Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec trápení se spojkou. Její chytrou verzi dostávají nové kie

Automobilka Kia přichází se zajímavou technickou novinkou. Je jí manuální převodovka se spojkou bez mechanické vazby, tedy systémem clutch-by-wire. Novinka má ukončit trápení mnohých řidičů se spojkovým pedálem. Vůz ho sice stále má, ale při zacházení s ním není třeba ten správný cit, o vše se postará elektronika.
Elektronicky ovládaná spojka Kia iMT

Elektronicky ovládaná spojka Kia iMT | foto: Kia

Takzvané ovládání auta po drátě (systémy drive-by-wire) začínají být stále běžnější. U Infiniti to v nedávné době (zatím relativně neúspěšně) zkoušeli třeba i bez mechanické vazby volantu a kol (byť s bezpečnostní zálohou), elektronický plynový pedál (tedy bez lanka mezi plynem a škrtící klapkou) pak měla už první generace Škody Fabie.

Elektronické ovládání brzdy si pak vyžádal zejména příchod všemožných hybridních vozů, to aby elektronika mohla určovat, jak moc se do brzdění má zapojit rekuperace a jak moc mechanická brzda (má ho třeba nová octavia - čtěte zde). A teď je na řadě třetí pedál, který přitom řidiče trápí asi ze všech nejvíc. Ano, dlouhodobě jsou řešením automatické převodovky, ale manuální řazení je stále oblíbené a mnohými řidiči preferované. A také nadále výrazně levnější než automat.

S plně elektronickým ovládáním spojky (systém clutch-by-wire) teď přichází automobilka Kia. Jako první dostala převodovku s elektronickým ovládáním spojky označovanou jako iMT mild-hybridní Kia XCeed, záhy se stejné řešení objeví i v modelu Rio, který právě prošel faceliftem. V jeho rámci si mohou zákazníci objednat 48V mild-hybrid, který právě dostává převodovku iMT. Ústrojí je ale určeno i pro vozy s dieselovým motorem a v budoucnu se s ním tedy můžeme setkat šířeji.

„Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky,“ píše Kia v popisu nového modelu Rio EcoDynamics+.

V zásadě to znamená, že řidič skutečně ovládá auto tak, jak je zvyklý, za pomocí tří pedálů. U spojky se ale nemusí soustředit na správné zacházení s ní, pedál v podstatě slouží pouze jako „tlačítko“. Jeho sešlápnutím se spojka rozpojí nikoli pomocí síly vyvinuté nohou řidiče, ale za pomoci elektrického akčního členu. Při povolení spojky pak nemusí řidič hledat správnou pozici záběru a s pedálem pracovat citlivě, o správný prokluz a sepnutí spojky se opět postará elektronika.

Rozdíl oproti takzvaným robotizovaným manuálním převodovkám, kde lze řadit bez sešlapávání spojky je v tom, že celý systém iMT je provázán s dalšími systémy vozu a spojka je od počátku konstruována na plně elektronické fungování.

Díky tomu, že se o správné spínání spojky stará chytrá elektronika a mechanika, umožňuje nové řešení pár jízdních triků, které s běžnou manuální převodovkou obvyklé nejsou. Auto s takto řešenou spojkou umí především plachtit rychlostí až 125 km/h s vypnutým motorem, aniž by musel řidič vyřazovat rychlostní stupeň. Elektronika jednoduše ve chvíli, kdy řidič uvolní plynový pedál, vyhodnotí, zda je situace vhodná pro plachtění, a pokud tomu tak je, rozpojí spojku a vypne motor bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň.

Ve chvíli, kdy rychlost auta klesá k hodnotě, která je pro daný rychlostní stupeň minimem, elektronika motor nastartuje, pro sladění otáček přitom využije pomoc mild-hybridního startér-generátoru a spojku sepne. Tím je celé pohonné ústrojí chráněno před podtáčením a řidič je takto zároveň upozorňován na nutnost ručního řazení. Stejně elektronika celou soustavu spíná ve chvíli, kdy řidič při plachtění sešlápne plynový pedál.

Systém elektronické obsluhy spojky pak znamená, že při rozjezdu už nikdy i nezkušenému řidiči motor „nechcípne“, o hladký rozjezd se postará právě elektronika. Řešení tak nejspíš nebude vyhovovat řidičům, kteří mají rádi zpětnou vazbu a těsné propojení se svým vozem, ale pro běžnou jízdu by mělo být naopak nadstandardně komfortní. A také úsporné, Kia tvrdí, že v reálném provozu dovede novinka ušetřit asi 3 % paliva.

Automobilka uvádí, že si novinku vyvinula ve svém německém Technickém centru v Offenbachu. „Neustále hledáme nové způsoby zvyšování hospodárnosti i schopností hnacích ústrojí, přičemž jednou z takových inovací je právě iMT. Automatická nebo dvouspojková převodovka vyhovuje mnoha řidičům, ale zejména evropští motoristé si stále rádi řadí sami. Vedle rostoucí poptávky po elektrifikovaných modelech je iMT výsledkem hledání způsobů elektrifikace ‚klasické‘ manuální převodovky,“ popisuje řešení Michael Winkler, ředitel úseku vývoje hnacích ústrojí.

Elektronicky ovládanou spojku vyvíjí už celou řadu let dodavatel autoprůmyslu Bosch. Řešení, které firma nazvala e-Clutch, jsme vyzkoušeli již před sedmi lety v prototypu jeho testovacího automobilu. Zda Kia využívá řešení od Bosche, nebo si vyvinula vlastní, není zatím jasné. Bosch se tehdy chlubil mimo jiné tím, že řidič nemusí se spojkou pracovat třeba při poskakování v koloně: první nebo druhý převodový stupeň mohl zůstat zařazený a řidič jen šlapal na brzdu a plyn, podle toho se spojka spínala či rozpínala. Tuto funkcionalitu Kia u svého řešení iMT neuvádí.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Rodinný dům 79 m2
Rodinný dům 79 m2

Jánská, Kostelec nad Černými lesy, okres Praha-východ
2 500 000 Kč

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...