá pondělí bezprostředně následující po víkendu, kdy se přešlo na letní čas. Počet dopravních nehod se může skokově zvýšit o celou šestinu. Na silnicích se totiž potkává velké množství nedospalých lidí, kteří nadprůměrně chybují a navíc mohou být podráždění, což s sebou nese nižší míru vzájemné tolerance,“ vysvětluje Budský.
Univerzitní data potvrzují i české pojišťovny. Například Kooperativa v loňském roce zaznamenala výrazný nárůst škod v podstatě celý týden po změně času. „V pondělí prvního dubna 2019 to bylo o cca 11 % více škod, ale úterý, středa a čtvrtek po změně času přinesly dokonce více než 20% nárůst škod oproti době před změnou času,“ upozorňuje na kritické dny Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Nedostatečný spánek a také únava jsou jedním z nejvýznamnějších faktorů, které zapříčiňují dopravní nehody. Nejohroženější jsou v tomto ohledu mladí řidiči do 25 let, senioři, lidé pracující na směny a řidiči, kteří denně ujedou stovky kilometrů. Ať už řidiči kamionů nebo obchodní zástupci.
Silná únava zvyšuje riziko nehody a reakce takto unaveného řidiče se dají přirovnat k těm, které má řidič s jedním promile alkoholu v krvi - nesoustředěnost, nervozita, zkratovité jednání, nebo naopak velmi pomalé reakce, špatný odhad.
„Je tedy dobré se před jízdou dospat, udělat si dostatečnou časovou rezervu, během cesty dělat pauzy a cestu také plánovat. Měli bychom mít alternativy v případě nehody nebo kolon na naší trase. V pauzách pomáhá projít se kolem auta nebo protáhnout, dát si kávu a především hodně pít pramenitou vodu,“ radí Budský. „Dehydratace totiž také velmi negativně ovlivňuje řidičovy schopnosti i agresivitu. Známé rady jako otevřené okénko nebo nahlas puštěné rádio či konzumace decilitrů kávy fungují jen krátce a jsou vhodné spíše na probrání řidiče,“ uzavírá Budský.