Ambice Poláků jsou pochopitelné. Polsko je největším evropským automobilovým trhem, který nemá vlastního výrobce aut. V tom vidí mnozí velký potenciál. Už v roce 2016 proto vznikl projekt s názvem ElectroMobility Poland (EMP). Za jeho startem stojí společnosti PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea a Tauron Polska Energia. V partnerství se státem se teď celý projekt dostal do fáze představení prvních dvou prototypů.
Ty by se společně s finálním názvem značky a logem měly představit 28. července. Půjde o hatchback a SUV. S jejich sériovou výrobou by se mělo začít v roce 2023 s počáteční plánovanou produkcí 100 tisíc aut ročně. Oba modely budou od začátku pouze elektrické. „Ačkoli absolutní čísla nejsou na první pohled působivá, v Polsku se elektromobilita v posledních letech neustále vyvíjí.
Polské značkyNa auta značky Warszawa a FSU Polonez vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Mnohem známější je maluch.
|
„Počet automobilů a nabíjecích stanic roste, stoupá obliba tohoto typu vozidel, objevují se nové druhy služeb, jako je například sdílení elektromobilů, energetické společnosti vyvíjejí nové obchodní modely založené na elektromobilitě a testují nová technologická řešení,“ uvádí se v prohlášení EMP.
Dalšími důvody jsou snaha o snížení závislosti Polska na dovážené ropě nebo pomoc modernizaci polské ekonomiky větším zaměřením na vlastní vývoj produktů.
Řadu dílů včetně těch nejzásadnějších, jako je pohon a baterie, ale zatím Poláci sami nevyvinuli a budou je muset kupovat od zatím blíže nespecifikovaného světového výrobce. Ve vlastní značce vidí potenciál do budoucnosti vyvíjet a vyrábět i tyto komponenty přímo v Polsku.
O design novinek se stará polsko-italský tým, konkrétně designéři z firmy Torino Design a Polák Tadeusz Jelec, který pracoval pro Jaguar. „Cílem bylo navrhnout auto pro specifickou skupinu zákazníků. Primárně jde o rodinné auto. Takový automobil nebude spojený s agresivitou, naopak, vzbudí sympatie,“ uvedl pro polská média Jelec.