Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak nezničit veterána moderním biopalivem? Tankujte prémiový benzin

Biopaliva mají pomoci snižovat emise CO2 a chránit přírodu a planetu, nicméně v každodenní praxi spíše způsobují celou řadu potíží. Třeba benzin se zhruba 10 % etanolu (označovaný jako E10) se nehodí do řady aut vyrobených před rokem 2005 a už vůbec „nechutná“ veteránům. Existují ale cesty, jak si tímto palivem historické auto nezničit.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

V Česku zatím palivo nazývané E10 povinné není, nicméně setkat se s ním čas od času dá. Běžné je třeba v Německu a od počátku letošního roku je povinné také na Slovensku, takže majitelé starších vozů by měli zbystřit při případných výletech za hranice.

V Británii, kam většinou čeští motoristé po vlastní ose nemíří, zvažuje vláda povinné zavedení paliva E10, tedy benzinu s 10% podílem biosložky (bio-etanolu), od roku 2021. Tamní pobočka pojišťovny Hagerty, která se specializuje na pojišťování historických automobilů, tak přišla s řadou rad, jak mohou motoristé své plechové miláčky před poškozením novým palivem uchránit.

Hagerty tvrdí, že přechod na E10 je z technologického hlediska nejvýznamnější a nejrizikovější záležitostí od přechodu na bezolovnatý benzin (ten byl v Británii zakázán v roce 2000). Podle britského autoklubu RAC by se novému palivu měli rozhodně vyhnout řidiči s vozy vyrobenými před rokem 2002.

U většiny moderních aut, zejména těch vyrobených po roce 2005 (ale jistotou je až rok 2011), by pak palivo nemělo představovat problém, vůz je na jeho využití již připraven a tankování E10 by nemělo mít vliv na servisní intervaly nebo třeba spotřebu oleje. Zvýší ale mírně spotřebu jako takovou, jelikož palivo E10 má oproti běžnému benzinu mírně menší výhřevnost, a tedy na získání stejného množství energie je nutné spálit o trochu více paliva.

Britská pojišťovna ve svém materiálu připomíná, že zatímco se stávajícím palivem E5 s 5% podílem etanolu zvládne fungovat i většina starších vozů, zdvojnásobení podílu lihu již může představovat zásadní potíže. Etanol totiž váže vodu, a ta se pak může usazovat v celém palivovém systému a způsobovat korozi: čím větší podíl lihu, tím větší riziko koroze tu je. Coby rozpouštědlo pak může líh ničit různá těsnění či plastové části, které jsou u starších vozů využity. Moderní auta již využívají materiály, které líh nerozpouští, ale u veteránů je potřeba dát pozor.

Ekologický otazník

Nad ekologickým přínosem paliva E10 se neustále vedou diskuse. Teoreticky má sice spalování biolihu přinášet snížení emisí CO2, jenže mírné zvýšení spotřeby a především samotná potřeba pěstovat plodiny pro výrobu biopaliva podle mnohých tuto bilanci narušují. Při zavádění E10 v Německu v roce 2011 proti tomuto palivu protestovaly i ekologické organizace jako Greenpeace nebo Nature and Biodiversity Conservation Union. Organizace připomínají, že kromě toho, že biopaliva zabírají místo potravinovým plodinám, často kvůli nim farmáři v mnohých částech světa sahají po kácení lesů či vysoušení bažin. Určitou nadějí jsou sice takzvaná biopaliva 2. generace (a generací dalších), jenže jejich výroba je zatím příliš nákladná a v praxi je jejich zastoupení minimální.

I u nich je možné vyměnit kritické části za ty z modernějších materiálů, někdy však bývá složité funkčnost takových dílů ověřit. V Británii ale vydává seznam použitelných materiálů tamní Federace britských klubů historických vozidel (FBHVC).

Jedinou spolehlivou cestou, jak se vyhnout nákladným (byť třeba preventivním) opravám, je využívání paliva bez biosložky. Taková jsou na benzinových stanicích bez problémů k dostání, biosložku neobsahují mnohá prémiová paliva, tedy ta, která různé čerpací stanice označují svými různými marketingovými názvy: Shell prémiová paliva proslavil svým V-Power, Benzina používá název Verva a tak podobně. Jenže takové palivo stojí víc než palivo s příměsí biosložky.

Pro málo používané historické vozy s minimálním nájezdem jde ale o nejsnazší a nejjistější řešení. Už jen proto, že dlouhodobé stání auta s biosložkou v nádrži je největší potíž – složka se z paliva odděluje a způsobuje ještě větší problémy. Dva nebo tři měsíce stání auta tak mohou způsobit velké potíže. K jejich prevenci lze použít aditiva (Hagertu doporučuje třeba Castrol Classic Valvemaster, který zároveň slouží i jako aditivum za olovo – a tedy je využitelný u aut vyrobených před rokem 1996), modernější klasická auta s katalyzátorem mohou zvolit aditiva jako Millers Ethanol Protection nebo Lucas Oil Ethanol Fuel Conditioner. Nevyužívání paliva s biosložkou je však vždy větší jistotou.

Možností je také výměna částí, které mohou být biosložkou poškozovány. To znamená například i výměnu palivové nádrže: místo laminátové je třeba instalovat hliníkovou, palivové vedení by nemělo být z gumových hadiček. Líh narušuje i pájené spoje, i na to je třeba pamatovat.

Britská pojišťovna dále motoristy uklidňuje, že nechtěné natankování paliva E10 by jejich vůz nemělo zásadně poškodit. Není tedy třeba se nádrže paliva okamžitě zbavit, jako při chybném natankování benzinu do naftového vozu (nebo nafty do benzinového). Doporučení ale zní: palivo co nejdříve spotřebovat a ideálně ho v průběhu ředit běžným palivem E5 nebo prémiovým bez biosložky.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...