Honda Jazz: génius malého velkoprostoru má vždy unikátní hybrid

Honda, to je mainstreamová automobilka vyrábějící prémiové vozy. Z pohledu techniky to platí určitě: obdivuhodně vypiplaná a funkční mechanika je ovšem někdy zabalena možná trochu kontroverzně ulítlým designem, v kabině se to taky občas zrovna nepozná.

Honda si za tu výlučnost nechá zaplatit, ale není to navoněné obyčejné auto, opravdu funguje a je často unikátní.

A přesně takový je Jazz. Dát půlmilion za malé čtyřmetrové auto se zdá šílenost. Jenže jazzisté vědí, proč je chtějí za malé MPV dát. Ono je to sice malé auto, ale je dospělé a „velké“. Nejen duchem, i kabinou. Uvnitř vypadá fajnově, je pohodlná, prostorná – i vzadu. Jen kufr by mohl být větší než třísetlitrový.

První rychlou seznamovačku s nejnovější čtvrtou generací jsme si dali na cestách a obchvatu na okraji Prahy. Podvozek je perfektně utlumený, pohodlný a zároveň jistý. Před vysokými retardéry není třeba mít obavy, jazz je tiše, suverénně přelétne, příčné drncáky vyžehlí. Ani není třeba moc přibrzdit.

Na dálnici je stabilní, tichý. Vůbec se nechová jako malé auto. Kola v rozích jazz podepřou v zatáčkách, do těch si můžete najíždět zostra. To je další „rozměr“ světa hond – sportovní naturel umí dát i čistě rodinnému pracantovi.

Řízení je tak akorát tuhé, všechno ladí, funguje. Skvělý je výhled. Za obřím čelním sklem sedíte jak na rozhledně, přístrojovka je schválně placatá, aby ve výhledu nic nepřekáželo. Funkční vychytávkou je unikátní konstrukce předních sloupků. Ty jsou kromobyčejně tenké, v zájmu tuhosti jsou dole rozvidlené, ale silnější noha je ta zadní, přední tak může být subtilnější a méně překážet výhledu.

Honda Jazz

Ergonomicky perfektní je pracoviště řidiče, Honda se v zájmu bezpečnosti, intuitivnosti a přehlednosti vrací k tlačítkům, takže klimatizaci dokážete ovládat poslepu. Skvělá jsou sedadla, vpředu to jsou opravdu křesla, ve kterých si pohovíte i při cestě na dovolenou. Zadní pak mají sedáky v té správné výšce, aby se tam sedělo pohodlně i dospělému, pro zajímavost, oproti předchůdci mají o dva a půl centimetru tlustší výplň.

U Jazzu se konstruktérům daří obdivuhodně kouzlit s prostorem, do malého zevnějšku umí schovat velký vnitřek. Je to opravdové MPV, zadním sedačkám můžete vyklopit sedák a dát za přední opěradla třeba kolo. Čtyřicetilitrovou nádrž má jazz pod předními sedadly, to je specialita malých hond. Z ní navíc motor benzin jen usrkává, tak do pěti litrů.

Unikátní hybrid

Jazz čtvrté generace je totiž v Česku k mání vždycky jako hybrid. Unikátní systém spojující zážehový atmosferický čtyřválec 1,5 litru s elektrickou trakcí ale funguje jinak než obvykle. Je to sériovo-paralelní hybrid – sériový v nízkých a paralelní ve vysokých rychlostech. Dá se to říct i tak, že v městských rychlostech funguje jako elektromobil, na okresce a dálnici zas jako klasický hybrid. Do nějaké sedmdesátky totiž pracuje jako dieselelektrická lokomotiva, nebo chcete-li kdysi Opel Ampera, to znamená, že spalovací motor funguje jako elektrárna, a kola roztáčí elektromotor, pro vykrývání odběrových špiček je na palubě malý trakční li-ion akumulátor (v něm se schová energie asi na dva kilometry šouravé elektrické jízdy). Za cedulí města, kde už šlápnete na plyn, spojka propojí čtyřválcovou patnáctistovku napřímo (celé soustrojí se obejde bez klasické převodovky) a spalovací motor roztáčí přední kola rovnou. Stejně fungovala už předchozí generace hybridního Jazzu, ten nový už tedy bez benzino-elektrické trakce nepořídíte vůbec.

Systémový výkon je 109 k (80 kW) a točivý moment 253 Nm. Spalovací motor má 72 kW a 131 Nm. Aby to nebylo tak jednoduché, elektromotory jsou v celém řetězci dva. Jeden 70kilowattový funguje jako generátor a je spojený s motorem, ten druhý 80kW a 253 Nm je pak hnací, napojený přímo na kola. Mezi nimi je pak spojka, která je propojí někde mezi šedesátkou a osmdesátkou. Jak a kdy se sepne přemosťovací spojka, hlídá elektronika, všechno funguje hladce, i díky dobrému odhlučnění kabiny posádka ani nevnímá, co ji veze.

Honda Jazz

Spíš než hodnoty výkonu o celé té strojovně vypovídají v tomto případě čísla zrychlení – stovka pod deset sekund není na hybrid zaměřený primárně na co nejúspornější jízdu vůbec špatná, a maximálka 175 km/h taky ne.

Ta půlmilionová cenovka vypadá hrozivě, Jazz to kompenzuje nabitou výbavou – v základu jsou LED světla, mlhovky, dešťový senzor, čtečka dopravních značek, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat nebo deset airbagů (kromě těch obvyklých obalujících posádku zvenku ještě dva kolenní a středový mezi předními křesly). Za čtyřicet tisíc navíc je pak navrch třeba alarm, polokožený interiér, infotainment, parkovací senzory. Za dalších třicet pak mimo jiné bezklíčkové odemykání a startování, vyhřívaný volant, hlídač mrtvého úhlu, navigace nebo parkovací kamera; 610 tisíc pak stojí trekkingové provedení Crosstar na větších kolech zvyšujících podvozek o jeden a půl centimetru. To je nabídka pro ty, kdo chtějí ducha SUV.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...