Nákladní automobily jsou dílčím cílem strategie od roku 2017. „V období let 2017 až 2019 bylo vinou řidičů nákladních automobilů usmrceno 198 osob, to jest oproti stanoveným předpokladům o dvacet více. Těžce zraněno pak bylo 586 osob, o třináct více,“ uvedl vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Loni bylo podle centra vinou řidičů nákladních automobilů v ČR usmrceno 68 a těžce zraněno 182 lidí, nejvíce ve Středočeském kraji (10), Jihomoravském kraji (9) a na Vysočině (9). V případě těžce zraněných je na špici také Středočeský kraj s 31 zraněnými, následuje Jihomoravský kraj (24).
Příčiny nehod nákladních vozů bývají podle centra obdobné jako u osobních. Jde například o nepozornost, překážku ve výhledu či nepřizpůsobení rychlosti.
Podle Evropské rady bezpečnosti dopravy je na silnicích v Evropské unii čtvrtina úmrtí důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Jen v roce 2018 přišlo ve 27 zemích EU podle analýzy o život při silničních nehodách s účastí těžkého nákladního vozu s hmotností 3,5 tun nebo více 3310 lidí. Ve stejném roce bylo v EU 2630 lidí usmrceno při nehodách s účastí lehkého nákladního vozu.