Široké pneu líp brzdí, úzké jsou výhodou na vodě, potvrdil test

Chcete vyměnit úzké pneumatiky na svém autě za širší? Německý autoklub ADAC se podrobně podíval na jednotlivé vlastnosti, výhody i nevýhody úzkých nebo širokých pneumatik.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ADAC

Mnoho motoristů si myslí, že čím širší pneu, tím více auto drží na silnici a vypadá lépe. Navíc, když k nim zvolíte velké hliníkové ráfky, tak to prý autu dodá jinou tvář a eleganci. Je však nemalá investice do jiného obutí opravdu tak žádoucí s ohledem na bezpečnostní vlastnosti a pohodlí?

Německý autoklub si vzal do testu rovnou čtyři rozměry schválených letních pneumatik pro model VW Golf sedmé generace, tedy té, která se loni přestala vyrábět. Šlo o letní obutí velikosti 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17 a 225/40 R18.

Přilnavost

Všechny typy pneumatik byly testovány na suché silnici v délce brzdné dráhy ze 100 km/h na 0 km/h. Tady vyhrály ty širší a rovnou experti výsledek hodnotili slovy „čím širší, tím větší přilnavost“. Patnáctipalcová pneumatika zabrzdila ze stovky na nulu za 38,4 m, šestnáctipalcová pneumatika už měla brzdnou dráhu 37,5 m, se sedmnáctipalcovou brzdil golf 36,9 m a vítězná osmnáctipalcová zastavila auto za 36,7 m což je o 1,7 m méně než patnáctka.

Aquaplaning

Úzké pneumatiky dominují při jízdě za deště. Technici zkoumali, za jaké rychlosti pneumatika nezvládne odvod vody a dojde ke ztrátě přilnavosti. U patnáctipalcové pneumatiky držely až do rychlosti 82,7 km/h, šestnáctky odpadly při 76,9 km/h, sedmnáctky ještě dříve při rychlosti 72,0 km/h a osmnáctky dokonce při 71,4 km/h. Rozdíl mezi patnácti a osmnáctipalcovou pneumatikou byl 11,3 km/h.

Pohodlí

V této kategorii asi nikoho nepřekvapí, že nejpohodlnější jsou ty nejmenší. Při měření se vyhodnocovala data ze senzorů v autě umístěné pod sedadlem řidiče. Díky své konstrukci mají úzké pneumatiky s vysokou bočnicí větší schopnost odpružení, než ty široké s nízkým profilem - v bočnici pneumatiky s vyšším profilovým číslem je více gumy a uvnitř taky více vzduchu, který odpruží nerovnosti. V číslech je podle měření ADAC rozdíl mezi patnáctkou a šestnáctkou 3,3 %, když srovnáme patnáctku a sedmnáctku tak je rozdíl 3,8 % a největší rozdíl 9,8 % je mezi patnáctkou a osmnáctkou. 

Opotřebení

Z pohledu hospodárnosti je na tom nejlépe široká pneumatika i přesto, že osmnáctipalcová pneumatika je o zhruba pět kilogramů těžší než patnáctipalcová, zjistil ADAC. S patnáctipalcovou ujedete v průměru 30 200 km, se šestnáctipalcovou 33 600 km, se sedmnáctipalcovou 34 000 km a s největší vítěznou pneumatikou 34 400 km.

Zimní pneumatiky

To, co v zásadě platí pro letní pneumatiky, platí i pro ty zimní. Nejužší rozměr 195/65 R15 je mnohem lepší na sněhu a v břečce než širší alternativy. Lépe se také chovají na blátě a při aquaplaningu. Kdo chce široké zimní pneumatiky, měl by si i zkontrolovat možnost nasazení sněhových řetězů, jelikož některé automobilky je pak od určitého rozměru zakazují nasadit, aby nedošlo k poškození vozu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...