„Probíhá měření nejvyšší povolené rychlosti v úsecích s omezením rychlosti. Přestupky policie řeší oznámením. Také namátkově kontroluje řidiče, zda nejezdí pod vlivem návykových látek, nejen alkoholu,“ řekla olomoucká policejní mluvčí Lenka Vanková.
V Ústeckém kraji se v týdnu před vyhlášením nouzového stavu stalo 201 nehod, v prvním týdnu po něm jejich počet klesl na 104. „Stále se ale objevují řidiči, kteří si právě klidnější provoz a nižší počet aut na silnicích vykládají jako ‚příležitost‘. Nerespektují pravidla silničního provozu a riskují tak nejen pokutu, ale ohrožují zdraví a životy dalších účastníků,“ uvedla krajská policejní mluvčí Šárka Poláčková.
Policista z dopravního inspektorátu v Lounech řekl, že kvůli nouzovému stavu je na Lounsku měření rychlosti omezené. „Soustředíme síly na ochranu státních hranic, kde také vypomáháme a kontrolujeme dodržování opatření nařízení vlády,“ řekl inspektor s tím, že policisté se snaží omezit osobní kontakty, aby se nenakazili. Radary na měření rychlosti, které jsou plně automatizované, fungují ale dál.
V sousedním Libereckém kraji policie zatím řidiče kontroluje. „Nezaznamenali jsme zvýšení (počtu překročení rychlosti) oproti tomu, co bylo před zavedením nouzového stavu,“ řekl koncem minulého týdne mluvčí liberecké policie Vojtěch Robovský. Podle něj po zavedení nouzového stavu nedělají žádné bezpečnostní akce zaměřené na dodržování rychlosti, prioritou je dodržování nařízení vlády v souvislosti s vyhlášeným nouzovým stavem.
Na Vysočině podle mluvčí policie Dany Čírtkové teprve měření rychlosti začne v souvislosti se stavební činností na dálnici D1, kde je rychlost snížená na 80 kilometrů za hodinu. „Policisté na D1 zaznamenali při službě přestupky řidičů kamionů, ale ne rychlost – byly tam nějaké přestupky, kdy měli odstavená vozidla na dálničním tělese, třeba v odstavném pruhu. Zřejmě ubyly parkovací kapacity vzhledem k tomu, že se znovu spustila modernizace dálnice,“ řekla Čírtková. Omezení rychlosti na dálnici D1 podle Čírtkové platí od minulého čtvrtka.
Nehod je polovina
„Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí,“ uvádí Tomáš Neřold, vedoucí BESIPu. „Je patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod. Nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžkých zranění – je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně tragických nehod.“
Počet smrtelných nehod bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. „Prázdnější silnice dávají prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé. Pozitivně by se naopak mohl projevit menší počet kolizních situací mezi vozidly a těmi nejzranitelnějšími – chodci a cyklisty,“ komentuje Neřold.
„Vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Máme příležitost přenést si takové chování i na silnice. Nezapomínejte prosím na ohleduplnost a vzájemný respekt ani za volantem. Záchranáře, hasiče i policisty v těchto dnech potřebujeme na úplně jiných místech než u dopravních nehod,“ dodává. A připomíná chodcům a cyklistům, aby se nerozptylovali mobilním telefonem a za snížené viditelnosti nosili reflexní prvky.